معرفی سوئیچ WS-C2960X-24PD-L

 سوئیچ سیسکو WS-C2960X-24PD-L  از سوئیچ های مدیریتی است که در لایه ی access مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی سوئیچ های مدیریتی در شبکه های بزرگ و یا در حال رشد، کاربرد بیشتری دارند. این سوئیچ از قابلیت stacking برخوردار بوده و با استک کردن حداکثر 8 سوئیچ، 80 Gbps throughput ارائه می دهد. در صورت استفاده از این قابلیت، ماژول C2960X-STACK مورد نیاز خواهد بود. دارای 24 پورت گیگابیت اترنت و 2 پورت SFP+ با سرعت 10G در قسمت آپلینک می باشد. سیستم عامل آن LAN Base بوده و از قابلیت PoE+ پشتیبانی می کند. مجموع توان پورت ها برابر با 370W بوده و بر اساس استاندارد 802.3at PoE+ قادر است از 12 پورت با توان 30W پشتیبانی کند. در ضمن بر اساس استاندارد 802.3af PoE نیز می تواند توانی برابر 15.4W برای هر 24 پورت ارائه دهد. به طور کلی سوئیچ های اترنت گیگابیتی از قابلیت برنامه ریزی و پیکربندی ساده، برخوردار هستند.

این سوئیچ یکی از سوئیچ های سری 2960-X و 2960XR می باشد و توسط سیستم عامل IOS مدیریت می شود. به همراه سوئیچ 2960X-24PD-L، یک منبع تغذیه ریداندنت (PRS2300) عرضه می شود که در صورت تمایل تهیه می گردد.

کار کردن با سوئیچ سیسکو 2960 بسیار ساده بوده و علاوه بر مدیریت بهینه شبکه، مقرون به صرفه بودن، توسعه پذیری و ایمنی را نیز در اختیار کاربران خود قرار می دهند.  این سوئیچ ها دسترسی و پیکربندی ساده، نظارت و عیب یابی دستگاه ها را نیز فراهم می کنند.

به طور کلی سوئیچ های مدیریتی قادر به ارائه قابلیت های بیشتر لایه ی2 و 3 و همچنین ویژگی اختیاری PoE+ می باشند.

 

مشخصات اصلی سوئیچ های سیسکو سری 2960X و 2960XR

 

  • دارای 24 یا 48 پورت اترنت گیگابیتی
  • دارای 4 پورت 1G SFP و یا 2 پورت 10G SFP+ در بخش آپلینک
  • پشتیبانی از PoE+ با توانی برابر با 740W و Perpetual PoE
  • سیستم عامل LAN Base یا LAN Lite و IP Lite
  • مدیریت دستگاه ها با استفاده از Web UI، Bluetooth، Command-Line Interface (CLI)، Simple Network Management Protocol (SNMP) و دسترسی کنسول با RJ-45 یا USB
  • مدیریت شبکه با Cisco Prime، Cisco Network Plug and Play و Cisco DNA Center
  • استکینگ با FlexStack-Plus و FlexStack-Extended
  • ویژگی های لایه ی 3 با Open Shortest Path First (OSPF)، static routing و Routing Information Protocol (RIP)
  • تامین امنیت با 1X، Serial Port Analyzer (SPAN) و Bridge Protocol Data Unit (BPDU)
  • قابلیت اطمینان و میانگین زمان خرابی یا MTBF بالا (نشان دهنده این است که پس از زمان مشخص شده، ممکن است دستگاه دچار خرابی شود)  و دارای Enhanced Limited Lifetime Warranty
    (E-LLW)
  • برخورداری از دو منبع تغذیه قابل تعویض

 

متعلقات  و ویژگی های سوئیچ های سیسکو سری 2960X و 2960XR

 

Power Supply (منبع تغذیه)

سوئیچ های کاتالیست سیسکو سری 2060X به طور پیش فرض با یک منبع تغذیه عرضه شده و قابلیت پشتیبانی از منبع تغذیه ی ریدانتدنت (PRS 2300) را دارند که به صورت اختیاری قابل سفارش می باشد. فن هایی در این منبع تغذیه ها برای خنک کردن تعبیه شده اند.

 

پیکربندی سوئیچ های سیسکو

سوئیچ های سیسکو Catalyst 2960-X دارای یک منبع تغذیه ی ثابت و واحد بوده و با سیستم عامل Cisco IOS LAN Base و یا LAN Lite عرضه می شوند. این در حالی است که سوئیچ های Cisco Catalyst 2960-XR دارای منبع تغذیه ی قابل تعویض بوده و قابلیت پشتیبانی از منبع تغذیه دوم را دارد. در ضمن تنها با سیستم عامل Cisco IOS IP Lite مدیریت می شوند.

