معرفی کتاب راهنمای مردن با گیاهان دارویی به قلم عطیه عطار‌زاده

کتاب راهنمای مردن با گیاهان دارویی اولین رمان عطیه عطار‌زاده است که پیش از این در نقاشی و مستند‌‌‌‌سازی فعالیت داشت و یک کتاب شعر هم به چاپ رسانده بود. این کتاب داستان جدیدی را روایت می‌کند که کمتر در آثار و نوشته‌های فارسی به آن پرداخته شده. شخصیت اول و راوی داستان دختر جوانی‌ست که طی حادثه‌ای در کودکی بینایی خود را از دست داده است. کتاب راهنمای مردن با گیاهان دارویی به زیبایی جهان را از دیدگاه یک فرد نابینا توصیف می‌کند، به گونه‌ای قدرتمند که شما حتی با خواندن کتاب بوی ادویه‌ها و شوری خونی که راوی توصیف می‌کند را به طور فیزیکی حس می‌کنید. با آی‌تی‌رسان و معرفی این کتاب جذاب و خواندنی همراه باشید.

داستان راهنمای مردن با گیاهان دارویی روایتگر زندگی یک دختر جوان نابیناست که به همراه مادرش در یک خانه‌ قدیمی در تهران زندگی‌ می‌کنند. آنها صبح‌ها بعد از نرمش به مطالعه کتاب‌های مختلف می‌پردازند. نویسنده‌ مورد علاقه این دختر ابن ‌سیناست و از او پندهای زیادی آموخته که در زندگی به کار می‌برند. بعد از مطالعه صبحگاهی، آنها با هم ‌داروهای گیاهی درست می‌کنند که هزینه‌ زندگی آنها را تامین می‌کند. این برنامه ثابت روزمره این دونفر است که هیچ‌گاه تغییر نمی‌کند، واضح‌تر می‌توان گفت هیچ چیز در این خانه تغییر نمی‌کند تا دخترک نابینا بتواند با محیط اطرافش سازگار باشد.

راهنمای مردن با گیاهان دارویی شروع نرم و جذابی دارد با توصیفات زیبا ولی هر چه جلوتر می‌رویم داستان گنگ و مبهم‌تر می‌شود. در اواسط داستان خواننده به نقطه‌های مبهم‌ و تاریکی می‌رسد که او را مجاب می‌کنند هر چه زود‌تر کتاب را به پایان برساند تا پاسخ پرسش‌های را که در ذهن‌اش شکل گرفته پیداکند. پایان داستان اما کاملا متفاوت با سبک ملایم و داستان گونه‌ای ابتدای کتاب است. اتفاقات خونین و رفتار‌های دور از انتظار و سادیسمی راوی در انتهای کتاب چیزی نیست که خواننده انتظار آن را داشته باشد.

راهنمای مردن با گیاهان دارویی به خوبی نشان می‌دهد که چطور انزوا و گوشه‌‌گیری بر وضعیت روحی افراد تاثیر می‌گذارد. دختر و مادری که سال‌های طولانی در خانه‌ای قدیمی دور از هر بی‌گانه‌ای با هم زندگی‌ می‌کنند و هیچ ارتباطی با جهان بیرون از خانه ندارند. این انزوا باعث وابستگی و نیازمندی دختر به حضور مادر می‌شود که این وابستگی کم‌کم جای خود را به نفرت می‌دهد. در حاشیه صفحات این کتاب تصاویری از گیاهان مختلف و کاربرد‌های پزشکی آن‌ها ذکر شده که جذابیت بیشتری به این کتاب می‌دهد.

عطیه عطار‌زاده سبک سورئال و مالیخولیا گونه‌ای را در نوشتن این اثر به کار برده که این کتاب را شبیه به آثار صادق هدایت می‌کند. روایت پازل‌وار و درگیر کننده، توصیفات قوی و ویژگی‌های گوتیک این کتاب را سزاوار احترام بسیار کرده است. اگر به دنبال کتابی هستید که در هر صفحه آن بتوان جملات قصار و تاثیرگذار پیدا کرد که علاقه عامه را بر‌می‌انگیزد، راهنمای مردن با گیاهان دارویی انتخاب خیلی خوبی برای شماست.

نوشته معرفی کتاب راهنمای مردن با گیاهان دارویی به قلم عطیه عطار‌زاده اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.