مقایسه مایکروسافت لومیا ۹۵۰XL با هواوی P9: از شرق تا غرب!

مقایسه مایکروسافت لومیا ۹۵۰XL با هواوی P9: از شرق تا غرب!

با بخش دیگری از مسابقات آی‌تی‌رسان کاپ همراه شما دوستان و همراهان عزیز هستیم. تا به امروز شاهد رقابت تعداد زیادی از برترین گوشی‌های موجود در گروه‌های مختلف بودیم که با رای شما انتخاب می‌شدند و به مرحله بالا راه پیدا می‌کردند.
امروز هم با دو گوشی با سبک و سیاقی کاملا متفاوت در خدمت شما عزیزان هستیم. گوشی قدرتمند شرکت هواوی، p9 قرار است به مصاف نماینده پیروز مایکروسافت، لومیا ۹۵۰XL برود. ابتدا نگاهی کلی به مشخصات این دو می‌اندازیم.
آوریل سال ۲۰۱۶ شرکت هواوی، P9 را با یک صفحه نمایش فول اچ‌دی با اندازه ۵.۲ اینچی روانه بازار کرد. بر روی این گوشی هوشمند دو دوربین با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسلی قرار دارد. قلب این دستگاه را پردازنده مخصوص شرکت هواوی که ۸ هسته فعال دارد، تشکیل داده است.
لومیا ۹۵۰XL با ۵.۷ اینچ صفحه نمایش با رزولوشن QHD در اکتبر سال ۲۰۱۵ معرفی شد و از یک دوربین ۲۰ مگاپیکسلی و پردازنده ۸ هسته‌ای Snapdragon 810 بهره می‌برد.
مشخصات هر دو نماینده باعث می‌شوند که رقابتی جنجالی در این بخش داشته باشیم. پس با ما همراه باشید.


۱۰ دقیقه ابتدایی: طراحی
می‌خواهم با ظاهرم دل کاربر را بدست آورم! این سخنی است که هر دو شرکت کننده در این بخش می‌گویند. باید دید کدامیک در این بخش موفق خواهند بود.

بخش جلویی هر دو دستگاه تقریبا مشابه هم بوده و با کنارهم قرار دادن‌شان متوجه می‌شوید که هر دو در قسمت جلویی از یک زبان طراحی خاص استفاده کرده‌اند. بر روی هر دو گوشی هیچ دکمه خارجی دیده نمی‌شود و همه چیز از بالا تا پایین از شیشه تشکیل شده است. قسمت شیشه‌ای جلو هر دو گوشی کاملا مشکی بوده و در جذب نشدن اثر انگشت خوب عمل می‌کنند. تنها چیز‌ی که در این بخش از هر دو گوشی دیده می‌شود اسپیکر، دوربین دوم، حسگرها و نام برند این دو کمپانی است.
وقتی به قسمت کناری هر دو گوشی برویم تفاوت خاصی را مشاهده می‌کنیم. هواوی با یک فریم فلزی دور تا دور گوشی را پوشانده است که هم جنس با قاب پشتی دستگاه است. در لومیا همین فریم اما با جنس پلاستیک دیده می‌شود. این فریم مانند هواوی چسبیده به قاب پشتی دستگاه بوده و در آخر به آن منتهی می‌گردد.
تمامی دکمه‌های موجود بر روی هر دو گوشی به لبه سمت راست منتقل شده‌اند و سازندگان هر دو ترجیح دادند سایر بخش‌ها را خلوت نگه‌دارند. جای‌گیری کلید پاور که محل باز کردن قفل دستگاه هم هست، در لومیا بین دو کلید کنترل صدا قرار دارد که به نظر ایده جالبی برای راحتی در دسترس است. همچنین کلید شاتر سخت افزاری بر روی لومیا ۹۵۰XL در کنار سایر کلیدها تعبیه شده است.
پورت USB بر روی لبه پایینی هر دو دستگاه قرار دارد. این در حالی است که بر روی P9 علاوه بر پورت محل ورودی هدفون و اسپیکر نیز وجود دارد.
سمت چپ هر دو دستگاه کاملا صاف و یک‌نواخت بوده و کلیدی دیده نمی‌شود فقط در P9 یک محفظه برای ورودی سیمکارت و کارت حافظه قرار گرفته است. لبه بالایی لومیا از یک ورودی هدفون به تنهایی تشکیل شده است. در مقابل همین قسمت از P9 تقریبا خالی بوده و به‌جز یک میکروفون چیز دیگری مشاهده نمی‌گردد.
هنگامی که به بخش پشتی می‌رسیم شاهد تفاوت‌های زیادی هستیم. از جنس بدنه تا طرز قرار گیری تجهیزات دوربین در هر دو دستگاه کاملا با هم متفاوت هستند.
جنس بدنه پشتی استفاده شده در P9 از فلز بوده و این در حالی است که مایکروسافت طبق رسم همیشگی لومیاها از پلاستیک مستحکم استفاده کرده است. قسمت پشتی نماینده هواوی کاملا صاف و یک‌نواخت بوده و هیچ بیرون زدگی در این بخش از دستگاه مشاهده نمی‌گردد. در میانه بالایی دستگاه یک فرورفتگی اندک وجود دارد که حسگر اثر انگشت این دستگاه‌ را در خود جای داده است. در بخش بالایی قاب پشتی P9 یک فریم شیشه‌ای قرار دارد که محفظه‌ای برای جای‌گیری ۲ دوربین و فلاش ۲ رنگ هواوی است.
این قسمت از طراحی لومیا از یک قاب پلاستیکی سخت و مستحکم تشکیل شده است. این قاب هنگام جای‌گیری در دست حس نرمی و ظرافت خاصی را القا می‌کند اما از استحکام کافی برخوردار است. در لومیا ۹۵۰XL بر خلاف P9 شاهد دوربین بیرون زده از قاب هستیم. این دوربین که باز داخل یک فریم شیشه‌‌ای این‌بار به صورت دایره شکل حضور دارد، شامل لنز دوربین و فلاش ۳ رنگ لومیا می‌گردد. در کنار این فریم دایره‌ای/شیشه‌ای محفظه اسپیکر جای گرفته است.

