پیام رسان سروش از اپ استور اپل حذف شد؛ سروش واکنش نشان داد!

به گزارش آی‌تی‌رسان، امروز یک خبر مهم روی خروجی رسانه‌های مختلف رفت و آن حذف شدن پیام رسان سروش از اپ‌استور اپل بود که باعث شد شایعات زیادی بوجود بیاید که این مورد از سوی مدیران پیام رسان سروش رد و این شایعات تکذیب شد.

بعضی از خبرها حاکی از عمدی بودن این حذف از سوی مالکین سروش بود که بلافاصله مدیران اپلیکیشن به این شایعه واکنش نشان دادند و حذف شدن اپلیکیشن را به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران عنوان نمودند.

اپلیکیشن پیام رسان سروش اینترنت رایگان

از سوی دیگر شایعات دیگری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که دلیل حذف شدن سروش از اپ‌استور اپل، نه تنها تحریم‌های آمریکا نبوده است، بلکه به دلیل ضعف‌های امنیتی و باگ‌های متعدد آن است که در سروش وجود داشته و توسط کاربران اپل به این اپ‌استور گزارش شده است.

اما در جوابیه‌ای که مالکان سروش منتشر کردند، آمده است که برای دور زدن تحریم‌های اپل راهکارهای ویژه‌ای را در نظر گرفتند و کاربران اپل می‌توانند به صورت مستقیم این پیام رسان را از سایت رسمی اپلیکیشن سروش دانلود کنند.

گفتنی است که اپلیکیشن پیام رسان ایتا و دیگر پیام رسان‌های ایرانی نیز در حال حاضر به دلیل تحریم‌های موجود و مشکلاتی که با وریفای کردن نرم افزارشان با اپل دارند، یا به کلی قید این نسخه را زده‌اند و یا اینکه با چالش بزرگی برای کاربران اپل مواجه هستند.

نوشته پیام رسان سروش از اپ استور اپل حذف شد؛ سروش واکنش نشان داد! اولین بار در پدیدار شد.

فیسبوک چه سوالاتی در مصاحبه‌های استخدامی می‌پرسد

فیسبوک چه سوالاتی در مصاحبه‌های استخدامی می‌پرسد

ابر رسانه‌ی اجتماعی، شرکت فیسبوک برای آسان کردن روند استخدام خود و انتخاب بهترین گزینه‌ها برای موقعیت‌های کاری از یک سری سوالات مشخص استفاده می‌کند.

زمان فلترینگ تلگرام مشخص نیست ؛ تصمیم قانونی گرفته نشده است!

مطلب زمان فلترینگ تلگرام مشخص نیست ؛ تصمیم قانونی گرفته نشده است! برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/

در برخی رسانه ها اطلاعاتی در مورد زمان فلترینگ تلگرام مطرح شده بود که در پی آن وزارت ارتباطات اعلام نمود که تصمیم قانونی برای فیلترینگ گرفته نشده است و زمان فیلترینگ تلگرام به طور دقیق مشخص نیست! به گزارش تکراتو، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات، در پی اطلاعیه ای که پیرامون...

مطلب زمان فلترینگ تلگرام مشخص نیست ؛ تصمیم قانونی گرفته نشده است! برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/

افزایش محبوبیت دستگاه‌های خانگی هوشمند

پدیده اینترنت اشیا در سال‌های اخیر رشد قابل قبولی داشته است و حالا در زمینه‌های مختلفی به کار گرفته می‌شود. در این میان اما دستگاه‌های خانگی هوشمند و به‌طور کلی خانه‌های هوشمند شاید محبوب‌ترین و رایج‌ترین زیرمجموعه از صنعت اینترنت اشیا باشند که می‌توانند ارتباط افراد با این تکنولوژی را به صورت روزانه برقرار کنند. با این اوصاف است که موسسه تحقیقاتی IDC برای اولین‌بار به بررسی و پیش‌بینی وضعیت بازار دستگاه‌های خانگی هوشمند در سال‌های آینده پرداخته است تا به این ترتیب چشم‌انداز دقیق‌تری از بازار رو به رشد این محصولات داشته باشیم. در این بررسی روی ابعاد بازار و پیش‌بینی میزان صادرات جهانی دستگاه‌های خانگی هوشمند شامل اسپیکرهای هوشمند، دستگاه‌های مالتی مدیا، دستگاه‌های روشنایی، ترموستات‌ها و... تمرکز شده است.
افزایش محبوبیت دستگاه‌های خانگی هوشمند 
به این ترتیب بررسی‌های انجام شده توسط IDC نشان می‌دهد که ۱/ ۴۳۳ میلیون دستگاه خانگی هوشمند تا پایان سال ۲۰۱۷ در سراسر دنیا صادر شده که این رقم نسبت به سال گذشته آن رشد ۶/ ۲۷ درصدی داشته است. این در حالی است که کارشناسان و تحلیلگران بازار انتظار دارند بازار این محصولات تا پنج سال آینده متوسط نرخ رشد سالانه ۵/ ۱۸ درصدی را به ثبت برسانند و در نهایت میزان صادرات این بازار تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۷/ ۹۳۹ میلیون دستگاه برسد. در این بازار اسپیکرهای هوشمند مانند اکو آمازون و گوگل هوم بیشترین میزان محبوبیت و طبیعتا رشد  را در این دوره پیش‌بینی، به خودشان اختصاص خواهند داد. این در حالی است که تحلیلگران انتظار دارند همه انواع محصولات حاضر در این بازار به استثنای دستگاه‌های سرگرمی ویدئویی، متوسط نرخ رشد سالانه دو رقمی را در این دوره به ثبت برسانند.
 
