ورود مستر بلیط به حوزه تاکسی‌های بین شهری و کشتی‌رانی

 
مستر بلیط، سرویس آنلاین خرید بلیط به مناسبت چهارمین سال آغاز فعالیت خود از پوست‌اندازی جدی در بازار گردشگری خبر داد. مدیران این شرکت در یک نشست خبری ضمن اعلام شروع به کار باشگاه مشتریان، رونمایی نسخه جدید اپلیکیشن، آغاز به کار سامانه خودکار خدمات مشتریان و بازطراحی برند، از برنامه‌های این شرکت برای آینده نیز خبر دادند. براین اساس مستر بلیط تصمیم دارد تا با ورود به حوزه‌های تاکسی‌های بین شهری، کشتی‌رانی و خدمات اجاره خودرو، تحول بزرگی در صنعت حمل‌ونقل و گردشگری ایجاد کند.
 
حمیدرضا اشجع، مدیرعامل و موسس مستر بلیط، در اولین نشست خبری این شرکت از امکانات و قابلیت‌های جدید این سامانه گفت. او با اشاره به هلدینگ «عتیق‌گشت» به‌عنوان صاحب امتیاز مستر بلیط از سابقه این هلدینگ در ارائه خدمات مسافرتی در قالب سایت‌های مختلف به‌صورت اینترنتی یاد کرد. به گفته مدیرعامل مستر بلیط، هدف اولیه راه‌اندازی این سایت، فروش بلیط‌های لحظه آخری بود؛ اما به خاطر استقبال از این سامانه، شکل فعلی مستر بلیط راه‌اندازی شد.
 
اشجع در ابتدای صحبت‌هایش به ارائه آمار و ارقامی در خصوص مستر بلیط پرداخت و گفت: «اپلیکیشن مستر بلیط، ۳۵۰ هزار نصب را رد کرده که ۱۶ هزار نصب از طریق کافه بازار با میانگین امتیاز ۴.۴ صورت گرفته است. میانگین بازدید ماهانه سایت به بیش از ۲ ملیون نفر می‌رسد.» او افزود: «۴۵ درصد بلیط‌ها از طریق اپلیکیشن و ۵۵ درصد از طریق وب‌سایت به فروش می‌رسد.»
 
اشجع ادامه داد:‌ «در مجموع میزان ۶۵ درصد از فروش ما از طریق فروش در اپلیکیشن، وب‌سایت و همین‌طور جست‌وجوی برند مستر بلیط در گوگل صورت می‌گیرد و این آمار پارامتر مهمی برای آژانس‌های مسافرتی آنلاین است.» به گفته مدیرعامل مستر بلیط، روزانه به‌طور میانگین بیش از ۱۰ هزار بلیط سفر از طریق این سامانه صادر می‌شود و تا به امروز بیش از ۶.۸ میلیون بلیط توسط مستر بلیط صادر شده است.
 
چهار اتفاق جدید برای مستر بلیط
موسس مستر بلیط در این نشست خبری از چهار تغییر مهم و اساسی به مناسبت ورود این سرویس به چهارمین سال فعالیت خود خبر داد. یکی از اصلی‌ترین سرویس‌هایی که این شرکت به تازگی راه‌اندازی کرده باشگاه مشتریان است.
 
 
به گفته اشجع در باشگاه مشتریان، کاربران بر اساس تعداد خرید بلیط سطح‌بندی می‌شوند و بر اساس اینکه خرید آنها از طریق وب‌سایت انجام می‌شود یا اپلیکیشن، ضریب امتیاز گرفته و به‌عنوان پاداش از مبلغ بلیط‌های بعدی آن‌ها کم می‌شود. او گفت: «ما به دنبال این هستیم که تجربه خرید مشتریان برای تمام وسایل حمل‌ونقل یکسان و باکیفیت باشد. باشگاه مشتریان را بر همین اساس راه‌اندازی کردیم.»
 
به‌روزرسانی اپلیکیشن مستر بلیط یکی دیگر از کارهای جدیدی است که این سرویس از آن خبر می‌دهد. اشجع در این مورد توضیح داد: «نسخه جدید و بازطراحی شده اپلیکیشن به مرور زمان تا آخر سال در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.» او از قابلیت‌های جدید این اپلیکیشن به امکان ارائه بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس از یک مبدا به یک مقصد اشاره کرد و گفت: «اگر شما قصد داشته باشید از تهران به چابهار سفر کنید و بلیط مستقیمی وجود نداشت، مستر بلیط پیشنهاد بلیط هواپیمای تهران به زاهدان و بعد زاهدان به چابهار را به شما می‌دهد.»
 
اشجع در مورد سومین اتفاق مهم یعنی سامانه خودکار خدمات مشتریان گفت: «این موضوع در حال تست است و به مرور در دسترس همه قرار می‌گیرد و به این شکل است که وقتی مشتری با مرکز تماس می‌گیرد به صورت خودکار بر اساس ارتباطات و تماس‌های گذشته تمام سفرهایش شناسایی شده و می‌تواند از طریق تلفن بلیطش را کنسل یا پیگیری وضعیت کند.» او پیش‌بینی کرد که در سال آینده ۴۰ درصد از تماس‌های مشتریان از طریق این سامانه پاسخ داده شود. به گفته اشجع تیم خدمات مشتریان مستر بلیط از ۳۵ نفر تشکیل شده که در اصفهان مستقر هستند.
 
همچنین اشجع از بازطراحی هویت بصری مستر بلیط برای سال آینده خبر داد و اعلام کرد:‌ «مستر بلیط نام شناخته‌شده و خوش‌نامی است، در این بازطراحی تغییر اسمی اتفاق نخواهد افتاد اما رنگ و شکل ظاهری تغییر داده خواهد شد.»
 
همکاری با استارتآپ اکیپ برای توسعه کارپولینگ
آنطور که مدیران مستر بلیط در این نشست خبری اعلام کردند آنها تصمیماتی هم برای گسترش و رشد خدمات خود در بازار حمل‌ونقل و گردشگری کشور گرفته‌اند. براین اساس قرار است این شرکت با مجموعه‌های مرتبط در این حوزه همکاری‌های مختلفی را شروع کند.
 
در همین زمینه مدیرعامل مستر بلیط از همکاری با استارت‌آپ اکیپ که خود زیرمجومه هلدینگ عتیق‌گشت است خبر داد و گفت: «اکیپ یک استارت‌آپ در زمینه کارپولینگ است که اگر شما یک خودرو سواری دارید و می‌خواهید از شهری به شهر دیگر سفر کنید، می‌توانید صندلی خالی ماشین خود را در این سامانه ثبت کنید تا مسافران از صندلی‌های خالی ماشین شما استفاده کنند.» او ادامه داد:‌ «ما تست‌هایی در این زمینه انجام داده‌ایم و قصد داریم با توجه به بازخود‌هایی که از طرف بازار و مشتریان می‌گیریم فرآیند‌های اکیپ و مستر بلیط را یکپارچه‌تر کرده و در زمان شلوغی سفر به مشتریان پیشنهاد استفاده از این سرویس را بدهیم.» همچنین او از برنامه‌های این سرویس برای گروه‌های شرکتی و سازمانی خبر داد و اعلام کرده که به زودی مستر بلیط سامانه سفرهای سازمانی خود را فعال خواهد کرد تا شرکت‌ها و سازمان‌ها شرایط بهتری برای مدیریت سفر‌های کاری خود داشته باشند.
 
