موج گسترده حملات سایبری پیچیده به ناسا

براساس گزارش جدید بازرس کل ناسا، حملات سایبری علیه این سازمان فضایی از نظر تعداد و پیچیدگی در حال افزایش است و این مرکز برای محافظت هرچه بهتر از شبکه‌های رایانه‌ای خود نیاز به مراقبت‌های گسترده‌تر و وسیع‌تر دارد.
 
گروه مدیریت ناسا با یافته‌های بازرس کل این سازمان فضایی موافق است و براین اساس اجرای توصیه‌های گزارش شده برای ارتقا امنیت سایبری در این مرکز آغاز شده است.
 
اگرچه تهیه چنین نتایجی ماه‌ها به طول می‌انجامد، ولی گزارش نهایی بازرس کل ناسا همزمان با افزایش آگاهی از تهدیدهای سایبری پس از حمله اخیر باج‌افزاری به خط لوله اصلی انتقال سوخت ساحل شرقی آمریکا صورت گرفته که در نتیجه آن فعالیت نفتی بخش عظیمی از ایالات متحده مختل شد.
 
در این گزارش آمده است: «با توجه به ماموریت برجسته و ارتباطات گسترده ناسا با عموم مردم، موسسات آموزشی و مراکز تحقیقاتی خارجی، مجرمان سایری برای حمله به این مرکز اهداف بالقوه بیشتری نسبت به دیگر سازمان‌های آمریکایی دارند. فعالیت گسترده ناسا در فضای آنلاین شامل پوشش دهی بیش از ۳ هزار وبسایت و ۴۲ هزار مجموعه داده قابل دسترسی برای عموم نیز آن را در مقابل حملات سایبری آسیب‌پذیرتر کرده است».
 
براساس گزارش بازرس کل ناسا، این سازمان فضایی در سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۷۴ میلیون دلار صرف تلاش‌های امنیتی سایبری کرد. با این وجود گفته می‌شود تنها در چهار سال گذشته ناسا بیش از ۶ هزار حمله سایبری را تجربه کرده که از جمله آنها می‌توان به کلاهبرداری‌های فیشینگ و ورود بدافزارها به سیستم مرکزی اشاره کرد.