نظر کارشناسی داور: شنیدید می‌گویند فلان چیز کلاس دارد؟ طراحی هواوی به این صورت است! قاب فلزی در P9 با آن فریم زیبای دور آن حس شکیل بودن و شیک بودن را به من القا می‌کند. اما در مقابل لومیا، طراحی اسپورت‌تری را ارایه می‌دهد. نمی‌دانم منظورم را فهمیده‌اید یا نه؟! بگذارید به این روش به شما بگویم. استایل یک شخص با کت، شلوار و کروات را در مقابل شخصی که شلوار جین با کفش کتانی و یک بلوز اسپورت پوشیده است را در نظر بگیرید. P9 آن شخص کت شلوار پوش و لومیا آن شخص اسپورت پوش است!


دقیقه ۱۰ تا ۲۰: ابعاد و کیفیت ساخت

با توجه به بزرگ‌تر بودن صفحه نمایش در لومیا توقع ابعاد کلی بیشتری را از این دستگاه داریم، که دقیقا قضیه به همین صورت است. لومیا ۹۵۰XL چیزی حدود ۱۵۱.۹ میلی‌متر طول، ۷۸.۴ میلی‌متر عرض و ۸.۱ میلی‌متر ضخامت دارد که این ابعاد در P9 به صورت ۷ در ۷۰.۹ در ۱۴۵ میلی‌متر است. همان طور که در بالا اشاره داشتیم جنس بدنه‌ها با هم فرق داشته و مایکروسافت از پلاستیک و هواوی از فلز بر روی محصولات‌شان استفاده کرده‌اند. جای‌گیری هر دو در دست راحت بوده اما کمی احساس سر خردن در دست با لومیا حس‌ می‌شود.
وزن P9 چیزی معادل ۱۴۴ گرم است که از لومیا ۹۵۰XL با ۱۶۵ گرم وزن، سبک‌تر است.

نظر کارشناسی داور: در این‌که لومیا ۹۵۰XL ابعاد بیشتری به نسبت P9 دارد که شکی نیست و همین موضوع باعث می‌گردد که کار کردن با یک دست توسط لومیا مشکل باشد. همچنین هواوی ضخامت کمتری را ارایه می‌دهد که می‌تواند تجربه کاری بهتری را ارایه دهد. با این که جنس بدنه استفاده شده در لومیا از پلاستیک بوده اما هرگز به این معنا نیست که با در دست گرفتن آن احساس چیپ بودن را از دستگاه دریافت کنید. این را هم بگویم که به علت دوربین کمی بیرون زده در لومیا جای‌گیری آن بر روی یک سطح صاف مناسب نیست.


