میزان تقاضا برای حافظه‌های SSD و HDD رو به کاهش است

در بحبوحه افت تقاضا برای حافظه‌های SSD، شرکت کیوکسیا (Kioxia) اعلام کرده که تولید تراشه‌های NAND سه‌بعدی خود در چندین کارخانه مختلف را کاهش خواهد داد.

این شرکت تولیدکننده حافظه از ابتدای هفته جدید میزان تولید ویفرها در 2 کارخانه ژاپنی خود را 30 درصد کاهش می‌دهد.

این تصمیم بر حجم تولید نیز تاثیر مشابهی خواهد گذاشت.

کیوکسیا هنوز اعلام نکرده که کاهش ظرفیت کاری در تاسیسات تولیدی این شرکت تا چه زمانی ادامه خواهد یافت.

در واقع این تولیدکننده صرفا اعلام کرده که در صورت نیاز به بررسی و تنظیم عملیات تولید خود ادامه خواهد داد.

تقاضا برای حافظه‌های SSD

برخلاف وضعیت رکود در بازار هارد دیسک‌ که تحت فشار زیادی از جانب عوامل داخلی در صنعت ذخیره‌سازی قرار دارد؛ کاهش تقاضا برای حافظه‌های SSD تحت تاثیر فاکتورهای کلان قرار دارد.

رشد تورم موجب افزایش هزینه‌های زندگی شده و اشتیاق مصرف‌کنندگان برای پرداخت هزینه را کاهش می‌دهد.

بازار تجهیزات الکترونیکی گران‌قیمت مشخصا در چنین شرایطی مستعد آسیب‌پذیری است؛ خصوصا اینکه در سال گذشته و طی دوران اجرای قرنطینه بسیاری از کاربران از فرصت ایجاد شده برای ارتقاء لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای شخصی خود استفاده کردند.

به‌طور مشابه، ارائه‌دهندگان سرویس‌های ابری و کسب‌وکارهایی که دارای زیرساخت‌های سرور داخلی هستند نیز هزینه‌های خود را کاهش می‌دهند.

به‌عنوان مثال مایکروسافت اخیرا از تصمیم خود برای افزایش طول عمر سرورهای Azure از 4 به 6 سال خبر داده است. این تصمیم احتمالا موجب صرفه‌جویی حدودا 4 میلیارد دلاری مایکروسافت در سال مالی 2023 خواهد شد.

همان‌طور که شرکت کیوکسیا برای جلوگیری از مازاد عرضه محصولات خود به بازار دست به اقداماتی زده است؛ سایر بازیگران بازار نیز اقدامات مشابهی را به مرحله اجرا گذاشته‌اند.

میکرون طی هفته گذشته اعلام کرد که این شرکت در حال کاهش میزان استفاده از تراشه‌های DRAM و NAND در برخی مناطق منتخب است.

این پدیده به نوبه خود موجب کاهش حجم تولید خواهد شد. بی‌تردید سایر تولیدکنندگان نیز از این رویه تبعیت خواهند کرد.

با این‌حال حجم فروش تنها نگرانی تولیدکنندگان حافظه‌های NAND سه‌بعدی و فروشندگان ابزارهای ذخیره‌سازی به‌شمار نمی‌رود. پس از یک دوره افزایش قیمت به‌دلیل تقاضای بالا و مشکلات مربوط به زنجیره تامین، اکنون شرایط اقتصادی حاکم تبعات معکوسی را به بار آورده است.

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط موسسه تحقیقاتی TrendForce، قیمت ویفرهای 3D NAND ظرف مدت 3 ماه در مقایسه با دوره 3 ماهه پیش از آن حدودا 30 درصد کاهش یافته است.

با توجه با تداوم تقاضای پایین برای دستگاه‌ها و سرورها انتظار می‌رود که روند کاهش قیمت کماکان ادامه پیدا کند. در چنین شرایطی برخی محصولات حتی به‌صورت زیان‌ده به فروش خواهند رفت؛ تا زمانی‌که وضعیت بازار بهبود پیدا کند.

نوشته میزان تقاضا برای حافظه‌های SSD و HDD رو به کاهش است اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.