جیتش عبرانی یکی از تحلیلگران IDC در این مورد می‌گوید: «بازار دستگاه‌های خانگی هوشمند هنوز در ابتدای راه خودش است؛ اما ما شاهد تغییرات مهمی در دیدگاه مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان این بازار هستیم. تولیدکنندگان سخت‌افزار تلاش می‌کنند محصولاتی با امکان هماهنگی و پشتیبانی از دستیارهای صوتی هوشمند مانند الکسا، سیری و گوگل آسیستانت را تولید کنند. از طرف دیگر مصرف‌کنندگان با وجود تردیدهای مختلفی که برای کار با این دستیارهای صوتی هوشمند دارند، واکنش مثبتی به همکاری با این دستیارهای هوشمند و کار با دستگاه‌های مبتنی بر آنها از خودشان نشان داده‌اند.»
 
کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که صادرات جهانی دستگاه‌های سرگرمی ویدئویی شامل تلویزیون‌های هوشمند و دیگر دستگاه‌های مالتی مدیای سرگرمی در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ متوسط نرخ رشد سالانه ۳/ ۸ درصدی را تجربه خواهند کرد. این کارشناسان معتقدند که متوسط قیمت فروش این محصولات همچنان بالاست و با کاهش قیمت آنها تمایل به خرید در میان مصرف‌کنندگان هم بیشتر خواهد شد. دستگاه‌های نظارتی و امنیتی شامل قفل در، دوربین‌ها، حسگرهای رطوبت‌سنج، زنگ در و ...، همچنان دومین دسته محصولی بزرگ این بازار هستند که در میان مصرف‌کنندگان محبوبیت خوبی داشته و به‌تدریج به یکی از ملزومات خانه‌های هوشمند آینده تبدیل می‌شوند. اسپیکرهای هوشمند محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین دستگاه‌های خانگی هوشمند هستند که به کمک دستیارهای صوتی هوشمند طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. درست به همین دلیل هم هست که سه برند مهم دنیای تکنولوژی یعنی آمازون، گوگل و اپل حضور پررنگی در بازار این اسپیکرهای هوشمند دارند. کارشناسان انتظار دارند بازار اسپیکرهای هوشمند تا چند سال آینده هم با روند رشد سریعی جلو برود.
 

شهرهای جذاب‌تر، استارت‌آپ‌های بیشتر

شهرها گاه به اندازه‌ خانه و خانواده در زندگی شهروندان موثرند. شهر می‌تواند محلی امن و آرام برای توسعه‌ افراد و تعامل بین آنها باشد که منجر به تولید ارزش شود یا باعث ناامنی ذهنی و روانی در افراد شده و شهروندان را از هم جدا کند و خلاقیت را در آنها بخشکاند. تاثیر مبلمان شهری بارها در مسائل و پدیده‌های گوناگون سنجیده شده است. تئوری «پنجره شکسته (Broken window theory) و تاثیر صیانت از بافت و مبلمان شهری در میزان جرم و جنایت در محلات جرم خیز در نیویورک پیش از این به اثبات رسیده است. همچنین مدیریت و چیدمان شهری در رغبت و تمایل شهروندان به استفاده از وسایل نقلیه عمومی نیز واضح و مبرهن است. شهر و تاثیرش در احساس هویت شهری/ محلی نیز کاملا مشهود و معلوم است.
توسعه اکوسیستم‌های کارآفرینی در شهرها
موارد متعددی در شکل‌گیری یک اکوسیستم کارآفرینی پایدار در شهرها مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. معمولا کیفیت اقتصادی و رفاهی شهر، کیفیت فضاهای شهری، شرایط اجتماعی و کیفیت خدمات سازمان‌های عمومی شهر از جمله مواردی هستند که به‌عنوان موارد مهم در شکل‌گیری اکوسیستم کارآفرینی فناور به آنها اشاره شده است. (Perry,۲۰۰۸ صفحات ۲۵ تا ۴۲) اما یکی از مطالعات جالب میدانی در این زمینه در سال ۲۰۱۴ و در برلین انجام شده است: تاثیر حجم امکانات فرهنگی (Cultural amenities) در جذب کسب و کارهای دانش‌بنیان در محلات مختلف شهر برلین (Culturally clustered or in the cloud Location of internet startups in Berlin. ۲۰۱۴)  در ادامه می‌خواهیم خلاصه‌ تحلیلی از این موضوع را مطرح کنیم. اما در همین ابتدا بهتر است مشخص شود که منظور از امکانات فرهنگی (و رفاهی) دقیقا به معنای میزان موزه‌ها، سینما و تئاترها، رویدادهای هنری و موسیقی، فضاهای بزرگ گردشگری شهری مانند میدان‌ها و خیابان‌های بدون خودرو و حتی در بعضی تعاریف کافی‌شاپ‌ها و پارک‌ها است.
 
