مدیاتک از چیپ‌ست Helio X30 پرده برداشت

مدیاتک از چیپ‌ست Helio X30 پرده برداشت

مدیاتک سال پیش اولین چیپ‌ست ۱۰ هسته‌ای یعنی Helio X20 را معرفی و امروز از نسل بعدی آن با نام Helio X30 رونمایی کرد. این چیپ‌ست با فناوری ۱۰ نانومتری ساخته شده که پیشرفت قابل‌ توجهی نسبت به پردازنده X20 با فناوری ۲۰ نانومتری به خود دیده است، حتی آیفون برای پردازنده ۱۰ نانومتری باید تا مدل‌های سال ۲۰۱۷ خود صبر کند و همچنین اکثر پرچمداران اندرویدی به پردازنده‌هایی با فناوری ساخت ۱۴ و ۱۶ نانومتری مجهز هستند. به این چیپ‌ست ۲ هسته Coretex-A73 اضافه شده که مجموعه خوشه‌های این پردازنده را به عدد ۳ می‌رساند.

استفاده از ۴ هسته ‌Cortex-A73 این پردازنده را بسیار شبیه به چیپ‌ست اگزینوس ۸۸۹۰ ساخت سامسونگ کرده است با این تفاوت که ۲ هسته Cortex-A53 اضافه باعث صرفه‌جویی بیشتر در مصرف باتری خواهد شد. تراشه گرافیکی استفاده شده در آن از نسل ۷ شرکت PowerVR است، تراشه‌ای که آیفون و آیپد نیز به آن مجهز هستند.

پشتیبانی از ۸ گیگابایت رم، حافظه سریع UFS 2.1، دوربین دوگانه تا رزولوشن ۲۶ مگاپیکسل و مودم پرسرعت LTE Cat. 12 از دیگر ویژگی‌های این چیپ‌ست به شمار می‌روند. شرکت TSMC سازنده پردازنده‌های شرکت اپل و هواوی، این چیپ‌ست را خواهد ساخت تا شاهد رقابت شدیدی میان آن و پردازنده‌های اگزینوس و اسنپدراگون ۸۳۰ (ساخت سامسونگ) باشیم. به احتمال زیاد دستگاه‌های مجهز به این چیپ‌ست در ماه جولای سال آینده راهی بازار می‌شوند.

نوشته مدیاتک از چیپ‌ست Helio X30 پرده برداشت اولین بار در - آی‌تی‌رسان پدیدار شد.