قطع سراسری اینترنت در آبان ماه گذشته حالا بسیاری از شرکت‌های استارت‌آپی را به فکر راه‌اندازی سرویسی با کمترین وابستگی به اینترنت انداخته تا در صورت تکرار مجدد این اتفاق خسارت کمتری ببینند. در همین زمینه مدیران مستر بلیط تصمیم گرفته‌اند علاوه بر امکان ثبت سفارش آنلاین، فروش تلفنی خود را آغاز کنند.
 
از سوی دیگر مستر بلیط بازارهای جدیدی را نیز برای شروع فعالیت مدنظر قرار داده است. آنطور که مدیرعامل مستر بلیط می‌گوید آنها تصمیم دارند با ارائه راهکارهایی ویژه به مدیریت تقاضا در حوزه تاکسی‌های بین شهری به حل مشکلات در این زمینه کمک کنند.
 
اشجع در این زمینه گفت: «تلاش می‌کنیم تا تجربه بد مشتریان و هزینه‌های گزاف در این بازار را اصلاح کنیم. در همین راستا تصمیم به شروع همکاری با سرویس ماکسی تاکسی برای آنلاین کردن سرویس‌دهی تاکسی‌های بین شهری کرده‌ایم. در این زمینه در حال بررسی تعهدات تاکسی‌های بین شهری برای فراهم کردن راحتی مسافران هستیم.»
 
مدیرعامل مستر بلیط معتقد است سالانه ۲۰ میلیون مسافر تقاضای مسافرت با کشتی را دارند؛ اما سامانه و ساماندهی مناسبی برای این موضوع وجود ندارد. او در این خصوص گفت: «با شرکت کشتی‌رانی والفجر همکاری‌هایی را شروع کردیم و در مرحله اول تمرکز خود را بر کشتی‌های بنادر جنوبی و کشور‌های حاشیه خلیج فارس گذاشته و در مرحله دوم به دنبال فراهم کردن شرایط سفر از بندر‌ها به جزایر ایران هستیم.»
 
همچنین مدیرعامل مستر بلیط در مورد سامانه اجاره خودرو در شهر‌های مختلف هم خبر داد و گفت:‌ «با بررسی‌هایی که صورت گرفته به این نتیجه رسیده‌ایم که بسیاری از مسافران هواپیمایی نیاز به خودرو در شهرهای مقصد دارند. ما با همکاری ناواران قصد داریم تا این شرایط را برای مسافران فراهم کنیم. البته این کار نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و سعی داریم به این فرهنگ‌سازی کمک کنیم.»

طرح وزارت ارتباطات برای مقابله با محدود شدن کاربران ایرانی در گلکسی مارکت سامسونگ

طرح وزارت ارتباطات برای مقابله با محدود شدن کاربران ایرانی در گلکسی مارکت سامسونگ

مدیر کل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات فهرستی از اقدامات برای مقابله با تصمیم شرکت سامسونگ درمورد محدود کردن کاربران ایرانی در خرید نرم‌افزارهای موبایل ارائه داد.

طرح وزارت ارتباطات برای مقابله با محدود شدن کاربران ایرانی در گلکسی مارکت سامسونگ

طرح وزارت ارتباطات برای مقابله با محدود شدن کاربران ایرانی در گلکسی مارکت سامسونگ

مدیر کل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات فهرستی از اقدامات برای مقابله با تصمیم شرکت سامسونگ درمورد محدود کردن کاربران ایرانی در خرید نرم‌افزارهای موبایل ارائه داد.

آذری جهرمی در دیدار با سفیر ایتالیا تأکید کرد: ضرورت همکاری ایران و ایتالیا باهدف توسعه دانش هوش مصنوعی

 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار با سفیر ایتالیا در تهران بر ضرورت ایجاد ارتباط بیشتر و همکاری دانشمندان ایرانی و ایتالیایی باهدف توسعه دانش هوش مصنوعی در دو کشور تأکید کرد.
 محمدجواد آذری جهرمی، امروز در عمارت کلاه‌فرنگی میزبان جوزپه پرونه، سفیر ایتالیا در تهران بود که دو طرف در این دیدار ضمن مرور روابط دوجانبه موضوعات موردعلاقه برای همکاری‌های مشترک را بررسی کردند.
 
وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره روابط خوبی با ایتالیا داشته است گفت: ایتالیا تاکنون در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی در مقابل فشارهای غیرقانونی آمریکا مواضع بهتر و مستقل‌تری را در قبال جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کرده است.
 
وی افزود: هم‌اکنون در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تعدادی از شرکت‌های ایتالیایی در ایران فعال هستند و همچنان با همکاری‌های خود باوجود تحریم‌ها و تهدیدها ادامه می‌دهند که این مسئله برای ما بسیار ارزشمند است.
 
آذری جهرمی ادامه داد: ما علاقه‌مند هستیم که این رابطه بیش از این توسعه پیدا کند و باید زمینه نزدیکی بیشتر مردم و گسترش همکاری‌های اقتصادی بخش خصوصی در دو کشور را تسهیل کنیم.
 
وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه یکی از موضوعاتی که می‌تواند به نزدیکی بیشتر مردم و فعالان اقتصادی دو کشور منجر شود، ارتباطات و فناوری اطلاعات است گفت: جهان در حال تغییر است. اقتصاد جهان در حال حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال است و آینده جهان در این حوزه رقم می‌خورد؛ بنابراین ضروری است که ما نیز برای آینده خودمان گفت‌وگوهای را به‌منظور ایجاد همکاری‌های مشترک درزمینهٔ اقتصاد دیجیتال آغاز کنیم.
 
وی افزود: بنابراین باید تمهیداتی اندیشیده شود تا علاوه بر برگزاری رویدادهای علمی مشترک در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، امکان برقراری ارتباط بین دانشمندان ایرانی و ایتالیایی در این حوزه و به‌طور مشخص هوش مصنوعی فراهم شود.
 
آذری جهرمی ادامه داد: هوش مصنوعی موضوع بسیار مهمی است که می‌تواند آینده جهان را دچار تحولات شگرفی کند و بر مباحث مختلف ازجمله پزشکی، آموزش، بانکداری، تجارت و... تأثیرگذار باشد. بر این اساس برای آنکه از این عرصه عقب نمانیم ضروری است امکان ارتباط بیشتر و همکاری دانشمندان ایرانی و ایتالیایی باهدف توسعه دانش هوش مصنوعی در دو کشور را فراهم کنیم.
 