 برلین، اکوسیستم استارت‌آپ‌های دیجیتال در محله‌های فرهنگی
این تحقیق جالب توسط دکتر کریستوفر مولر (Kristofer Moeller) استاد دانشگاه فنی دارمشتات انجام شده که نتیجه‌ بررسی عوامل مؤثر شهری در جذب شرکت‌های گوناگون است. نتیجه‌ تحقیق وی نشان می‌دهد که رابطه‌ مستقیمی بین حجم امکانات فرهنگی و رفاهی در یک محله و استقرار استارت‌آپ‌های اینترنتی (به‌عنوان نماینده‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان) وجود دارد. اینکه از چه متدولوژی استفاده کرده تا متغیرهای گوناگون را کنترل کند و چگونه از موقعیت تاریخی و شرایط خاص برلین (۵/ ۲ دهه بعد از ریزش دیوار برلین) برای حذف متغیرهای جغرافیایی و اقتصادی بهره برده از حوصله‌ این نوشتار خارج است ولی به کسانی که می‌خواهند بیشتر درمورد روش تحقیق وی بدانند توصیه می‌کنم به اصل گزارش مراجعه کنند. وی برای تحقیق خود هفت مدل مختلف از شرکت‌های رها (footloose companies) را بررسی کرد. شرکت‌هایی که برای انجام کار خود نیاز به استقرار در محلی خاص ندارند و مدل کسب و کار و ارتباط آنها با مشتریانشان وابستگی پایینی به محل استقرار آنها دارد. وی متوجه شده است که از بین این شرکت‌ها، مواردی که خدمات سنتی‌تر (Conservative services) ارائه می‌کنند، مانند دفترهای حقوقی و معماری کمتر نسبت به محل استقرار خود حساسند.
 
در حالی که شرکت‌های پویاتر و دانش‌بنیان (در گزارش مذکور استارت‌آپ‌های اینترنتی، به‌عنوان نماینده‌ شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی شده‌اند) کاملا نسبت به امکانات فرهنگی و رفاهی محل استقرار خود حساسیت نشان می‌دهند. به‌طوری که با یک درصد افزایش تجمع امکانات فرهنگی در یک محله‌ شهری، احتمال حضور استارت‌آپ اینترنتی در آن محله ۲/ ۱درصد افزایش می‌یابد. این پدیده در  تصویر بالا قابل مشاهده است، در محله‌ای با تراکم امکانات فرهنگی تعداد بیشتری استارت‌آپ اینترنتی مستقر شده‌اند. جمع‌بندی مولر به این صورت است که در تصمیمات کلان شهری و سیاست‌گذاری برای ایجاد و توسعه‌ اکوسیستم‌های کارآفرینی باید مسائل و بافت فرهنگی نیز عمیقا مدنظر قرار گیرند. برای مثال وی تردیدهای جدی نسبت به بردن پارک‌های علم و فناوری به حاشیه‌ شهرها دارد و معتقد است در دراز مدت نمی‌تواند باعث جذب و رونق شرکت‌های فناوری شود که چندان وابسته به محل استقرار نیستند و محل‌هایی با تجمع خدمات و امکانات فرهنگی برای این گونه کسب و کارها در اولویت است.
 
وی علت این اتفاق را در ماهیت نیروی انسانی این گونه کسب و کارها می‌داند که افرادی مستعد و خلاق و عموما تحصیل‌کرده هستند که دسترسی به امکانات فرهنگی و رفاهی برای ایشان مهم و جذاب است و این قضیه در کنار این حقیقت که شرکت‌های خدماتی رها نیاز به استقرار در محل خاص و ارتباط دائمی و رو در رو با مشتریان خود ندارند، باعث انتقال این نوع شرکت‌ها به محله‌های شهری غنی از نظر فرهنگی می‌شود. در بررسی دیگر می‌توان به فنلاند و هلسینکی اشاره کرد. فنلاند در کل و هلسینکی به‌طور خاص به‌عنوان یک شهر دانش‌بنیان و فناور به دلیل ویژگی‌های خاص تاریخی، جغرافیایی، اقلیمی، قومی و مذهبی دست یافته‌اند. این ویژگی‌ها شامل زمستان سرد، صنعتی شدن از اواخر ۱۹۵۰، رکود عمیق در دهه ۱۹۹۰ و تسلط و نفوذ سوئد و روسیه که منجر به تاریخ کالبدی، اقتصادی، سیاسی و اختلاط فرهنگی شده است، می‌شود.
 