دقیقه ۲۰ تا ۳۰: صفحه نمایش
یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این مقایسه همین قسمت است چرا که هر دو با دستی پر وارد میدان شده‌اند.

مایکروسافت برای لومیا ۹۵۰XL از پنل AMOLED بهره گرفته و نمایشگر این دستگاه رزولوشن QHD را ارایه می‌دهد و همچنین ۵.۷ اینچ اندازه دارد. این مشخصات مقابل صفحه نمایش P9 که از نوع IPS بوده و رزولوشن فول اچ‌دی دارد، قرار می‌گیرد. کیفیت صفحه نمایش در هر دو گوشی بسیار عالی است اما هر کدام سبک و سیاق خودشان را برای نشان دادن رنگ‌ها دارند که این موضوع به نوع پنل استفاده شده در هریک بستگی دارد. رنگ‌ها در P9 زنده‌تر و شادتر نمایش داده می‌شوند اما کمی غلظت رنگی در محصول هواوی بیشتر از لومیاست، با این حال رنگ‌های به نمایش در آمده در تنها نماینده ویندوزی این جام به واقعیت نزدیک‌تر است.
نسبت صفحه نمایش به بدنه در لومیا ۹۵۰XL چیزی معادل ۷۴.۳ درصد محاسبه گردیده است و در مقابل P9 با نسبت ۷۲.۹ درصد مقابل لومیا قرار می‌گیرد.
همچنین تنظیمات مختلفی در بخش نرم افزاری صفحه نمایش برای شخصی سازی در رنگ‌ها وجود دارد که می‌توانید از آن برای رسیدن به کیفیت تصویری دلخواه‌تان استفاده کنید. قابلیت خاصی به نام Glance بر روی لومیا قرار دارد که در زمانی که تلفن همراه در حالت استندبای قرار گرفته است با خاموش بودن صفحه نمایش ساعت و اعلانات را نمایش می‌دهد که همچنین قابلیتی در P9 استفاده نشده است.
زاویه دید در هر دو گوشی مناسب است اما P9 عملکرد بهتری را در این زمینه دارد در حالی که در لومیا ۹۵۰XL کمی با تاریک شدن صفحه نمایش رو به رو هستیم. در تصاویر پایین می‌توانید مقایسه‌ای از صفحه نمایش این دو گوشی داشته باشید. در سمت راست لومیا ۹۵۰XL و سمت چپ P9 قرار دارد.


نظر کارشناسی داور: با این که مایکروسافت از پنل امولد در صفحه نمایش خود استفاده کرده و هواوی از IPS LCD بهره برده است، اما کیفیت صفحه نمایش آن‌چنان برای یک صفحه نمایش QHD آن‌هم با پنل امولد مناسب نیست.
زاویه دید وعمق رنگ‌ها در P9 بهتر عمل کرده و تجربه کاری خوبی را به شما ارایه خواهد داد. قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن که در لومیا با نام Glance شناخته می‌گردد، وقتی که می‌خواهید با سرعت از زمان و اعلانات با خبر شوید، بسیار کاربردی خواهد بود. همچنین عملکرد صفحه نمایش زیر نور آفتاب به صورت زیر است.


دقیقه ۳۰ تا ۴۰: نرم‌افزار
قسمتی که شما را به دنیای درونی گوشی متصل خواهد کرد، نرم‌افزار است. هر یک از این دو دستگاه با سیستم نرم افزاری متفاوت باید در مقابل هم به رقابت بپردازند.  لومیا ۹۵۰XL با سیستم عامل ویندوز نسخه ۱۰ و P9 با سیستم عامل اندروید ورژن ۶.۰ به بازار عرضه شده‌اند. هواوی از جدیدترین رابط کاربری خود به نام Emotion استفاده کرده است. در این مدل طبق رسم همیشگی شاهد منوی اپ‌ها نیستیم. شاید این ویژگی در نگاه نخست عجیب به‌نظر برسد اما به مرور زمان به آن عادت خواهید کرد و مشکلی با آن نخواهید داشت. هواوی وقت زیادی را برای قرار دادن افکت‌ها و گرافیک قسمت‌های مختلف صرف کرده و سعی داشته تا طراحی زیبایی را در این بخش داشته باشد که این موضوع جای تحسین دارد. در تصاویر زیر می‌توانید شاهد رابط کاربری P9 باشید.