سپس جوزپه پرونه ضمن تقدیر از وزیر ارتباطات به خاطر فعالیت‌هایش در حوزه دیپلماسی عمومی گفت: ما پیگیر فعالیت‌های روزانه شما در حوزه فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات هستیم چراکه معتقدیم کاری‌های که شما انجام می‌دهید موردنظر کسانی است که به آینده نگاه می‌کنند و این کارها می‌تواند آینده را رقم بزند.
 
وی افزود: ما در ایتالیا با دقت خاصی به روابط کشور خودمان با جمهوری اسلامی ایران نگاه می‌کنیم. در این برهه حساسی هم که کشور شما در آن قرارگرفته باوجود فشارها سعی کرده‌ایم که با حفظ استقلال به توسعه روابط را مدنظر قرار دهیم و همچنان کنار شما بایستیم و هیچ‌گاه عرصه را ترک نکرده‌ایم چراکه ما به آینده مناسبات دو کشور بسیار امیدواریم.
 
سفیر ایتالیا ادامه داد: از پیشنهاد شما برای گسترش روابط برای همکاری بیشتر بخش خصوصی دو کشور و ایجاد ارتباط بیشتر میان دانشمندان دو کشور برای توسعه دانش هوش مصنوعی هم استقبال می‌کنم و آمادگی خودمان را برای هر اقدامی در این زمینه اعلام می‌کنیم.
 
در ادامه این دیدار وزیر ارتباطات ضمن تشریح وضعیت اینترنت، دسترسی همگانی و برنامه‌های توسعه‌ای ارتباطات در ایران در پاسخ به سؤالات سفیر ایتالیا، توضیحات مبسوطی درباره مفهوم و اهداف شبکه ملی اطلاعات ارائه کرد.
 
آذری جهرمی با تأکید بر اینکه معنای شبکه ملی اطلاعات، ملی کردن اینترنت نیست گفت: ما مفهومی داریم تحت عنوان ژئوپلیتیک سایبری که بر اساس آن، فناوری در حال ایجاد تغییرات بزرگ در جهان است.
 
وزیر ارتباطات ادامه داد: در زمان و قرن هوش مصنوعی، کشوری که این علم را داشته باشد غنی‌تر و کشوری که این علم را نداشته باشد روز به روز فقیرتر می‌شود. بنابراین اگر این روند ادامه پیدا کند کشورهایی که برای توسعه دانش هوش مصنوعی بیشترین هزینه را کرده‌اند می‌توانند تبدیل به قدرت بلامنازع اقتصاد آینده جهان شوند.
 
آذری جهرمی با بیان اینکه کشورهای جهان برای آنکه در اقتصاد آینده سهمی داشته باشند باید اقداماتی را در دستور کار قرار دهند گفت: هوش مصنوعی یک ضعف عمده دارد و آن نیازش به داده است. بدون داده اساساً هوش مصنوعی کاربردی ندارد. وقتی آمریکایی‌ها  چینی‌ها سرویس‌های سراسری ارائه می‌دهند می‌گویند ما به دنبال گلوبالیزم هستیم. کل اطلاعات مردم دنیا را در گوگل، فیس‌بوک، آمازون، علی‌بابا و...  به اسم گلوبالیزم جمع آوری می‌کنند چرا که به این داده‌ها، برای قرن هوش مصنوعی نیاز دارد.
 
وی ادامه داد: در همین راستا اتحادیه اروپا GDPR (مقررات حفاظت از اطلاعات عمومی) را تصویب می‌کند تا دسترسی شرکت‌های آمریکایی و چینی به داده‌های اروپایی‌ها را محدود کند. در برابر این تهدید جهانی، روسیه و هند هم سیاست‌های خاص خود را پیش ‌گرفته‌اند.
 
آذری جهرمی تصریح کرد: ما هم در ایران برای آنکه در اقتصاد آینده جهان سهمی داشته باشیم سیاستی را پیش ‌گرفته‌ایم تا از داده‌های خودمان حفاظت کنیم تا هوش مصنوعی را مبتنی بر داده‌های داخلی توسعه دهیم. بر همین اساس شبکه ملی اطلاعات به‌نوعی پیش‌نیاز توسعه دانش هوش مصنوعی محسوب می‌شود و این واقعیت شبکه ملی اطلاعات است.
 
وزیر ارتباطات در خاتمه تأکید کرد: بنابراین شبکه ملی اطلاعات مکمل اینترنت است که برای حمایت از اقتصاد داخلی و همین‌طور داده‌های داخلی مورد توجه قرار گرفته است و اجرای کامل شبکه ملی اطلاعات منجر به قطع و یا محدود کردن اینترنت بین‌المللی نخواهد شد.

همه‌چیز در مورد ایمیل‌های جعلی!

