معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری: استارت آپ‎ها به سرمایه‎گذار نیاز دارند نه وام

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در ۴ سال اخیر با برنامه های متفاوت، سرمایه گذاری‎های خوبی روی طرح‎های فناورانه و اختراعات محققان صورت گرفته است.

سورنا ستاری در دومین نشست مخترعان منتخب بازار دارایی فکری با این معاونت اظهار داشت: امروز ضروری است که اختراعات محققان کشور به مرحله فروش برسد که یکی از این روش‎ها برای ورود ایده‏ها به بازار برگزاری بازار دارایی فکری است.
وی با بیان اینکه در ابتدا با برگزاری بازار دارایی فکری موافق نبودم، گفت: اما این روش از ۴ سال گذشته طوری برگزار شده که تاکنون ۲۹ اختراع از آن به مرحله فروش رسیده‎اند.
ستاری افزود: بازار دارایی فکری همانند موضوعاتی مانند استارت آپ ها، سرمایه گذاری های خطرپذیر و ایجاد محیط های کسب و کار در ۴ سال گذشته مطرح نبوده اند اما اکنون این موضوعات توسعه یافته است.
وی با بیان اینکه این امر توسعه خوبی در ۴ سال اخیر داشته است، گفت: یکی از روش‎های اصلی تجاری‎سازی، سرمایه‎گذاری است؛ باید به جای اعطای وام به محققان به سمت روش‎های سرمایه‎گذاری روی بیاوریم.
به گفته ستاری وام دادن در حوزه تولید محصولات دانش بنیان به معنای تعهد دادن به موضوعی است که اطمینان از نتیجه آن وجود ندارد.