مقایسه فنی دو تن از شیاطین دیترویتی : شورولت کامارو ZL1 و شورولت کوروت Z51

مقایسه دو هیولای دیترویتی : شورولت کامارو ZL1 و شورولت کوروت Z51

سالهاست که خودروسازان آمریکایی به تولید خودروهایی عضلانی با موتورهایی با حجمهای بالا و قیمت پایین تر نسبت به رقبای هم توان اروپایی خود مشغول هستند. این خودروها معمولا با یک موتور و یک پلتفرم در قالب دو خودروی متفاوت ساخته شده و تنها در مورد امکانات و تجهیزات نسبت به هم متفاوت هستند. البته این تفاوت در قیمت تمام شده خودروها تاثیر گذاشته و امکان انتخاب به خریدار را با توجه به بودجه خود می دهد.

کمپانی معظم شورولت آمریکا که بیش از صد سال سابقه دارد نیز یکی از خودروسازانیست که سالهاست با تولید مدلهای محبوب خود از جمله کامارو و کوروت با قابلیتهای فنی فوق العاده خودروسازان اروپایی مانند مرسدس بنز و ب. ام. و و به تازگی خودروسازان آسیایی مثل تویوتا و هیوندای را به چالش کشیده است. در این نوشته به بررسی دو خودرو محبوب تولیدی این شرکت می پردازیم. شورولت کامارو ZL1 و شورولت کوروت Z51 دو خودرویی هستند که با استفاده از موتوری یکسان و قابلیتهای نسبتا مشابه در مقاله مورد بررسی قرار می گیرند.

طراحی خارجی شورولت کامارو ZL1 و شورولت کوروت Z51

شورولت کامارو ZL1 تجسمی عینی از طراحی یک خودروی عضلانی آمریکا است. بدنه این خودرو با خطوطی عضلانی و ضخیم و درهم پیچیده طراحی شده و در برجستگی در موتور آن بقدری است که هنگام رانندگی با آن پیش از هر شیئ دیگری از شیشه جلو خودرو دیده شده و مانند رشته کوه هایی بلند و مرتفع خودنمایی می کند.

نمای جلوی شورولت کوروت Z51 نمای جلوی شورولت کامارو ZL1

نمای جلوی شورولت کامارو ZL1 ( پایین ) و شورولت کوروت Z51 (بالا)

اما شورولت کوروت Z51 با استفاده از خطوطی کشیده و نرم، بدون برآمدگی و برش دار بوده که با وجود چراغهای جلویی کشیده و در موتور تو رفته خود جذاب تر و ظریف تر از شورولت کامارو ZL1 بنظر می رسد. در نمای عقبی نیز طراحی چراغ های شورولت کوروت Z51 زیباتر از چراغهای دوتایی مجزای شورولت کامارو ZL1 بوده اما دیفیوزر و بالچه عقب کامارو با خروجی های اگزوز دوگانه هم جذابیت خاصی به آن می بخشد.

شورولت کامارو با ابعاد ۴۸۴۱ میلیمتر طول، ۱۹۱۷ میلیمتر عرض و ۱۳۷۶ میلیمتر ارتفاع نسبت به شورولت کوروت با ابعاد ۴۴۹۳ میلیمتر طول، ۱۸۷۷ عرض و ۱۲۳۴ میلیمتر ارتفاع عضلانی تر نشان داده ولی ارتفاع پایین تر کوروت آنرا وحشی تر و جسورتر می نماید.

نمای عقبی شورولت کامارو ZL1 نمای عقبی شورولت کوروت Z51

نمای عقبی شورولت کامارو ZL1 ( بالا ) و شورولت کوروت Z51 (پایین)

تایرهای شورولت کوروت Z51 در جلو با سایز ۲۴۵/۳۵/۱۹ و در عقب ۲۸۵/۳۰/۲۰ مدل پایلوت ساخت شرکت میشلن بوده و تایرهای کامارو با توجه به جثه بزرگتریش ساخت شرکت گودیر و مدل ایگل با سایز ۲۸۵/۳۵/۲۰ در جلو و ۳۰۵/۳۵/۲۰ در عقب است.

طراحی داخلی شورولت کامارو ZL1 و شورولت کوروت Z51

در داخل کابین شورولت کامارو ZL1 صندلی ها نرم، راحت و اسپرت اما اندکی تنگ هستند. ادوات و تجهیزات داخلی نیز همگی با پوششی از چرم و جیر پوشیده شده اند که در خودروهای آمریکایی زیاد معمول نیست. کنسول وسط نیز کشیده و صاف بوده و نشانگرهای بصورت کلاسیک طراحی شده اند. کابین شورولت کوروت Z51 مانند یک خودروی مسابقه ای فورمول ۱ طراحی شده است.

طراحی داخلی کابین شورولت کامارو ZL1 طراحی داخلی کابین شورولت کوروت Z51

طراحی داخلی شورولت کامارو ZL1 ( بالا ) و شورولت کوروت Z51 (پایین)

 

صندلی های شورولت کوروت Z51 اندکی گود بوده و اگرچه کیفیتی مشابه کامارو ندارند اما با رنگ آمیزی قرمز خود در ترکیب با کنسول وسط سیاه رنگ مدرن و تزئین شده با فیبر کربن این خودرو  بسیار زیبا بنظر می رسند.