 Yigitcanlar, T, Lonnqvist, A,۲۰۱۲) P.۳۵۹) سیستم پیچیده نوآوری فنلاندی، موقعیت‌هایی برای بازیگران متفاوت در بخش‌های علمی، عمومی و خصوصی برای ارتقای مزیت رقابتی هلسینکی ایجاد کرده است. هلسینکی در کنار مزایای خاصی همچون داشتن سطح بالای جمعیت تحصیلکرده و ماهر، کیفیت بالای زندگی، راه‌های ارتباطی و دسترسی درونی و برونی مناسب (شامل فرودگاه، اتوبان، راه آهن و...) خصوصیات مهم دیگری دارد که مرتبط با موضوع این نوشتار است، یعنی فضای مناسب شهری، سرمایه‌گذاری قابل توجه روی هنر و فرهنگ، کیفیت بالای فرهنگ اجتماعی و شهرت خوب جهانی. تمام این موارد در کنار هم یک اکوسیستم کارآفرینی فناور مدرن و پیشرفته را ایجاد کرده که به پایتخت ارتباطات از راه دور اروپا شناخته می‌شود. (Van den berg;۲۰۰۵)
 
 دسترسی همگانی به امکانات فرهنگی و توسعه‌ پایدار
باید به این نکته توجه کرد که صرف داشتن امکانات فرهنگی متراکم هم نمی‌تواند باعث توسعه‌ یک اکوسیستم کارآفرینی شود و امکان دسترسی همگانی به آنها نیز مهم است. کمااینکه ما شهرهایی در ایران داریم که در نگاه اول پتانسیل بالایی برای توسعه‌ این‌گونه کسب و کارها و جذب نخبگان دانش‌مایه، به خاطر تراکم بالای امکانات فرهنگی دارند اما از آنجا که به دلایل مختلف بهره بردن از آن برای عموم جامعه میسر نیست، عملا کارآیی خود را از دست می‌دهند. مواردی همچون زمان، قوانین و شرایط محدودکننده برای استفاده، یا پیچیدگی‌های اداری و سازمانی برای کسب مجوز به منظور بهره‌برداری فعال از بعضی امکانات فرهنگی، انحصار استفاده از بعضی امکانات برای بعضی سازمان‌ها و... عملا آن امکانات را برای شهروندان بدون فایده می‌کند و حتی به شهروندان حس بیگانگی و جدایی از بافت فرهنگی شهر می‌دهد.
 
در پژوهشی دیگر که در سال ۲۰۰۴ انجام شده به‌طور نسبی به این قضیه اشاره شده است. (Cultural facilities as important elements of a sustainable city: The Example of Toronto, Canada ۲۰۰۴)  نویسندگان این پژوهش وضعیت امکانات فرهنگی شهر تورنتو را بررسی کرده و اشاره می‌کنند که سلامت اقتصادی و اجتماعی یک شهر نه تنها در وجود امکانات فرهنگی و متنوع است بلکه دسترسی آسان و متناسب عموم شهروندان به آنها نیز اهمیت دارد. در سال‌های اخیر، مفهوم «شهر دانش‌بنیان» توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است. شهرها محلی برای شکل‌گیری و توسعه‌ اکوسیستم‌های کارآفرینی فناور هستند و موارد متعددی بر شکل‌گیری آنها موثر است که طبق آنچه در این نوشتار مورد بحث و بررسی قرار گرفت، امکانات فرهنگی غنی و امکان دسترسی به آنها از جمله عوامل مهم در ایجاد و توسعه‌ پایدار این گونه اکوسیستم‌هاست.
 
نقشه‌ شهر برلین، نقاط سیاه محل استقرار استارت‌آپ‌های اینترنتی و رنگ قرمز میزان  تجمع امکانات فرهنگی را در سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد.

سقوط ۵۰ درصدی بیت‌کوین در ۲۰۱۸

در ۳ ماهه اول سال ۲۰۱۸، بیت‌کوین با سقوط ارزش ۵۰ درصدی در مقابل دلار، بدترین شروع ممکن در سال جدید را در کارنامه خود ثبت کرد. در گزارشی که در این زمینه منتشر شده آمده که این ارز مجازی بدترین شروع ممکن در ابتدای یک سال جدید را به ثبت رسانده و همچنین از لحاظ بدترین رکورد ممکن، این دوره ۳ ماهه در رتبه دوم قرار دارد. بدترین دوره ۳ ماهه بیت کوین به ۳ ماه آخر سال ۲۰۱۷ برمی‌گردد که این سکه مجازی سقوط ۶۸ درصدی در مقابل ارزش دلار داشت.
بیت کوین اواسط دسامبر سال گذشته با رشد قابل توجهی به ارزشی نزدیک به ۲۰ هزار دلار رسید اما به یکباره با سقوط ارزش مواجه شد تا جایی که اواسط ژانویه امسال ارزش آن به کمتر از ۱۰هزار دلار رسید. حال از ژانویه تا به امروز ارزش بیت‌کوین از ۷تا ۱۰هزار دلار همچنان متغیر بوده است. بیت‌کوین ماه مارس را با ارزشی برابر با ۶هزار و ۹۲۶ دلار پشت سر گذاشت که در مقایسه با ارزش این ارز مجازی در ماه ژانویه کاهش تقریبی ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد. نایجل گرین، موسس و مدیرعامل موسسه مالی deVere Group می‌گوید: «سال گذشته شاهد رشد عجیب و باورنکردنی ارزهای مجازی از جمله بیت‌کوین بودیم که البته مشخص بود این رشد خیلی منطقی و بادوام نیست. حال در ۳ ‌ماه اول امسال شاهد تصحیح این قیمت‌های غیرواقعی و حرکت آنها به سمت قیمت‌های منطقی و واقعی هستیم. در گذشته سرمایه‌گذاران ارز مجازی را راهی برای یک‌شبه پولدار شدن تلقی می‌کردند که با گذر زمان امروز می‌بینیم که چنین تفکری از بین رفته و افراد با صبر و منطق بیشتری در ارزهای مجازی سرمایه‌گذاری خواهند کرد.»
 