Switch Management  (مدیریت سوئیچ ها)

  • WEB UI از طریق CCP: Cisco Configuration Professional با ارائه ی یک اینترفیس به نصب ساده ی سوئیچ کمک می کند. در ضمن Configuration Professional دارای یک داشبورد گرافیکی است که برای پیکربندی، نظارت و عیب یابی سوئیچ ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  • Bluetooth: این سوئیچ ها از یک دانگل خارجی بلوتوث پشتیبانی می کنند که بعد از اتصال به پورت USB، امکان RF connection با لپ تاپ و یا تبلت را فراهم می کنند. لپ تاپ ها و تبلت ها می توانند با استفاده از CLI به Telnet و یا SSH نیز از طریق بلوتوث دسترسی داشته باشند. برای دسترسی به محیط GUI از طریق Bluetooth نیز می توان از یک مرورگر استفاده کرد.

 

Network Management (مدیریت شبکه)

 

سوئیچ های کاتالیست سیسکو سری 2960X و 2960XR از طریق CLI می توانند پیکربندی های جزیی تر و مدیریت تجهیزات شبکه را انجام دهند.

  • Cisco DNA Center: با ارائه یک اینترفیس موجب تسهیل نصب اولیه ی سوئیچ، مدیریت آن و ترسیم توپولوژی می گردد.
  • Cisco Network Plug and Play: با استفاده از APIC-EM و Cisco DNA Center در سوئیچ های مذکور پشتیبانی می شود. به این ترتیب راهکاری ساده و ایمن برای کاربران شبکه فراهم می یابد.

Stacking:

با استفاده از ماژول Cisco FlexStack-Plus می توان تا 8 سوئیچ از سری سوئیچ های 2960X و یا 2960XR را با هم استک نمود. ماژول FlexStack-Plus قابلیت تعویض حین انجام کار (hot swappable) را دارد و می توان آن را با یک اسلات FlexStack-Plus به همه ی سوئیچ های کاتالیست سری 2960-X یا 2960-XR اضافه کرد. سوئیچ های استک شده به طور خودکار به نسخه نرم افزاری Cisco IOS ارتقا داده می شوند.

در ضمن سوئیچ های کاتالیست سری 2960-X با سیستم عامل LAN Base که مجهز به ماژول FlexStack
Plus هستند را می توان با سوئیچ های 2960-S و 2960SF با سیستم عامل LAN Base و مجهز به ماژول Flex Stack را نیز استک نمود.

لازم به ذکر است برای استک نمودن سوئیچ هایی که در فاصله های طولانی تر و بدون تابلوی سیم کشی  (طبقه به طبقه) هستند می توان Cisco FlexStack-Extended را به کار برد. این ماژول امکان back-panel stacking را برای هشت سوئیچ سری 2960X و 2960XR فراهم می کند. همچنین می تواند ماژول FlexStack-Extended را از طریق اسلات back-panel stacking به سوئیچ های سری 2960X و 2960XR افزود.

 

 Application Visibility and Control (AVC)

 

Full NetFlow  و NetFlow Lite هر دو توسط سوئیچ های کاتالیست سیسکو سری 2960X و 2960XR پشتیبانی می شوند؛ در نتیجه به تیم IT  این امکان داده می شود که با شناخت بهتر ترافیک شبکه و همچنین ثبت و ضبط پکت های دیتا، موارد مشکوک را شناسایی نمایند. NetFlow Lite از نمونه انعطاف پذیر ترافیک، پشتیبانی نموده و جریان داده ها را به NetFlow9 ارسال می کند.

NetFlow Lite در تمام سری های 2960X و 2960-XR با سیستم عامل های LAN Base و LAN Lite وجود دارد.

Flexible NetFlow نسل جدید تکنولوژی flow visibility است که به بهینه سازی زیرساخت های شبکه، کاهش هزینه ها و بهبود امنیت می گردد. سوئیچ های سری 2960X و 2960-XR تا 8000 ورودی در سخت افزار را پشتیبانی می کنند.

Full NetFlow بر روی تمامی سوئیچ های سری 2960X و 2960-XR وجود دارد، در حالی که لایسنس Cisco ONE Foundation یا Cisco DNA Essentials  برای هر سوئیچ ضروری است.

 

ویژگی های لایه 3

ساختار سخت افزاری سیسکو قادر به ارائه ویژگی های پیشرفته ی زیر در IP routing سوئیچ های کاتالیست سیسکو سری 2960X و 2960-XR می باشد.

