مسدودسازی حساب ایرانیان در دبی

آن گونه که برخی از تجار و فعالان ارتباطات اقتصادی بین الملل خبر می دهند، حساب های ایرانیان در استانبول، ابوظبی، دبی و مسقط به صورت زنجیره ای در حال مسدود شدن است.
 
این اتفاق که چندی است آغاز شده و در هفته اخیر شتاب بیشتری گرفته، یک هشدار جدی برای اقتصاد ایران محسوب می شود و گویا رقبای منطقه ای تصمیم گرفته اند که با استفاده از محدود بودن اكوسیستم انتقال پول ایران، یك فشار واقعی را علیه ایران تدارك ببینند. این وضعیت با توجه به موضع گیری های اخیر کشورهای عربی علیه ایران، می تواند زنگ خطری برای ما باشد که باید به بهترین شکل با آن برخورد شود. البته صنف فناوری اطلاعات ایران که به طور خاص متکی به واردات محصولات سخت افزاری است، هنوز در این باره اعلام موضع و نگرانی نکرده و در روزهای آینده فناوران حتما این موضوع را پیگیری خواهد کرد.
 
در این خصوص برخی از کارشناسان معتقدند که اگر این مشکل جدی باشد، شاید وقت آن رسیده که اكوسیستم انتقال پول ایران به نقطه ای غیر از جنوب خلیج فارس مهاجرت کند. 
 
کانال تلگرامی اقتصاد سیاسی در این باره نوشته است: «جابه جایی اكو سیستمی كه ظرف ٤٠ سال لایه لایه در دبی ایجاد شده و ایجاد یك اكوسیستم انتقال ارز موثر دیگر در جایی دیگر بسیار دشوار است اما چاره ای جز این وجود ندارد. سوال مهم آن كه چرا دبی به اصلی ترین پایانه خارجی تبدیل ریال به سایر ارزها  یا بهتر بگویم اصلی ترین محل مصرف ارز ایرانی ها تبدیل شده؟
 
اولا خود دبی یك هاب منطقه ای صادرات مجدد است که همین موضوع قیمت تمام شده كالا را بدلیل صرفه مقیاس در دبی پایین می آورد، ثانیا كل عوارض این صادرات مجدد تنها ٤ درصد است، ثالثا وارد كننده شانس امتحان مسیر راحت قاچاق از دبی را دارد. رابعا یك جمعیت ایرانی بزرگ در دبی زندگی می كند كه كاسبی اش با ایران است و این باعث می شود که همیشه تقاضای ریال در دبی معادل تقاضای درهم در تهران باشد و این حقیقت باعث می شود که تحریم ترین تحریم ها هم تا زمان اخراج این ایرانیان از دبی امكان توقف تهاتر این دو تقاضا در تهران و دبی را نداشته باشد. به همین دلایل حتی وارد كننده ایرانی كه از اروپا نمایندگی مستقیم گرفته هم ترجیح می دهد كالا را از دبی بیاورد و با درهم تسویه كند.»