برخی‌اوقات خیلی راحت، تنها با چک کردنِ فیلدِ From می‌توان ایمیل‌های فیشینگ را شناسایی کرد. با این حال، همیشه هم شرایط به همین آسانی نخواهد بود؛ ساخت ایمیلی تقلبی طوری که هیچ جوره نتوان آن را از نسخه‌ی واقعی‌اش تشخیص داد بسیار بسیار محتمل است. اگر مهاجم بداند چطور این کار را کند، آنوقت سازمان مورد هدف حسابی به دردسر خواهد افتاد.
به گزارش روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛ اکثر افراد پیش از کلیک روی لینک یا فایل آلوده که در ایمیل‌شان دریافت می‌کنند (ظاهراً از جانب رئیس‌شان و یا کلاینتی رده‌بالا فرستاده شده است) حتی یک ثانیه هم فکر نمی‌کنند و خوب البته نمی‌شود آن‌ها را مقصر دانست، خصوصاً اینکه هیچ راهی هم برای تشخیص فرق میان نسخه‌ی واقعی و جعلی وجود ندارد.  
اما سوال اینجاست چرا باید امکان ساخت ایمیلی جعلی آن هم به این ظرافت و دقت وجود داشته باشد؟ سخنرانی اندرو کنستانتینف در باب احراز هویت ایمیل برای تست‌کنندگان نفوذپذیری در سی و ششمین کنگره‌ی ارتباطات آشوب پاسخ درخوری به این سوال می‌دهد. گفته‌های کنستانتینف بینش جدیدی را در خصوص اثربخشی حفاظت در برابر کلاهبرداری ایمیل ارائه می‌دهد.
مشکل 1: ایمیل باید جاری و به روز باشد
ایمیل، روش ارتباطیِ اصلی در جهان مدرن به حساب می‌آید و هر سازمانی در عملیات‌های روزانه‌ی خود به شدت بدان متکی است. گرچه وقتی همه‌چیز راحت و روان پیش می‌رود چندان هم به این تکنولوژی فکر نمی‌کنیم با این حال اگر ناگهان بلایی سر ایمیل‌ها بیاید مطمئن باشید همه حواسشان سمت آن می‌رود. بنابراین، قابلیت اطمنیان اولویت اول هر ادمین سرور ایمیل است. صرف نظر از هر چیز دیگر، ایمیل فقط و فقط باید ارسال شده و به دست گیرنده برسد. منظور اینجا این است که سرور ایمیل هر سازمانی باید تا حد امکان با هر چیز دیگر در جهان سازگاری داشته باشد. و خوب اینجا یک مشکل وجود دارد: استانداردهای ایمیل به شدت تاریخ‌گذشته است.
مشکل 2: پروتکل ایمیل بدون هیچ احراز هویتی
پروتکل اصلی به‌کار رفته در دو ارتباطات ایمیلیِ کلاینت به سرور و سرور به سرور SMTP است. این پروتکل اولین بار در سال 1982 معرفی شد و آخرین بار در سال 2008 بروزرسانی گردید- بیش از یک دهه پیش. و درست مانند بسیاری استانداردهای دیگر، SMTP هم یک کابوس امنیتی است.
ابتدا بیایید نگاهی داشته باشیم بر اجزای تشکیل‌دهنده‌ی یک پیام ایمیل (به طور معمول):
پاکت SMTP. این بخش برای ارتباطات سرور به سرور استفاده می‌شود و هیچگاه در رایانامه‌خوان نشان داده نمی‌شود. کار آن تعیین آدرس‌های فرستنده و گیرنده است.
رایانامه‌خوان این بخش را نشان می‌دهد. اینجا همان جایی است که فیلدهای آشنای From، To، Date و Subject را که هر ایمیلی دارد پیدا خواهید کرد. 
مشکل اصلی اینجاست که این استاندارد هیچ ابزار احراز هویتی ارائه نمی‌دهد. مسئولیت فیلد آدرس فرستنده (هم در پاکت SMTP و هم در هدر) تماماً بر گردن سرور فرستنده است. بدتر اینکه، آدرس فرستنده در پاکت SMTP حتماً نباید با آنی که در هدر است تطابق داشته باشد (و کاربر فقط دومی را مشاهده می‌کند). همچنین، گرچه این استاندارد به ازای هر ایمیل یک هدر را تعیین می‌کند اما SMTP در واقع محدودیتی اعمال نمی‌کند. اگر پیامی حاوی چیزی بیش از یک هدر باشد، آنوقت رایانامه‌خوان براحتی یکی را برای نمایش به کاربر انتخاب می‌کند. خیلی هم نباید هکر حرفه‌ای‌ای بود تا این ترفندها را پیاده کرد.
پروتکل ایمیل هیچ ابزاری برای تضمین اینکه ایمیل در واقع از جانب فرستنده‌ی نشان‌داده‌شده آمده وجود ندارد.
 مشکل 3: فرستنده و گیرنده هر دو در بخش جعل ایمیل مهمند
برای پیچیده‌تر کردن بیشتر شرایط، هر ارتباط ایمیل شامل دو طرف می‌شود؛ بنابراین مشکل عدم احراز هویت در واقع خود را در قالب و مشکل زیرمجموعه نشان می‌دهد.
از طرفی، شما قطعاً دوست دارید مطمئن شوید هر ایمیلی که دریافت می‌کنید واقعاً از سوی آدرس نشان‌داده‌شده فرستاده شده است. از طرفی دیگر هم شاید بخواهید جلوی ارسال ایمیل‌هایی که ظاهراً به آدرس شما هستند توسط افراد دیگر را بگیرید. متأسفانه این استاندارد نمی‌تواند هیچیک از این مشکلات را حل کند.
هیچ تعجبی نیست که پروتکل SMTP آنقدر به کرّات مورد سوءاستفاده قرار گرفته بود که افراد شروع کردند به ابداع فناوری‌های جدید برای رفع نقایص مذکور.
حل مشکل 1: فریم‌ورک خط‌مشی فرستنده (SPF)
ایده‌ی پشتِ Sender Policy Framework بسیار ساده است: سرور دریافت‌کننده باید بتواند چک کند آیا آدرس سروری که در اصل ایمیل را فرستاده است با آدرس میل سرور واقعی (مرتبط با دامنه) مطابقت دارد یا خیر. متأسفانه به گفتن آسان است اما به عمل بسی دشوار. استاندارد SMTP ابزاری برای چنین چک کردنی ندارد، بنابراین هر روش احراز هویتی باید به موارد از پیش‌موجود افزوده شود. دریافت چنین فناوری تا مرز «استانداردی پیشنهادشده» یک دهه طول کشید. امروزه تنها حدود 55 درصد از یک میلیون سرور برتر از SPF استفاده نموده و بیشترشان نیز خط‌مشی‌های کاملاً راحت را انتخاب می‌کنند.
SPF اینجا با همچنین با کلی مشکلات دیگر مواجه می‌شود، از جمله‌ی آن می‌توان به معماری آشفته‌ای اشاره کرد که دستکاری در تنظیمات را آسان می‌کند و اجازه می‌دهد افراد مهاجم با استفاده از سایر سرورهای میزبانی‌شده روی همان آدرس راه‌هایی برای دور زدن انتخاب کنند (و کلی مشکلات دیگر که از حوصله‌ی متن خارج است). اما نقص مهلک SPF این است که تنها آدرس نشان‌داده‌شده در پاکت SMTP را چک می‌کند و فیلد From در هدر را پاک نادیده می‌گیرد- همانی که در واقع کاربر قادر به دیدنش است.
نتیجه:
SPF کمک می‌کند چک کنید ببینید ایمیلی از سرور اصلی و واقعی آمده است یا خیر.
آدرس قابل‌مشاهده برای کاربر می‌تواند تقلبی باشد.
 حل مشکل 2: DKIM
DomainKeys Identified Mail به طور متفاوتی به ایت مشکل نزدیک شده است. DKIM از حیث کریپتوگرافی با استفاده از کلیدی خصوصی که بواسطه‌ی آن امضا می‌تواند به کمک کلیدی عمومی (منتشرشده در سیستم نام دامنه) اعتبارسنجی شود، هدر پیام و بخشی از بدنه‌ی آن را امضا می‌کند.
با این حال، شایان ذکر است که DKIM قرار نیست کل متن را رمزگذاری کند. در عوض، بدان یک ضمیمه‌ی امضاشده (به طور کریپتوگرافیک‌شده‌ای) اضافه می‌کند. مشکل همینجاست. بخش رمزگذاری را سخت می‌توان اصلاح کرد اما حذف کامل امضا و ساخت پیامی تقلبی در عوض بسیار آسان خواهد بود- نتیجه‌ی کار نیز غیرقابل‌شناسایی باقی خواهد ماند.
DKIM را سخت می‌توان پیاده‌سازی کرد زیرا صدور و مدیریت کلیدهای رمزنگاری‌شده را دربردارد. همچنین، DKIM که تنظیمات اشتباه دارد می‌تواند به مهاجم این توانایی را دهد تا امضای اصلی DKIM را در پیام نگه داشته و در عین حال به طور کامل هدر و بدنه‌ی آن را تغییر دهد.
نتیجه:
DKIM به شما اجازه می‌دهد با اطمینان‌دهی به سرور دریافتی -که پیام از طریق آن برای شما آمده است- به طور دیجیتالی پیام‌ها را امضا کنید.
سخت می‌توان آن را پیاده‌سازی کرد زیرا مدیریت کلید رمزنگاری‌شده را در بردارد.
جعل‌کنندگان براحتی می‌توانند همینطور که دارند به نام شما ایمیلی تقلبی می‌سازند امضا را نیز پاک کنند.
برخی اشتباهات در تنظیمات می‌تواند در نهایت به پیام‌های تقلبی حاوی امضاهای واقعی DKIM بیانجامد.
  حل مشکل 3: احراز هویت پیام مبتنی بر دامنه، گزارش و مطابقت (DMARC)
با وجود نام نسبتاً طولانی‌ای که دارد (Domain-based Message Authentication)، فهم پروتکل گزارش و مطابقت (Reporting and Conformance) به مراتب از فهم SPF یا DKIM آسانتر است. در واقع افزونه‌ای از هر دو است که فاحش‌ترین غفلت‌های آن‌ها را پوشش‌دهی می‌کند.
نخست اینکه DMARC به ادمین دامنه در تعیین اینکه سرور دارد از کدام مکانیزم محافظتی (SPF، DKIM یا هر دو) استفاده می‌کند یاری می‌رساند. دوم اینکه، مشکلات SPF را نیز برطرف نموده و علاوه بر چک کردن آدرس مشخص‌شده در فیلد From هدر را (همانی که کاربر می‌تواند مشاهده‌اش کند) آدرس فرستنده در پاک SMTP را نیز مورد بازبینی قرار می‌دهد.
عیب کار اینجاست که پروتکل DMARC نسبتاً جدید است و هنوز استاندارد مناسبی به حساب نمی‌آید (RFC 7489 آن را استاندارد و یا حتی استاندارد پیشنهادی نمی‌خواند، بلکه تنها بدان لقب «اطلاعاتی» داده است) و آنطور که باید کاربرد گسترده پیدا نکرده است. بر طبق بررسی که روی 20 هزار دامنه انجام شد، تنها 20 درصد تا سال 2019 این پروتکل را اتخذ کرده بودند و 8.4 درصد نیز خط‌مشی‌های سختگیرانه‌ای داشتند. 
نتیجه:
مهمترین مشکلات مربوط به SPF و DKIM را حل می‌کند.
چون هنوز به طور گسترده‌ای کاربرد ندارد آنطور که باید از اثربخشی مفیدی برخوردار نیست.
راه‌های جلوگیری از ایمیل‌های جعلی
خلاصه بگوییم: ایمیل‌های تقلبی هنوز هم احتمال دارد وجود داشته باشند زیرا پروتکل SMTP با مختصات امنیتی در ذهن طراحی نشده بود؛ بنابراین مهاجم می‌تواند هر آدرسی از فرستنده را در ایمیل جعلی خود درج کند. در طی چند دهه‌ی اخیر، یک سری مکانیزم‌های حفاظتی‌ پدید آمدند- از جمله آن‌ها می‌توان به SPF،  DKIM و DMARC اشاره کرد. با این حال، برای اثربخش بودن این مکانیزم‌ها باید تا حد امکان توسط میل سرورها به کار روند (و به درستی پیاده‌سازی شوند). در حالت ایده‌آل، باید روی هر میل‌سرور موجود در اینترنت پیاده‌سازی شوند.
افزون بر این، به این نکته نیز توجه داشته باشید که برخی mail relay serverها ممکن است به دلیل خطاهای تنظیمات شروع کنند به افزودن چیزی به کلمات و همین می‌تواند چک DKIM را به طور اتوماتیک از کار بیاندازد. همچنین یادتان نرود که این فناوری‌ها کمک می‌کنند تا بشود با توده‌ی تهدیدات دست و پنجه نرم کرد اما به منظور محافظت کسب و کار خود در برابر حملات پیچیده‌ی ایمیل باید همچنان از راه‌حل‌های محافظتی هم در سطح ایستگاه‌های کار و هم در سطح میل‌سرور استفاده نمایید.
راهکارها:
ü دست‌کم SPF را دریافت کنید. مطمئن شوید بدرستی تنظیم شده باشد. همچنین در نظر داشته باشید مهاجمین زیرک می‌توانند SPF را دور بزنند.
ü برای محافظتی بهتر DKIM را اجرا کنید. شاید کمی سخت‌تر باشد ولی ارزشش را دارد. و دوباره بگوییم، مطمئن شوید بدرستی تنظیم شده باشد.
ü در حالت ایده‌آل، DMARC را دریافت کنید زیرا بیترِ نقایص قابل اکسپلویت در SPF و  DKIM را پوشش می‌دهد.
ü تنظیمات بخش ایمیل‌های دریافتی را نیز بررسی فرمایید.
ü از راهکارهای امنیتی که از مکانیزم‌های احراز هویت مدرن پشتیبانی می‌کنند استفاده نمایید. توصیه‌ی ما به شما Kaspersky Security for Mail Servers یا Kaspersky Security for Microsoft Office 365 است.