شاید در نخستین برخورد با ویندوزفون کمی گیج شوید اما با گذر زمان کاملا به آن عادت خواهید کرد. این موضوع زمانی به اوج خودش می‌رسد که از یک گوشی اندرویدی به ویندوز کوچ می‌کنید. در ویندوز شما دکمه‌ مدیریت رمی که در اندروید داشتید را ندارید و با نگه داشتن انگشت بر روی دکمه بازگشت به عقب، می‌توانید به آن دست یابید.
اگر با ویندوز ۱۰ در نسخه PC کار کرده باشید با برنامه‌های موزیک پلیر و گالری عکس آن آشنا هستید. در نسخه موبایل ویندوز هم این برنامه‌ها با همان شکل و شمایل حضور دارند. در محیط ویندوز تم و افکت‌هایی نمایان هستند که انحصار به ویندوز دارند و بسیار هم زیبا هستند. از طرفی به دلیل سبک‌تر بودن ویندوز موبایل به نسبت اندورید به هیچ عنوان شاهد لگ و کندی در محیط آن نیستیم. در تصاویر پایین می‌توانید محیط رابط کاربری لومیا را مشاهده نمایید.

نظر کارشناسی داور: یک بار دیگر برای شما گفته‌ام که انتخاب میان ویندوز و اندروید امری است کاملا سلیقه‌ای و این خود شما هستید که انتخاب کنید کدامیک را می‌پسندید. رابط‌های نرم افزاری در هر دو کاملا با هم متفاوت بوده و هرکدام مزیت‌ها و معایب خودشان را دارند. به عنوان مثال شما در اندروید دست‌تان باز است تا با روت کردن آن به ریزترین فایل‌های سیستمی دسترسی داشته باشید اما در ویندوز شما قادر به انجام چنین کار‌هایی نیستید. در مقابل ارزان‌ترین و قدیمی‌ترین تلفن‌های همراه ویندوزی به جدیدترین بیلد‌ و ورژن نرم افزاری آپدیت می‌شوند اما در اندروید شاید حتی جدید‌ترین پرچمدار هم بعد از یک یا دو سال آپدیت جدید را دریافت نکند.


دقیقه ۴۰ تا ۵۰: سخت‌افزار

نیمه دوم بازی رقابت حساس‌تر و نفس‌گیر‌تر شده است چرا که در این نیمه تکلیف نهایی این دو بازیکن مشخص می‌گردد. اولین بخش موجود در این نیمه پردازنده است؛ جایی که تمام توانایی‌هایشان در آن خلاصه می‌شود.
هواوی در این مدل از پرچمدار خود مانند دفعات قبل از چیپست ساخت خودش، Kirin مدل ۹۵۵ استفاده کرده است. پردازنده‌ای ۸ هسته‌ای با سرعت‌های ۲.۵ گیگاهرتز و ۱.۸ گیگاهرتز بر روی این چیپست فعال هستند. پردازش بخش گرافیکی این دستگاه توسط Mali-T880 انجام می‌پذیرد. همچنین حافظه رم ۴ گیگاباتی برای این دستگاه تعبیه شده است.
در مقابل مایکروسافت از چیپست شرکت Qualcomm مدل Snapdragon 810 بر روی این دستگاه استفاده کرده است که از پردازنده‌ای ۸ هسته‌ای که با سرعت‌های ۱.۵ گیگاهرتز و ۲.۰ گیگاهرتز عملیات پردازشی لومیا را انجام می‌دهند، تشکیل شده است. بخش گرافیکی این دستگاه توسط Adreno 430 پردازش می‌گردد. همچنین لومیا ۹۵۰XL از حافظه رم ۳ گیگابایتی بهره برده است.
با توجه به مشخصات سخت‌افزاری بالا می‌توان به قدرت بی‌نهایت بالای این دو دستگاه پی برد. در تلاش بودیم تا بنچمارک مناسبی برای مقایسه اعداد بین لومیا ۹۵۰XL و p9 داشته باشیم اما با توجه به پلتفرم مخصوص لومیا اعداد با اختلاف‌های نجومی به دست می‌آمدند پس ترجیح دادیم بیشتر تجربه شخصی را برای شما بیان کنیم.