۱۶ سال فیلترشدگی!

سال ۱۳۷۲ بود که اینترنت عمومی وارد ایران شد؛ سرویسی که فقط برای افراد دانشگاهی مورد استفاده بود و خدمات اتصال مجازی در اختیار همه اقشار جامعه قرار نمی‌گرفت. بالاخره چند سالی طول کشید که ما ایرانی‌ها از اینترنت سر در بیاوریم اما تا آمدیم کمی با این پدیده نوظهور انس بگیریم، درست در سال ۱۳۸۱ با یک مفهوم جدید آشنا شدیم: «فیلترینگ»!
 
ما ۱۶ سال است که «فیلترینگ» را تجربه می‌کنیم. فیلتر اینترنتی معنایش محدود کردن دسترسی کاربران اینترنت به وب‌گاه‌ها و خدمات اینترنتی است که از دیدگاه متولیان فرهنگی و سیاسی هر کشور برای مصرف عموم مناسب نیست. اِعمال فیلتر معمولا به وسیله ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی انجام می‌شود اما تعیین سطح، مصادیق و سیاست‌های فیلترینگ برعهده حکومت‌هاست.
 
اما این فقط ما ایرانی‌ها نیستیم که با «فیلترینگ» مواجه هستیم. کشورهای دیگری هم هستند که بنا بر سیاست‌های خاص خودشان این محدودیت را تجربه می‌کنند ولی با همه اینها بلاروس، میانمار، چین، کوبا، مصر، ایران، کره شمالی، سوریه، تونس، ترکمنستان، ازبکستان و ویتنام از بزرگ‌ترین فیلترکنندگان اینترنت در جهان هستند.
 
در خرداد ۱۳۸۰ مقام معظم رهبری ابلاغیه «سیاست‌های کلی شبکه‌های اطلاع‌رسانی رایانه‌ای» را صادر کردند. پس از ابلاغ این سیاست‌های کلی، با وجود مخالفت مخابرات و دولت با قانون‌گذاری پیرامون اینترنت در خارج از مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب قوانین مربوط به اینترنت از جمله فیلترینگ پرداخت. در آن زمان سیدمحمد خاتمی رئیس‌ جمهوری و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.
 
 در سال ۱۳۸۱ فیلترینگ در ایران به صورت جدی مورد توجه قرار گرفت، به طوری که کمیته‌ای سه نفره شامل نماینده وزارت اطلاعات، نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نماینده صدا و سیما برای رسیدگی به وضعیت اینترنت تشکیل شد. نماینده دبیرخانه شورای اسلامی و نماینده سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان دو عضو دیگر، بعداً به این کمیته پیوستند. این کمیته برای شروع، لیست ۱۱۱ هزار سایت ممنوعه را به شرکت‌های تأمین خدمات اینترنتی ارائه داد. البته برخی سایت‌های اینترنتی نیز به طور مستقل با دستور قوه قضاییه فیلتر یا دفاتر آنها پلمب شد.
 
وضعیت فیلترینگ و موانع دسترسی به اینترنت در دوران هشت ساله ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد شدیدتر و نام ایران بارها به عنوان «دشمن آزادی اینترنت» ذکر شد اما با آغاز به کار دولت حسن روحانی خبرهایی در مورد استفاده برخی از مقامات جمهوری اسلامی ایران از رسانه‌های اجتماعی انتشار یافت که از جمله آنها استفاده محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه از توییتر و فیسبوک بود.
 
با این حال کشورهای دیگری هم در دنیا وجود دارند که دسترسی بی‌حد و حصر به اطلاعات از طریق اینترنت را برای کاربران خود ممنوع می‌دانند. طرفداران فیلترینگ دو دسته هستند؛ دسته اول آنهایی هستند که به برخی محتواهای غیراخلاقی اینترنت اعتراض دارند و دسته دوم حکومت‌هایی که تاب سخن مخالفان را ندارند.
 