  • Advanced IP Unicast Protocols (OSPF Routed Access): به منظور load balancing و ایجاد LANهای توسعه پذیر پشتیبانی شده و همچنین IPv6 routing (OSPFv3) نیز به منظور ارائه حداکثر عملکرد، اعمال شده است.
  • Protocol Independent Multicast (PIM): از IP multicast پشتیبانی می شود که شامل PIM Sparse Mode (PIM SM) ، (PIM-DM) ، PIM Sparse-Dense Mode و Source Specific Multicast (SSM) می گردد.
  • Policy-Based Routing (PBR) با تسهیل تغییر مسیر جریان، صرف نظر از پیکربندی پروتکل (برای پروتکل های IPV4 و IPV6)، امکان نظارت و کنترل برتری را فراهم می کند.
  • IP unicast routing Protocols (static and RIPv1 and v2) با هدف اپلیکیشن های routing برای شبکه پشتیبانی می شود.

علاوه بر این، ساختار سخت افزاری سیسکو، ویژگی های زیر را برای IP routing در خصوص سوئیچ های کاتالیست سری 2960-XR ارائه می دهد.

  • IP unicast routing protocols (RIP and Enhances Interior Gateway Routing Protocol [EIGRP]Stub) برای اپلیکیشن های routing شبکه پشتیبانی می شود.
  • EIGRPv3 Stub و PIMv6 Stub به عنوان بخشی از مجموعه پروتکل های IPv6 routing پشتیبانی می شوند.
  • Equal-cost routing موجب تسهیلِ load balancing مربوط به لایه 3 و افزونگی از طریق استکینگ می گردد.
  • Hot Standby Routing Protocol (HSRP) و Virtual Router Redundancy Protocol (VRRP) امکان load balancing و حفاظت از خرابی لینک های routشده فراهم می کند.

Intelligent PoE+

استانداردهای IEEE 802.3af PoE و  IEEE 802.3at PoE+ (حداکثر 30W برای هر پورت) توسط سوئیچ های سری 2960X 2960-XR پشتیبانی می شوند و تاثیر زیادی بر روی کاهش هزینه های راه اندازی تجهیزاتی مانند تلفن های IP سیسکو و اکسس پوینت های وایرلس و سایر تجهیزاتی که با استانداردهای PoE و PoE+ سازگار هستند، می گردند.  تجهیزات دارای قابلیت PoE، نیازی به پریز برق ندارند، بنابراین هزینه ی کابل کشی ها و مدارهای الکتریکی که برای راه اندازی IP phoneها و تجهیزات WLAN ضروری است، کاهش می یابد.  اختصاص توان در قابلیت PoE کاملا متغیر بوده و ممکن است حداکثر 740W به یک PoE+ اختصاص داده شود.

قابلیت Perpetual PoE توسط سوئیچ های کاتالیست سری 2960X و 2960XR پشتیبانی می شود. با بهره گیری از این قابلیت، برق PoE+ در طول زمان لود شدن مجدد سوئیچ، حفظ می گردد. این قابلیت برای endpointهای حیاتی مانند خدمات پزشکی و امثال آن بسیار مهم است. زیرا برای راه اندازی مجدد سوئیچ، هیچ گونه اختلالی به وجود نخواهد آمد.

Operational Efficiency (بهره وری عملیاتی)

Cisco Catalyst SmartOperations  مجموعه ای از قابلیت های مختلف است که موجب تسهیل LAN planning، نظارت و عیب یابی می گردد. استفاده از ابزار SmartOperations زمان و هزینه های لازم برای عملکرد شبکه را کاهش می دهد.

  • Cisco Autoconfigure: این سرویس، میزان دسترسی به شبکه را بر اساس نوع تجهیزِ endpoint تعیین می کند. این قابلیت موجب اتصال end device و interface می شود.
  • Cisco Smart Install: این سرویس، با پیکربندی و نصب خودکار نرم افزار IOS، اضافه شدن یک سوئیچ جدید به شبکه را تسهیل می کند. به این ترتیب، مدیران شبکه قادر خواهند بود از راه دور سیستم عامل Cisco IOS را نصب و به روز رسانی کنند.
  • Cisco Auto SmartPorts: با استفاده از این سرویس، می توان پیکربندی پورت های سوئیچ را به هنگام اتصال تجهیزات به سوئیچ، به صورت خودکار انجام داد.
  • Cisco Auto-QoS: با پیکربندی خودکار QoS، به سوئیچ های این امکان داده می شود که پالیسی های QoS را بر اساس نوع ترافیک مدیریت کنند. قابلیت auto-QoS می تواند از هشت صف خروجی در سری های 2960 و 2960-XR  پشتیبانی کند.
  • Cisco Smart Troubleshooting: مجموعه ای گسترده از دستورات تشخیص و بررسی سلامت سیستم در سوئیچ است که شامل Smart Call Home می گردد. خدمات Cisco Generic Online Diagnostics (GOLD) و تشخیص آنلاین سوئیچ ها به پیش بینی و عیب یابی سریع تر سوئیچ ها کمک فراوانی می کند.
این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته معرفی سوئیچ WS-C2960X-24PD-L اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.