ال‌جی از اسمارتفون‌های میان‌رده K51S ،K61 و K41S رونمایی کرد

ال‌جی K51S

شرکت ال‌جی از جدیدترین اسمارتفون‌های سری K خود با نام‌های K51S ،K61 و K41S رونمایی کرد. باتوجه به میان‌رده‌ بودن این تلفن‌ها، نمی‌توان انتظار داشت که ال‌جی مانند رویداد معرفی تلفن‌های G9 یا V60 یک مراسم خاصی را به همراه تشریفات برگزار کند. تلفن‌های جدید ال‌جی با قیمت مناسب و مشخصات فنی خوب روانه بازار خواهند شد. البته، تاکنون هیچ برچسب قیمتی برروی این‌ تلفن‌ها زده نشده است.

هر سه تلفن K51S ،K61 و K41S از پردازنده‌های هشت هسته‌ای بهره می‌گیرند که به احتمال زیاد ساخت شرکت مدیاتک هستند. این تلفن‌ها دارای یک صفحه‌نمایش 6.5 اینچی هستند که تنها تفاوتشان نسبت به یکدیگر در بخش نسبت ابعاد مشاهده می‌شود. انرژی سخت‌افزار تلفن‌ها نیز توسط یک باتری 4000 میلی‌آمپری تامین می‌شود و هر سه میان‌رده ال‌جی تاییدیه استانداردهای نظامی MIL-STD 810G را دریافت کرده‌اند. به علاوه، درگاه‌ USB-C، دوربین چهارگانه و سنسور اثرانگشت در بدنه پشتی هم از سایر مشخصات فنی این تلفن‌ها به شمار می‌روند.