نظر کارشناسی داور: هر دو گوشی از قدرتمند‌ترین چیپ‌ها برای انجام کار پردازشی دستگاه استفاده می‌کنند و در این هیچ شکی نیست. هنگام کار کردن با هر دو گوشی اصلا شاهد هیچ گونه لگ و کندی نبودیم. همه قسمت‌ها به بهترین شکل ‌ممکن عمل کردند و جایی نبود که روی‌ مارا زمین بزند. اما هنگامی که لومیا و P9 را کنار هم قرار دادیم به این نتیجه رسیدیم که ۹۵۰XL کند است! کندی که در لومیا حس می‌گردد اصلا به قدرت و پردازش لومیا مربوط نیست بلکه این عمل حاصل افکت‌های زیاد و کم سرعتی است که در رابط کاربری استفاده شده است. بنابراین اسمش را لگ نمی‌توان گذاشت.

در ویدیو زیر می‌توانید سرعت بوت این دو دستگاه را ببینید و مقایسه کنید.


دقیقه ۵۰ تا ۶۰: دوربین

دوربین، این روز‌ها یکی از پایه‌ترین اولویت‌ها برای یک تلفن همراه شده است. بازیکنان امروز آی‌تی‌رسان کاپ هم خودشان را از بهترین‌ها در این زمینه می‌دانند. حال باید دید این قضیه تا چه حد صحت دارد.

در P9 شاهد دو دوربین در کنار هم هستیم. هر دو دوربین رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل دارند و لنز هر دو دارای گشادگی دیفراگم f2.2 است. در مقابل لومیا ۹۵۰XL با دوربین ۲۰ مگاپیکسلی حضور دارد که با دریچه دیافراگم f/1.9 در جذب نور محیط‌های کم نور تواناست. همچنین مایکروسافت بر روی این سری از لومیا از لنز Carl Zeiss optics بهره برده است.
دوربین جلوی P9 با رزولوشن ۸ مگاپیکسل و گشادگی دیفراگم f/2.4 توانایی ثبت تصاویر زیبایی را دارد. از طرفی لومیا با دوربین جلوی ۵ مگاپیکسلی و با گشادگی دیفراگم f/2.4 مقابل پرچمدار هواوی قرار می‌گیرد. هر دو دارای فلاش در کنار دوربین هستند. در هواوی فلاش با ۲ رنگ و در مایکروسافت با ۳ رنگ حضور دارد. رابط کاربری دوربین هر دو دستگاه کاملا حرفه‌ای عمل می‌کند و در هر دو به منوی‌ تنظیمات جامعی از حالت دستی دسترسی خواهید داشت.

رابط کاربری دوربین P9

رابط کاربری دوربین LUMIA 950XL

تصاویر ثبت شده توسط هر دو گوشی کیفیت بالایی دارند و کاملا راضی کننده هستند. مورد دیگری که در قسمت دوربین لومیا بسیار کاربردی است دکمه شاتر سخت‌افزاری است. اما کیفیت خروجی عکس‌ها به چه صورت است؟! بگذارید ابتدا نگاهی به تصاویر گرفته شده توسط این دو دستگاه بیندازیم.