چین
کشور چین یکی از کشورهای طرفدار فیلترینگ است. مخالفان دموکراسی، آموزش (مانند وبگاه کانال آموزش آمریکا)، اخبار خارجی (مثل BBC و  CNN)، وب‌گاه‌های دولت‌های خارجی (قوه قضاییه آمریکا، انگلیس و اسرائیل)، سرگرمی (۴۵۱ وبگاه از وبگاه‌هایی که در دسته‌بندی‌های «یاهو» قرار دارند) و مذهبی (۱۷۶۳ وبگاه شامل وبگاه‌های الحادی، مسیحی، یهودی و مذاهب دیگر) همگی در کشور چین از دسترس مردم خارج شده‌اند.
 
ایالات متحده آمریکا
استفاده از اینترنت در ایالات متحده در سال ۱۹۹۶ با پیشنهاد بیل کلینتون رئیس‌جمهوری وقت این کشور آغاز شد. در این قانون که به قانون «صلاحیت ارتباطات «(CDA) مشهور است، هرگونه اطلاع‌رسانی مستهجن و غیراخلاقی برای نوجوانان کمتر از ۱۸ سال منع شده است.  با وجود جنجال‌هایی که پس از مطرح شدن این قانون به پا شد، چندی بعد در سال ۱۹۹۸ قانون دیگری با نام(COPPA)   به تصویب رسید که مطابق آن متصدیان صفحات اینترنتی از قرار دادن برخی اطلاعات برای کودکان زیر ۱۳ سال روی اینترنت یا استفاده از این قبیل اطلاعات بدون داشتن مجوز از پدر و مادر آنها منع و موظف شدند در صفحات خود نحوه جمع‌آوری اطلاعات مربوط به کودکان را به طور مشخص اعلام کنند.
 
همزمان با این قانون، قانون دیگری به نام (COPA) طرح شد که سایت‌هایی را که در آنها مطالب آشکار جنسی یا عکس‌های مستهجن قرار داشت، محدود می‌کرد. یکی از انگیزه‌های اصلی طرح این قانون حفاظت نوجوانان از عوارض سوء اینترنت بود. در واقع این قانون از انتقال هرگونه اطلاعات که ممکن است برای کودکان مضر باشد، جلوگیری می‌کند. پس از گذشت ۲ سال قانون دیگری به نام(CIPA) مطرح شد که مطابق آن همه مدارس و کتابخانه‌های عمومی که برای اتصال به اینترنت یا کامپیوترهای متصل به اینترنت از کمک‌های دولت استفاده کرده‌اند، موظف شدند به بستن یا فیلتر کردن سایت‌هایی که در آنها تصاویر قبیح و عکسهای شهوت‌انگیز مربوط به کودکان یا هر تصویر جنسی دیگری که برای نوجوانان مضر باشد، اقدام کنند. در عین حال مدارس موظفند سیاست‌های پیشنهادی سلامت استفاده از اینترنت را بپذیرند و حداقل یک گزارش از سیاست‌های پیشنهادشده ارائه دهند.
 
همچنین در پی شکایات فراوان مهمانداران و مسافران خطوط هواپیمایی آمریکا از برخی مسافران که از تارنماهای غیراخلاقی با محتویات مستهجن در هواپیما استفاده می‌کردند، «آمریکن ایرلاینز» به عنوان نخستین شرکت در میان شرکت‌های فعال در خطوط هوایی آمریکا اقدام به مسدود کردن چنین تارنماهایی و برخورد با استفاده‌کنندگان از آنها کرد. به این ترتیب کاربران اینترنت دیگر امکان ورود به تارنماهای غیراخلاقی را در هواپیما نداشتند.
 
فرانسه
فرانسه نتایج موتورهای جست‌وجوی اینترنتی از جمله گوگل را دستکاری کرده و به زعم خود آن را بومی می‌کند. علاوه بر این با وجود اینکه تصمیمات اصلی و عمده پیرامون آزادی بیان در اینترنت و حفظ حریم خصوصی افراد در این عرصه توسط اتحادیه اروپا اتخاذ می‌شود اما کشور فرانسه یکی از معدود اعضای این اتحادیه است که در پذیرش آنها مقاومت زیادی کرده و سعی دارد قوانین خود را اجرا کند.
 
فرانسه به قضات و پلیس این کشور اجازه می‌دهد تا در پیام‌های شخصی کاربران به منظور کشف یا اثبات جرم به تفحص بپردازند. این کشور نزدیک به ۲۲ میلیون کاربر اینترنت دارد که یک‌سوم جمعیتش را تشکیل می‌دهند. به این ترتیب مردم فرانسه یکی از آنلاین‌ترین کشورهای دنیا به نسبت جمعیتش است. قوانین اینترنتی در این کشور بیشتر شامل قوانین تجارت الکترونیک و رعایت حریم شخصی و جرایم رایانه‌ای آن بیشتر مربوط به مسائل امنیت ملی و آسیب‌های اقتصادی است. ضمن اینکه فیلترینگ به طور جدی در مدارس این کشور و با بستن IPها اعمال می‌شود.
 