ال‌جی K61

این مدل از میان‌رده‌های جدید شرکت ال‌جی به عنوان یک عضو برتر به بازار عرضه خواهد شد. ال‌جی K61 دارای یک نمایشگر فول‌ویژن با رزولوشن فول‌ اچ‌دی پلاس و نسبت ابعاد تصویر 19.5:9 است. مجموعه دوربین چهارگانه این هندست از یک سنسور 48 مگاپیکسل برای دوربین اصلی، یک لنز 8 مگاپیکسل برای دوربین التراواید، یک سنسور 2 مگاپیکسل ماکرو و یک سنسور عمق 5 مگاپیکسل بهره می‌برد. دوربین سلفی نیز با کیفیت 16 مگاپیکسل در جلوی دستگاه تعبیه شده است.

این گوشی دارای 4 گیگابایت حافظه رم و 64 یا 128 گیگابایت حافظه داخلی بوده که مقدار آن توسط کارت microSD قابل افزایش است.

ال‌جی K51S

این تلفن نیز از همان نمایشگر موجود در دو مدل دیگر بهره می‌برد اما نسبت ابعاد تصویر در صفحه‌نمایش فول‌ویژن آن به 20:9 رسیده و تصاویری با رزولوشن اچ‌دی پلاس را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

در پشت K51S یک دوربین اصلی با کیفیت 32 مگاپیکسل به همراه یک دوربین التراواید 5 مگاپیکسل و دو سنسور 2 مگاپیکسل برای ماژول ماکرو و دوربین عمق قرار گرفته‌اند. کیفیت دوربین سلفی در این تلفن به 13 مگاپیکسل کاهش یافته است.

میان‌رده جدید کره‌ای‌ها از 3 گیگابایت حافظه رم و 64 گیگابایت حافظه ذخیره‌ساز داخلی (قابل ارتقا) استفاده می‌کند.

ال‌جی K41S

ال‌جی K41S دقیقا از همان صفحه‌نمایش مدل K51S استفاده می‌کند که با همان رزولوشن اچ‌دی پلاس و نسبت ابعاد تصویر 20:9 در بدنه تلفن تعبیه شده است. دوربین چهارگانه این دستگاه شامل یک سنسور 13 مگاپیکسل، یک ماژول التراواید 5 مگاپیکسل و همان دو ماژول 2 مگاپیکسل ماکرو و عمق در مدل K51S است. باتوجه به مشخصات فنی این تلفن، کیفیت دوربین سلفی به 8 مگاپیکسل رسیده است.

اسمارتفون جدید ال‌جی دارای 3 گیگابایت رم و 32 گیگابایت حافظه داخلی است که این مقدار می‌تواند توسط کارت microSD افزایش پیدا کند.

شرکت ال‌جی، فروش این تلفن‌ها را از سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی در قاره آمریکا شروع می‌کند. اسمارتفون‌های K51S ،K61 و K41S به سایر بازارهای مهم و کلیدی، مانند اروپا و آسیا نیز راه پیدا خواهند کرد. هنوز هیچ خبری درباره قیمت‌گذاری این دستگاه‌ها منتشر نشده است.

نوشته ال‌جی از اسمارتفون‌های میان‌رده K51S ،K61 و K41S رونمایی کرد اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

ویژگی‌هایی که لپ‌تاپ هواوی میت بوک ۱۳ را به گزینه‌ای ایده‌آل تبدیل می‌کند

لپ‌تاپ‌های زیبا و سبک با آن طراحی چشم‌گیر و قابلیت‌های مناسبی که دارند، هرکسی را شیفته خود می‌کنند. هواوی با لپ‌تاپ Matebook 13، محصولی را ارائه کرده که از زوایای مختلف انتخابی ایده‌آل برای علاقه‌مندان به لپ‌تاپ‌های مدرن است.

لپ‌تاپ Huawei MateBook 13 با وزن نزدیک به 1300 گرم، از صفحه نمایش باکیفیت 13 اینچی از نوع IPS با وضوح تصویر 2160×1440 پیکسل استفاده می‌کند. صفحه نمایش این محصول، حاشیه‌ بسیار نازکی دارد و به همین دلیل HUAWEI FullView Display نامیده می‌شود. به این ترتیب یک صفحه نمایش بزرگ، درون یک قاب کوچک تعبیه شده است.

برای بسیاری از کاربران، کار کردن با صفحه کلید لپ‌تاپ‌های سبک و کوچک دشوار است، اما لپ‌تاپ Huawei MateBook 13 از صفحه نمایش تمام لمسی با فناوری Light Touch  بهره می‌برد که حساسیت بالایی به لمس دارد. همچنین جای اثر انگشت روی صفحه نمایش این محصول، باقی نمی‌ماند.

لپ تاپ Huawei MateBook 13 از طراحی مینمالیستی استفاده کرده و تنها 14.9 میلی‌متر ضخامت دارد. این لپ‌تاپ از قاب فلزی با ظاهری جوان‌پسند برخوردار است تا حس خوبی را به کاربر منتقل کند.

نیروی پردازشی Huawei MateBook 13 از پردازنده نسل هشتمی Core i7/Core i5 اینتل و پردازنده گرافیکی مجزای GeForce MX250 انویدیا با 2 گیگابایت حافظه ویدئویی اختصاصی تامین می‌شود. همچنین این لپ‌تاپ دارای 8 گیگابایت حافظه رم پرسرعتLPDDR3  با فرکانس 2133 مگاهرتز است.

لپ‌تاپ جدید هواوی به پردازنده گرافیکی مجتمع اینتل نیز مجهز شده و به لطف مصرف بسیار پایین انرژی، می‌تواند 10 ساعت بی‌وقفه‌ ویدئوی فول ‌اچ‌دی پخش کند. علاوه بر این، با استفاده از شارژر سریع این لپ تاپ که بسیار کوچک بوده و در جیب‌ نیز جا می‌شود، تنها 15 دقیقه برای شارژ، زمان نیاز است تا بتوان 2.5 ساعت از لپ‌تاپ هواوی استفاده کرد.

این لپ‌تاپ تا کنون در بسیاری از وب‌سایت‌ها و رسانه‌های آنلاین جهانی مورد نقد و بررسی قرار گرفته و موفق شده رضایت کارشناسان دنیای فناوری را جلب کند. در ادامه به ذکر نقاط قوت این محصول از دید این رسانه‌ها می‌پردازیم.

وب سایت TechRadar که مرکزی معتبر برای نقد و بررسی محصولات محسوب می‌شود، پس از بررسی لپ تاپ Huawei MateBook 13، مزایای زیر را برای آن لیست کرده:

  •     قدرت پردازشی برگرفته از پردازنده اینتل
  •     گرافیک مجزا با قدرت مناسب
  •     ارزش خرید فوق‌العاده بالا

وب‌سایت مشهور The Verge هم پس از بررسی همه‌جانبه‌ی Huawei MateBook 13 این نکات را ذکر کرده است:

  •     کیفیت ساخت بالا
  •     صفحه کلید و ترک‌پد عالی
  •     طراحی جمع و جور با صفحه نمایش 3:2
  •     پردازنده پرقدرت

اما وب‌سایت نام‌آشنای Laptop Mag نیز با بررسیHuawei MateBook 13  در جمع‌بندی خود به این نتایج رسیده:

  •     عملکرد سریع
  •     صفحه نمایش با روشنایی بالا و رنگ‌های با طراوت
  •     مقرون به صرفه
  •     صفحه کلید راحت

نویسنده وب‌سایت Windows Central نیز ضمن اعلام رضایت از کیفیت و کارایی محصول، نقاط قوت آن را این‌ طور بیان کرده است:

  •     صفحه نمایش با کیفیت 2K
  •     ارزش خرید بالاتر نسبت به MacBook Air
  •     طراحی شیک

به گواه ده‌ها رسانه و بررسی مستقل دیگر Huawei MateBook 13 در عینِ قدرت پردازشی بالا، مقرون به صرفه نیز بوده و قیمت متعادل آن، برگ برنده این لپ‌تاپ در مقابل محصولات مشابه در بازار است.