رنگ‌ها در لومیا فوق‌العاده نمایش داده می‌شوند. طبیعی‌ترین رنگ‌های ممکن را می‌توان در تصاویر گرفته شده توسط لومیا ۹۵۰XL مشاهده کرد. P9 کمی سعی در اغراق در رنگ‌های ثبتی را دارد. همچنین کمی نویز در تصاویر ثبت شده توسط نماینده هواوی دیده می‌شود. جزییات در لومیا بی‌نهایت مناسب هستند و با زوم کردن با افت کیفیت کمی روبه رو خواهید شد. فیلمبرداری در لومیا ۹۵۰XL می‌تواند با رزولوشن ۴k تا ۳۰ فریم بر ثانیه و فول اچ‌دی تا ۶۰ فریم بر ثانیه انجام گیرد. در مقابل هواوی توانایی ثبت ویدیو با کیفیت ۴k را ندارد و تنها می‌تواند تا ۶۰ فریم بر ثانیه ویدیو فول اچ‌دی ضبط کند.
نظر کارشناسی داور: تمام چیز‌هایی که لازم بود در رابطه با دوربین این دو دستگاه بدانید در بالا به شما گفته شد. رنگ‌ها در لومیا در طبیعی‌ترین حالت خودشان قرار دارند و در مقابل هواوی رنگ‌های گرم‌تری را تولید می‌کند. مایکروسافت از یک تکنولوژی خاص به نام Rich Capture در دوربین لومیا بهره برده است که با این ویژگی خود گوشی با تشخیص خودش بهترین حالت ثبت یک عکس را فراهم می‌آورد. یک ویژگی دیگری که واقعا لذت بخش است Live Photos نام دارد. این فرآیند به صورتی عمل می‌کند که ۳ ثانیه قبل از اینکه عکس گرفته شود یک فیلم متحرک از زمان قبل از گرفته شدن عکس را نشان می‌دهد و این در حالی است که فرمت عکس همان ‌jpg است. کار کردن با دوربین دوم در هر دو دستگاه بی نهایت لذت‌بخش خواهد بود و هر دو کاملا شما را راضی می‌کنند.


دقیقه ۶۰ تا ۷۰: پخش چند رسانه‌ای

هریک از این دو بازیکن ادعا دارند در پخش ویدیو و کاربری مالتی مدیا بهترین هستند. اما در واقعیت کدامیک موفق‌تر خواهند بود؟!

لومیا ۹۵۰XL با صفحه نمایشی ۵.۷ اینچی با تعداد زیادی پیکسل مقابل P9 با تعداد پیکسل کمتر و اندازه ۵.۲ اینچ قرار می‌گیرد. تماشای فایل‌های ویدویی بر روی صفحه نمایش ۵.۷ اینچی آن‌هم با آن رزولوشن QHD باید بی‌نظیر باشد؛ این اولین فاکتور از پخش چند رسانه‌ای است. در قسمت ویدیو پلیر هر دو دستگاه بسیار خوب عمل کردند و مشکلی در پخش فایل‌های فول اچ‌دی و ۴k نداشتند. همچنین زیرنویس فارسی توسط هر دو ساپورت شد و شما توانایی افزودن زیرنویس خارجی را نیز دارید.

در قسمت موزیک و موزیک پلیر هم هر دو عملکرد مناسبی را دارند. تنظیمات شخصی سازی صدا در هر دو دستگاه برای دستیابی به صدای ایده‌آل موجود است. متاسفانه هیچ‌کدام از این دو گوشی از اسپیکر‌های استریو بهره نبرده‌‌اند. کیفیت و حجم صدا با اختلاف زیادی بر روی P9 به نسبت لومیا بهتر است.
نظر کارشناسی داور: تمام ابزار لازم برای سرگرم شدن توسط این دو دستگاه در اختیار شما قرار دارد. صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت برای تماشای فیلم‌های مورد علاقه‌تان بسیار مناسب خواهد بود. درست است که هیچ کدام صدای استریو و پر قدرتی را تولید نمی‌کنند اما باز شما را راضی خواهند کرد. با این حال صدا در لومیا واقعا تیز و گرفته است و هواوی عملکرد بهتری‌ را در این بخش دارد.


دقیقه ۷۰ تا ۸۰: باتری

در این بخش استقامت هر یک از این بازیکن‌‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. هرکدام که بتواند بیشتر خودش را بیدار و آماده باش نگه دارد، برنده این بخش خواهد بود.
باتری استفاده شده در لومیا از ظرفیت ۳۳۴۰ میلی‌آمپر تشکیل شده است که در مدت حدود ۱۰۰ دقیقه از ۰ تا ۱۰۰ درصد شارژ می‌شود. در تصویر اختصاصی پایین می‌توانید نتیجه تست‌های این باتری را مشاهده کنید.

در مقابل P9 با باتری ۳۳۴۰ میلی‌آمپری خود قادر است در مدت ۸۰ دقیقه از ۰ به ۱۰۰ درصد شارژ شود. در تصویر اختصاصی پایین می‌توانید نتیجه تست‌های این باتری را مشاهده کنید.

