میزان استفاده از پنل‌های آمولد اسمارت‌فونی در سال ۲۰۲۲ رشد چشمگیری خواهد داشت

به گفته یک شرکت فعال در زمینه تحقیقات و مشاوره با نام DRAMeXchange، به لطف فعالیت شرکت‌های اپل، سامسونگ و سایر برندهای چینی، تعداد دستگاه‌های مجهز به پنل‌های آمولد رو به گسترش است. این گزارش نشان می‌دهد که گوشی‌های هوشمند سال 2021 مجهز به پنل‌های آمولد دارای ضریب نفوذ 42 درصدی در بازار هستند. با این‌حال همان‌طور که تولیدکنندگان به سرمایه‌گذاری روی توسعه خطوط تولید پنل‌های آمولد ادامه می‌دهند؛ انتظار می‌رود که ضریب نفوذ این پنل‌ها در بازار طی سال 2022 به 46 درصد برسد.

همچنین موسسه مشاوره‌ای TrendForce ادعا می‌کند که محدودیت عرضه فرآیند AMOLED DDI و تمایل برندهای تولیدکننده اسمارت‌فون برای استفاده بیش‌تر از پنل‌های آمولد یکی از عوامل اصلی رشد نفوذ فناوری آمولد در بازار طی سال آینده به‌شمار می‌رود. فرآیند AMOLED DDI به فناوری‌های 40 و 28 نانومتری با ولتاژ متوسط 8 ولتی احتیاج دارد.

با این‌حال ظرفیت عرضه این فرآیند اختصاصی در سال 2021 محدود بود. بعلاوه وقوع طوفان شدید و برف در اوایل سال 2021 موجب تعطیلی کارخانه سامسونگ در منطقه آستین ایالت تگزاس شد. این موضوع موجب کمبود شدید عرضه فرآیند AMOLED DDI شد. ظرفیت تولید فرآیندهای 28 نانومتری شرکت UMC و 40 نانومتری کمپانی SMIC به‌مراتب بالاتر است؛ اما ظرفیت تولید بالاتر کماکان پاسخگوی نیاز بازار برای فرآیند AMOLED DDI نیست.

خطوط تولید سامسونگ کماکان به روند کاهش مقیاس تولید ماژول‌های OLED DDIC در آینده ادامه خواهد داد. انتظار می‌رود که خروجی فرآیند AMOLED DDI طی سال 2022 نیز کماکان در بازار قابل دسترس نباشد.

موسسه TrendForce Consulting ادعا می‌کند که برنامه اصلی کمپانی UMC برای توسعه فرآیند 28 نانومتری AMOLED DDI تا پایان سال 2023 کامل خواهد شد. بنابراین محدودیت عرضه AMOLED DDI احتمالا در سال 2023 تا حدی تسهیل خواهد شد. بعلاوه سایر کمپانی‌های تولیدکننده نیمه‌هادی نیز برای توسعه یک فرآیند اختصاصی AMOLED DDI برنامه‌هایی را در ذهن دارند. با این‌حال شرکت‌های مورد اشاره به‌دلیل تاخیر در زمان توسعه به حل مشکل کمبود AMOLED DDI در سال 2022 هیچ کمکی نخواهند کرد.

رقابت شدید در زمینه فرآیند تولید AMOLED DDI

با توجه به محدودیت ظرفیت تولید فرآیند ویژه AMOLED DDI، سازندگان پیشکسوت آی‌سی درایور به منظور دستیابی به بیش‌ترین ظرفیت تولید به شکلی جدی تلاش می‌کنند. بعلاوه سایر تولیدکنندگان آی‌سی درایور نیز برای تصاحب ظرفیت تولید محدود با یکدیگر رقابت می‌کنند.

موسسه TrendForce پیش‌بینی می‌کند که با توجه به بلوغ تدریجی فناوری پنل‌های آمولد و بهبود مستمر بازدهی تولید، نرخ نفوذ نمایشگرهای آمولد در بازار از رقم 42 درصدی طی سال 2021 به 46 درصد طی سال 2022 افزایش پیدا کند. بدین‌ترتیب سهم پنل‌های LTPS از بازار محصولات میان‌رده کاهش خواهد یافت. بعلاوه چنین وضعیتی شرکت‌های تولیدکننده پنل را به انتقال ظرفیت تولید پنل‌های LTPS به محصولاتی با اندازه متوسط سوق خواهد داد.

با این‌حال آن دسته از برندهای تولیدکننده اسمارت‌فون که در سال 2022 از فناوری AMOLED DDI استفاده کنند؛ کماکان با خطر کمبود موجودی مواجه خواهند بود. بعلاوه قیمت پنل‌های آمولد کماکان بالا بوده و قیمت سایر قطعات نیمه‌هادی نیز همچنان رو به افزایش است. موسسه TrendForce پیش‌بینی می‌کند که تعداد محدودی از دستگاه‌های مجهز به نمایشگرهای آمولد احتمالا به پنل‌های LCD مهاجرت خواهند کرد. این پنل‌های LCD برای بازار اسمارت‌فون‌های ارزان‌قیمت مناسب خواهند بود. از سوی دیگر پنل‌های LTPS نیز برای بازار گوشی‌های موبایلی میان‌رده مفید واقع خواهند شد.

نوشته میزان استفاده از پنل‌های آمولد اسمارت‌فونی در سال 2022 رشد چشمگیری خواهد داشت اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.