نوشته ویژگی‌هایی که لپ‌تاپ هواوی میت بوک 13 را به گزینه‌ای ایده‌آل تبدیل می‌کند اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

راه های انتقال و پیشگیری از ویروس کرونا ؛ ویروس کرونا چگونه منتقل می‌شود؟

مطلب راه های انتقال و پیشگیری از ویروس کرونا ؛ ویروس کرونا چگونه منتقل می‌شود؟ برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/

راه های انتقال و پیشگیری از ویروس کرونا چیست؟ چگونه در برابر ویروس کرونا ایمن بمانیم. این نوشتار تکراتو را به راه های محافظت در برابر کروناویروس اختصاص داده‌ایم. بیش از ۷۱ هزار نفر در سراسر جهان که شمار بسیاری از آنها در کشور چین به سر می‌برند به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. از دسامبر...

مطلب راه های انتقال و پیشگیری از ویروس کرونا ؛ ویروس کرونا چگونه منتقل می‌شود؟ برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/

چرا بهتر است برای پرتوگیری کمتر از امواج رادیویی به دکل‌های موبایل نزدیک‌تر باشیم؟!

فاصله ایمن چقدر معنی دار است؟

یکی از بحث‌های داغ پیرامون تشعشعات الکترومغناطیس و ارتباط آن‌ها با سلامتی شهروندان، بحث «فاصله ایمن» از آنتن‌های پانلی موبایل است که روی دکل های مخابراتی یا در پشت بام ها نصب شده و به ایستگاه های پایه موبایل منتهی می شوند.

در باور غالب مردم، دور شدن از آنتن‌های BTS باعث افزایش ایمنی سلامت بدن و کاهش پرتوگیری از امواج رادیویی ساطع شده از این آنتن‌ها است.

براساس این باور، هرچه از آنتن‌های موبایل دورتر شویم یا به تعبیری فرار کنیم؛ در امان‌تر هستیم. در نتیجه، بهتر است در منطقه‌ مسکونی ساکن شویم که هیچ آنتن موبایل BTS از هر نوع و در هر فاصله‌ای از زمین نصب نشده باشد یا فاصله خانه ما با نزدیک‌ترین آنتن موبایل چندین کیلومتر و کوچه باشد تا امواج با کمترین سطح چگالی توان به بدن ما اصابت کنند.

شهروندانی که در همسایگی آن‌ها یک اپراتور اقدام به نصب آنتن موبایل کند؛ غمگین و مضطرب شده و گاهی دست به شکایت می‌زنند چون اینطور باور دارند که سلامتی و زندگی خودشان و فرزندان‌شان به خطر افتاده است. افرادی که «رادیوفوبیا» دارند به حاشیه شهرها یا روستاها کوچ کرده و در جنگل‌ها ساکن می‌شوند تا از هر تشعشع و پرتوی در امان باشند.

در این میان، باورها و افسانه‌های دیگری هم درباره «فاصله ایمن» از آنتن‌ها مطرح می‌شود. مثلا اگر مردم در طبقات بالاتر خانه خریداری کنند؛ با امواج کمتری در تماس هستند یا اگر در خانه‌های با پنجره کمتر ساکن شوند؛ احتمال ابتلا به بیماری‌های ناشی از تشعشعات رادیویی کاهش پیدا می‌کند.

سؤال در اینجا است که این باورها و تصورات تا چه حدودی صحیح هستند و «فاصله ایمن و استاندارد» از آنتن‌های موبایل چقدر است و آیا اصلاً چنین مفهومی چقدر با معنی است؟ ما باید در چه نقطه و خانه‌ای زندگی کنیم تا از خطرات احتمالی امواج رادیویی در امان باشیم و سلامتی خودمان و خانواده ما به خطر نیفتد؟ در نهایت، چه معیاری برای احراز ایمنی پرتوگیری از این امواج وجود دارد؟

متخصصان چه می‌گویند؟

دکتر سید حسن سید موسوی، مشاور مدیریت عامل و اداره کل حقوقی و رگولاتوری در اپراتور همراه اول که جزو زبده‌ترین متخصصان حوزه الکترومغناطیس بوده و عضویت هیئت علمی دانشگاه و همچنین عضویت کمیسیون های فنی تدوین استانداردهای ملی ایران را نیز در سوابق خود دارند، در نشست تخصصی «بررسی وضعیت دکل‌های مخابراتی در سطح شهر تهران و ابهامات پیشِ‌رو» که اواخر دی ماه 1398 در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد؛ درباره پرتوگیری از آنتن‌های موبایل می‌گویند: «چگالی توان تشعشعی ناشی از آنتن دکل BTS در پای دکل کمترین مقدار بوده و به تدریج که از پای دکل دور می‌شویم؛ ابتدا این مقدار به تدریج زیاد می‌شود و پس از یک فاصله خاص به بعد، هرچه از سایت دور ‌شویم با نسبت عکس مجذور فاصله از سایت کمتر می‌شود.»

از صحبت‌های این متخصص امواج الکترومغناطیسی این‌طور برداشت می‌شود که 1- درست در محل پای دکل‌های مخابراتی و 2- در فاصله‌های بسیار دور از دکل ها، پرتوگیری کمترین سطح خود را دارد. پس، افرادی که در همسایگی آنتن‌های موبایل هستند؛ باید خوشحال‌تر و ایمن‌تر باشند. این باور، علمی و درست است اما این همه ماجرا نیست و نکته مهمی که غالب مردم از آن غفلت دارند؛ امواج ساطع شده از خودِ گوشی‌های تلفن همراه است.

چرا فاصله کمتر با دکل‌ها، مساوی ایمنی بیشتر در پرتوگیری از امواج رادیویی است؟

دکتر سیدموسوی در این نشست اشاره می‌کنند: «پرتوگیری ما از امواج الکترومغناطیسی در ارتباطات موبایل، دارای یک ماهیت دوگانه با دو دسته منبع پرتو است که یکی آنتن‌های نصب‌شده روی دکل‌ها و دومی آنتن‌های متعددِ موجود در گوشی های تلفن همراه خودمان است.»