نظر کارشناسی داور: باتری هر دو دستگاه تقریبا عملکرد مشابهی را دارند و آن‌چنان باهم تفاوت ندارند. اما اگر بر اساس اعداد به دست آمده در تست‌ها بخواهیم دقیق شویم لومیا با باتری ۳۳۴۰ میلی‌آمپری عملکرد بهتری را در این زمینه خواهد داشت.


دقیقه ۸۰ تا ۹۰: سایر امکانات

ده دقیقه پایانی از آن مدلی خواهد بود که امکانات جانبی بیشتری را به کاربر ارایه دهد.

وظیفه امنیتی P9 توسط یک حسگر اثرانگشت که در پشت دستگاه قرار دارد، انجام می‌پذیرد. اما بر روی لومیا ۹۵۰XL حسگر اثر انگشت دیده نمی‌شود بلکه شرکت مایکروسافت از حسگر عنبیه چشم برای بخش امنیتی دستگاه استفاده کرده است. دقت در عملکرد هر دو سنسور بسیار بالاست و در کمترین زمان ممکن انجام می‌گیرد. از دیگر امکانات اضافی می‌توان به پشتیبانی از شارژ بی‌سیم برای لومیا اشاره داشت؛ موردی که محصول هواوی از آن بی‌بهره است.

هر دو مدل از کارت حافظه پشتیبانی می‌کنند و می‌توانید از این طریق تا ۲۵۶ گیگابایت دیگر به حافظه داخلی آن‌ها بیفزایید. بر خلاف گذشته محصول مایکروسافت تنها در دو رنگ مشکی و سفید عرضه می‌شود اما P9 از هواوی در رنگ‌های متفاوت راهی بازار شده تا هر خریداری را برباید. جالب است بدانید که در این نسخه از هواوی P9 خبری از NFC نیست موردی که لومیای مایکروسافت از آن بهره‌مند است. ناگفته نماند که هر دو محصول از USB Type-C استفاده می‌کنند.
نظر کارشناسی داور: قرار دادن گوشی جلوی صورت خود و بعد باز شدن دستگاه در همان زمان بسیار هیجان انگیز خواهد بود. البته حسگر اثر انگشت هواوی یکی از بهترین حسگر‌های موجود درحال حاضر است و شما بدون فشردن هیچ کلیدی و فقط با لمس کردن حسگر می‌توانید دستگاه را باز کنید.


وقت اضافه: قیمت

قیمت گذاری هر دو دستگاه تقریبا مشابه هم هستند و آن‌چنان تفاوت قیمتی بین‌شان وجود ندارد. شما می‌توانید با پرداخت مبلغی در حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان یکی از این دو مدل را با خود به خانه ببرید.
نظر کارشناسی داور: قیمت گذاری برای این دو محصول کاملا معقول به نظر می‌رسد و در حال حاضر می‌توانند بهترین انتخاب‌ها برای خرید تلفن هوشمند باشند.


موقعیت‌های خطرناکی که لومیا ۹۵۰XL بر روی دروازه P9 ایجاد کرد:
صفحه نمایش با رزولوشن بالاتر و استفاده از پنل امولد
دوربین با رزولوشن بالاتر و ثبت تصاویر با رنگ‌های واقعی‌تر و وجود کلید شاتر سخت‌افزاری
وجود حسگر عنبیه چشم
قابلیت Glance در صفحه نمایش
سیستم عامل امن‌تر به نسبت اندروید
موقعیت‌های خطرناکی که P9 بر روی دروازه ۹۵۰XL ایجاد کرد:
صفحه نمایش شارپ‌تر و نمایش رنگ‌های زنده‌تر
رابط کاربری سریع‌تر به نسبت لومیا
دوربین دوم با رزولوشن بیشتر
وجود حسگر اثرانگشت با دقت بالا
اسپیکر قدرتمندتر با حجم صدای بیشتر

به‌ نظر شما برنده مسابقه مایکروسافت لومیا 950XL و هواوی P9 کدام است؟!

نوشته مقایسه مایکروسافت لومیا ۹۵۰XL با هواوی P9: از شرق تا غرب! اولین بار در - آی‌تی‌رسان پدیدار شد.