مقایسه موتور و گیربکس شورولت کامارو ZL1 و شورولت کوروت Z51

هر دو این خودروها از یک موتور ۶.۲ لیتری ۸ سیلندر خورجینی استفاده می کنند. اما شورولت کامارو ZL1 از یک پرخوران (سوپرشارژر) ۱.۸ لیتری نیز در کنار این موتور استفاده می کند. قدرت تولیدی موتور کامارو معادل ۵۸۰ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ rpm بوده که بیشتر از قدرت تولیدی توسط موتور تنفس طبیعی کوروت با ۴۶۰ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ rpm است. گشتاور تولید کامارو ۷۵۳ نیوتون متر در دور ۴۲۰۰ rpm و گشتاور تولیدی کوروت معادل ۶۳۰ نیوتون متر بوده که در دور موتور ۴۶۰۰ در اختیار راننده قرار می گیرد.

این قدرت توسط جعبه دنده ۶ سرعته خودکار به چرخهای عقب شورولت کامارو ZL1 منتقل میشود. نیروی تولیدی شورولت کوروت نیز توسط جعبه دنده پیشرفته و فول العاده سریع ۸ سرعته خودکار به چرخهای عقب منتقل شده و توانسته کمبود قدرت نزدیک به ۱۲۰ اسب بخاری خود با رقیب را جبران کند.

موتور 6.2 لیتری 8 سیلندر خورجینی شورولت کامارو ZL1 موتور 6.2 لیتری 8 سیلندر خورجینی شورولت کوروت Z51

موتور ۶.۲ لیتری خورجینی ۸ سیلندر شورولت کامارو ZL1 (بالا) و شورولت کوروت Z51 (پایین)

 

صدای تولید شده توسط موتور این دو خودرو نیز کاملا متفاوت از هم است. شورولت کامارو ZL1 با صدای خرناسی مانند صدای یک خرس کار می کند ولی صدای تولید شده توسط موتور کوروت مانند غرش یک ببر خشمگین است.

شورولت کامارو ZL1 با وزن ۱۸۸۲ کیلوگرم در عرض ۴.۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت  و در طی ۹.۳ ثانیه به سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت می رسد. شورولت کوروت Z51 با وزن ۱۵۶۲ کیلوگرم بسیار چابک تر از کامارو بوده و در زمان ۳.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسیده و در ۹ ثانیه از سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت عبور می کند. حداکثر سرعت شورولت کامارو ZL1 و شورولت کوروت Z51 هردو برابر و ۲۹۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

شورولت کامارو ZL1 مسافت ۴۰۰ متر ( یک چهارم مایل ) را در عرض ۱۲.۷ ثانیه و با حداکثر سرعت ۱۸۱ کیلومتر طر می کند. شورولت کوروت Z51 نیز با توجه به شتاب بیشتر این مسافت را در عرض ۱۲ ثانیه و حداکثر سرعت ۱۸۸ کیلومتر بر ساعت طی می کند.

نمای جانبی شورولت کامارو ZL1 نمای جانبی شورولت کوروت Z51

نمای جانبی شورولت کامارو ZL1 (بالا) شورولت کوروت Z51 (پایین)

حجم باک هر دو خودرو ۷۰ لیتر بوده و مصرف سوخت کامارو ZL1 در سیکل شهری ۱۶.۷ لیتر در هر صد کیلومتر و کوروت Z51 باتوجه به وزن کمتر ۱۴.۵ لیتر می باشد. ترمزهای شورولت کوروت Z51 در عرض ۳۱ متر این خودرو را از سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به حالت سکون می رسانند و در شورولت کامارو ZL1 این مسافت معادل ۳۸ متر است.

شورولت کامارو ZL1 و شورولت کوروت Z51 هر دو زیبایی های ظاهری و فنی خاص خود را داردند. هرکدام از این دو خودرو طرح و استایل متفاوتی داشته و با توجه به تفاوت قیمت نسبتا زیادی که بین این دو خودرو وجود دارد سلیقه و مقدار هزینه قابل پرداخت مشتری، عامل تعیین کننده در انتخاب وی می باشد. ولی در مجموع ظاهر و توانایی های فنی شورولت کوروت Z51 نسبت به شورولت کامارو برتری داشته و برای هر رهگذری چشم نواز و زیبا جلوه می کند.

شورولت کامارو ZL1 و شورولت کوروت Z51 و تمام خودروهای آمریکایی با قیمت پایین خود نسبت به رقبایی اروپایی خود سالهاست که عرصه رقابت را برای آنها تنگ کرده اند. شورولت کامارو ZL1 قیمتی برابر با ۶۵.۰۰۰ دلار آمریکا ( معادل ۲۴۰ میلیون تومان ) و شورولت کوروت Z51 قیمتی در حدود ۸۵.۰۰۰ دلار آمریکا ( معادل ۳۲۰ میلیون تومان ) دارد. جالب است که با این قیمتها در بازار ایران خودروهایی مثل کیا کادنزا در رنج قیمتی شورولت کامارو ZL1 و خودروهایی مانند BMW سری ۳ و ۴ و مرسدس بنزهای سری C قابل خرید بوده که از لحاظ طراحی ظاهری، قدرت موتور و هیجان رانندگی با این دو خودرو غیر قابل مقایسه هستند.

نوشته مقایسه فنی دو تن از شیاطین دیترویتی : شورولت کامارو ZL1 و شورولت کوروت Z51 اولین بار در تکرا - اخبار روز تکنولوژی پدیدار شد.