تقریبا می‌توان گفت اکثریت مردم تمام حواس و ذهن خود را معطوف امواج رادیویی ساطع شده از آنتن‌های دکل های موبایل می‌کنند و هیچ‌گاه متوجه این موضوع نیستند که گوشی‌های تلفن همراه در دست آن‌ها هم آنتن‌هایی دارد که امواج رادیویی در فضا منتشر کرده و اتفاقا این امواج می‌توانند شدتی بیشتر از امواج ساطع شده از آنتن‌های BTS و دکل‌های مخابراتی داشته باشند.

دکتر سیدموسوی در ادامه سخنان خود پیرامون تشریح چگونگی پرتوگیری بدن از تشعشع‌های الکترومغناطیسی می‌گویند: «در مورد چگالی توان ناشی از گوشی موبایل برعکس است. یعنی تشعشع ناشی از ترمینال کاربر به این شکل است که توان تابشی ناشی از گوشی ها در نزدیک سایت کمترین است و هرچه که از سایت دور می‌شویم، توان تابشی ناشی از گوشی بیشتر می‌شود؛ به نحوی که در برخی موارد، میزانِ پرتوگیری از سمت گوشی، حتی به بیشتر از ۱۰۰ برابر میزان پرتوگیری از آنتن‌های دکل های موبایل سایت ها می‌رسد.»

در حقیقت، وقتی از آنتن‌های موبایل دور می‌شویم؛ گوشی‌های تلفن همراه باید پرتوهایی با توان بیشتری تولید کنند تا این مسافت را طی کرده و به آنتن BTS برسند و تماس و ارتباط کماکان برقرار بماند و کیفیت تماس نیز پایین نیاید. به همین منظور هرچه از دکل ها دورتر می‌شویم؛ گوشی‌هایمان پرتوهایی با چگالی توان بیشتری از خود ساطع می‌کنند که ممکن است حتی به مرزهای آستانه استاندارد های ایمنی پرتوگیری از میدانهای نزدیک رادیویی نیز بسیار نزدیک شوند، البته کارخانه های سازنده گوشی ها، طبق استانداردهای مربوطه ملزم شده اند که توان گوشی هرگز بیشتر از 2 وات نشود. اگر دقت کرده باشید؛ در مناطقی که پوشش‌دهی شبکه موبایل ضعیف است؛ مانند مناطق کوهستانی و جنگلی؛ باتری موبایل زودتر خالی می‌شود چون انرژی بیشتری برای ارسال و دریافت امواج رادیویی مصرف شده است که به نوبه خود منجر به تلفات توان الکتریکی بیشتری شده که توسط باتری تأمین گردیده است.

به زبان ساده، هرچه به آنتن‌های موبایل نزدیک‌تر باشیم؛ در کل، پرتوهایی با چگالی انرژی کمتری دریافت خواهیم کرد و هرچه از آنتن‌های موبایل دورتر شویم؛ با پرتوهای دارای چگالی توان چند ده برابری در تماس هستیم. به همین دلیل هم اپراتورهای موبایل اصرار دارند در محله‌ها و مناطق مسکونی پرتراکم، آنتن‌های موبایل بیشتری نصب شود و سعی می‌کنند از پشت‌بام منازل، ساختمان‌های تجاری و تفریحی و هر نقطه‌ای برای نصب یک دکل BTS استفاده کنند.

وقتی در محله‌ای زندگی کنیم که ۵ دکل آنتن موبایل نصب شده است؛ تضمین سلامتی خودمان و خانواده ما بیشتر از محله‌ای است که مثلا ۲ الی ۳ آنتن موبایل دارد. هرچقدر هم که از این آنتن‌ها دورتر باشیم؛ میزان پرتوگیری ما از امواج رادیویی ارتباطات موبایل جدی‌تر می‌شود. در همین نشست تخصصی «بررسی وضعیت دکل‌های مخابراتی در سطح شهر تهران و ابهامات پیشِ‌رو» پیشنهاد می‌شود درون ساختمان‌ها آنتن‌های سقفی بسیار کم توانی به نام IBS نصب شود تا پرتوگیری از اسمارت‌فون‌ها باز هم کاهش پیدا کند.

معیار ایمنی پرتوگیری از امواج آنتن‌های دکل‌های موبایل چیست؟

برخی افراد هم باور اشتباه دیگری را دستاویز خود قرار می‌دهند و سعی می‌کنند همیشه پشت به آنتن‌های موبایل باشند یا بررسی می‌کنند آنتن‌های موبایل در چه جهت‌هایی هستند و بعد سراغ کوچه و خیابان‌های پشتی آن‌ها می‌روند تا از پرتوهای موبایل در امان باشند.

دکتر سیدموسوی به نکته بسیار مهمی درباره این باور و تصور اشاره می‌کنند: «در شرایط واقعی، در محیط پرتراکم شهری علاوه بر امواج مستقیم، موج‌های انعکاسی، موج‌های پراش‌یافته و موج‌های پراکنده‌شده نیز حاضراند. بنابراین انرژی جذب‌شده در بدن ناشی از تابش همزمان سایت و گوشی، تابع پیچیده‌ای از فاصله، توان آنتن‌ها، ارتفاع دکل، نوع آنتن، بافت جغرافیایی محیط انتشار و غیره است.»

گاهی اوقات در همان زمانی که تصور می‌کنیم از آسیب‌های امواج رادیویی در امان هستیم؛ دقیقا در بالاترین سطح پرتوگیری از این امواج قرار می‌گیریم. هیچ معیاری جز «اندازه‌گیری» برای احراز ایمنی از تشعشع‌های آنتن‌های موبایل و گوشی‌های تلفن همراه وجود ندارد. تعیین هر نوع فاصله یا معیارهای دیگری مانند دور شدن بیشتر از آنتن‌ها، پشت کردن به دکل‌ها مخابراتی، زندگی در خانه‌های عایق‌بندی شده نسبت به امواج رادیویی یا در معرض پرتوهای مستقیم آن‌ها قرار نگرفتن؛ در شرایط واقعی کاری غیر علمی، غیر دقیق، غیرکارشناسی و اشتباه است.

نهادهای مسئول در قضیه دکل‌های مخابراتی به طور دائمی در حال اندازه‌گیری و پایش سطح چگالی توان تشعشع‌ الکترومغناطیسی هستند و این اطمینان‌خاطر را به شهروندان می‌دهند که پرتوهای ساطع شده از آنتن‌های موبایل بسیار پایین‌تر از حد آستانه استاندارد باشند.

نوشته چرا بهتر است برای پرتوگیری کمتر از امواج رادیویی به دکل‌های موبایل نزدیک‌تر باشیم؟! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

افزودنی‌های پلیمری پیشروشیمی

افزودنی‌های پلیمری پیشروشیمی

شرکت دانش بنیان پاک شیمی (سهامی خاص) در سال ۱۳۷۸ در شهرک صنعتی مبارکه تأسیس و در سال ۱۳۸۴ به‌عنوان طرح توسعه شرکت پیشروشیمی در همان شهرک به مساحت ۲۰ هزار مترمربع احداث شد.