انگلیس
یک سازمان غیردولتی و غیرانتفاعی در انگلستان به نام «بنیاد نظارت بر اینترنت« فهرستی از تارنماهای غیراخلاقی را تهیه کرده و بر اساس آن دسترسی ۹۸ درصد از کاربران اینترنت در انگلستان به این تارنماها مسدود شده است. در اواسط سال ۲۰۰۶ میلادی دولت انگلیس گزارش داد که دسترسی ۹۰ درصد کاربران اینترنت پرسرعت در این کشور به تارنماهای غیراخلاقی مسدود شده است.
 
ایتالیا
گفته می‌شود که فیلترینگ و سانسور محتوای اینترنت در کشور ایتالیا بسیار رایج است. این محدودسازی از دسترسی عموم مردم به محتوای تارنماهای خاص و حتی برخی شبکه‌های تلویزیونی جلوگیری می‌کند. با وجود اینکه ایتالیا بهترین رتبه آزادی رسانه‌ها در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا را دارد و به عنوان کشور »تقریبا آزاد» شناخته می‌شود اما قوانین ویژه‌ای برای کنترل محتوای رسانه‌ها و اینترنت در ایتالیا به تصویب رسیده‌اند که یکی از آنها مستقیماً به شخص نخست‌وزیر سابق این کشور یعنی سیلویو برلوسکونی برمی‌گشت. در ایتالیا پس از اینکه گروهی از کاربران شبکه اجتماعی فیس‌بوک اقدام به انتشار مطالبی علیه برلوسکونی کردند، قانونی برای مسدود کردن این تارنما تصویب شد.
 
آلمان
فیلترینگ اینترنت در آلمان بر اساس قانون فدرال صورت می‌گیرد و در مواردی خاص، دادگاه‌های این کشور رای به مسدود شدن برخی تارنماها می‌دهند. با این حال آلمان کشوری است که مسدودسازی محتوای سیاسی در آن به وفور دیده می‌شود. نمونه‌ای از محتوای سیاسی مسدودشده توسط آلمان برای کاربران اینترنت، عبارات و کلیدواژه‌هایی هستند که به» نفی هلوکاست» مربوط می‌شوند. کاربران اینترنت در آلمان اغلب نمی‌توانند به محتوای مقالات و نوشته‌هایی که به نفی هلوکاست می‌پردازند دسترسی داشته باشند. در اوایل سال ۲۰۱۰ میلادی نیز یک قانون فدرال برای مسدودسازی دسترسی به محتوای غیراخلاقی در آلمان به تصویب رسید.
 
استرالیا
فیلترینگ اینترنت در استرالیا عمدتاً به طرح‌های ممنوعیت محتوای مجرمانه اینترنتی برمی‌گردد و دولت فدرال این کشور به واسطه ارائه‌دهندگان اینترنت دسترسی به برخی تارنماها را محدود می‌کند. حزب کارگر استرالیا در سال ۲۰۰۸، طرح اجباری فیلترینگ اینترنت را برای تمامی شهروندان معرفی کرد. البته هنوز این طرح کاملا اجرایی نشده است. نهاد مدیریت ارتباطات و رسانه استرالیا در راستای این طرح لیست سیاهی از تارنماهایی را که محتوای مجرمانه دارند، فراهم کرده و تارنماهایی که در این لیست سیاه قرار می‌گیرند به ازای هر یک روز فعالیت ۱۱ هزار دلار جریمه می‌شوند.
 
***
 
و اما فیلترشده‌ترین کشورهای جهان ...
 
این در حالی است که رواج شبکه‌های اجتماعی طی سال‌های اخیر و اشتیاق مردم از سراسر دنیا برای عضویت در این شبکه‌ها دولت‌ها را با چالشی جدید مواجه کرد. برای همین ۹ کشور تصمیم گرفتند دسترسی شبکه‌های اجتماعی پرطرفداری نظیر فیس‌بوک، یوتیوب و توییتر را برای شهروندانشان مسدود کنند. ایران، چین، ویتنام، پاکستان، لبنان، فلسطین، سوریه، کره شمالی و اریتره  تصمیم به قطع طولانی‌مدت این شبکه‌ها گرفتند و قطع و وصل فیلترینگ این سرویس‌ها در کشورهایی نظیر ترکیه، برمه، افغانستان، تونس، کوبا و … هم در جریان اما موقت بوده‌ است.
 
چین در سال ۲۰۰۹ دسترسی به فیس‌بوک، توییتر و یوتیوب را مسدود کرد. فیلترینگ توییتر و فیس‌بوک در چین پس از اعتراضات صلح‌آمیز اقلیت مسلمان چین و انتشار گسترده آن در شبکه‌های اجتماعی آغاز شد. چین برای سرویس‌های عظیمی نظیر توییتر و فیس‌بوک و یوتیوب معادل‌های بومی راه‌اندازی کرده که با توجه به حضور بیش از ۴۵۰ میلیون کاربر اینترنت در این کشور، طرفداران زیادی هم پیدا کرده‌اند. در سپتامبر ۲۰۱۳ دولت چین تصمیم گرفت تا دست‌کم در منطقه آزاد تجاری شانگهای دسترسی به همه سایت‌های خارجی را باز کند اما این تصمیم هنوز اجرایی نشده و دسترسی به بسیاری از سایت‌ها همچنان در چین ممنوع است.
 
همچنین گزارش‌های متعددی درباره فیلتر شدن فیس‌بوک در ویتنام منتشر شده است. شیوه فیلترینگ فیس‌بوک در ویتنام به گونه‌ای است که دور زدن آن بسیار آسان است و به همین خاطر بسیاری از شهروندان ویتنامی همچنان از فیس‌بوک برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند. در سپتامبر ۲۰۱۳ قانون جدیدی در ویتنام به تصویب رسید که به موجب آن شهروندان از انتشار محتوا بر ضد دولت در شبکه‌های اجتماعی منع می‌شوند. از آن زمان تا کنون هنوز بررسی دقیقی انجام نشده تا مشخص شود تصویب این قانون چه تأثیری بر میزان دسترسی به فیس‌بوک در ویتنام داشته است.
 
پاکستان نیز در سپتامبر ۲۰۱۲ پس از انتشار ویدئویی جنجالی درباره زندگی پیامبر اسلام (ص) و خودداری گوگل از حذف آن ویدئو که به زعم مقامات پاکستانی «توهین به مقدسات مسلمان» محسوب می‌شد، یوتیوب را فیلتر کرد. بر اساس گزارش‌های گوگل، فیلترینگ یوتیوب در پاکستان تا ماه مارس ۲۰۱۴ ادامه داشته است.
 
در میان کشورهایی که از جمله دشمنان اینترنت و شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند، وضعیت کره شمالی به مراتب از دیگر کشورهای سانسورشده پیچیده‌تر و بغرنج‌تر است. اینترنت همچنان کالایی ویژه و لوکس در کره شمالی محسوب می‌شود که در دسترس عموم قرار ندارد و از آنجا که زیرساخت ارتباطات در این کشور در انحصار دولت پیونگ‌یانگ است، شاید بتوان آن را فیلترشده‌ترین کشور جهان دانست. دسترسی به همه شبکه‌ها و سرویس‌های اجتماعی در کره شمالی مسدود و ممنوع است.
 
در سال ۲۰۱۱ نیز دو کمپانی بزرگ خدمات‌دهنده اینترنت در اریتره دسترسی به یوتیوب را مسدود کردند. دولت اریتره همه کمپانی‌های سرویس‌دهنده را موظف می‌کند که از زیرساخت اینترنتی که تحت کنترل کامل دولت است استفاده کنند .اریتره همواره به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین سانسورچیان اینترنت در جهان شناخته می‌شود.

تعلیق همکاری فیسبوک با مؤسسه‌ی تحلیل داده AggregateIQ

مطلب تعلیق همکاری فیسبوک با مؤسسه‌ی تحلیل داده AggregateIQ برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/

رسوایی اخیر مربوط به کمبریچ آنالیتیکا باعث شد تا فیسبوک همکاری خود با مؤسسه‌ی تحلیل داده AggregateIQ را به تعلیق درآورد. چندی پیش اخباری در مورد سوءاستفاده‌ی کمبریج آنالیتیکا از اطلاعات کاربران فیسبوک منتشر شد که نتیجه‌ی آن قطع همکاری فیسبوک با این شرکت بود. اکنون فیسبوک اعلام کرده که همکاری خود با مؤسسه‌ی تحلیل...

مطلب تعلیق همکاری فیسبوک با مؤسسه‌ی تحلیل داده AggregateIQ برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/

آدیداس با تعطیلی فروشگاه‌‌های فیزیکی به سمت فروش آنلاین می‌رود

آدیداس با تعطیلی فروشگاه‌‌های فیزیکی به سمت فروش آنلاین می‌رود

آدیداس در پی آن است تا با تعطیل کردن فروشگاه‌های فیزیکی خود در سال‌های آینده، تمرکز خود را روی فروش آنلاین افزایش دهد.

جدیدترین دستگاه تولید آب شیرین ؛ آیا حل بحران کم آبی نزدیک است؟

مطلب جدیدترین دستگاه تولید آب شیرین ؛ آیا حل بحران کم آبی نزدیک است؟ برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/

با استفاده از یک ترکیب نوآورانه از نور خورشید و هیدروژل‌ها، دستگاه تولید آب شیرین جدیدی طراحی شده است که دانشمندان به وسیله آن توانسته‌اند، تقریبا از هر منبعی حتی آب‌های شور دریای مرده (Dead Sea) نیز آب آشامیدنی سالم تولید کنند. حتی بدون اشاره به وقوع یک فاجعه طبیعی یا اضطراری در هرنقطه‌ای از...

مطلب جدیدترین دستگاه تولید آب شیرین ؛ آیا حل بحران کم آبی نزدیک است؟ برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/