میزان تقاضا برای سری آیفون ۱۴ پرو اپل از عرضه آنها پیشی گرفته است

گزارش جدید دیوید وگت؛ تحلیل‌گر موسسه تحقیقاتی UBS که به دست وبسایت AppleInsider رسیده است؛ نشان می‌دهد که زمان انتظار برای عرضه گوشی‌های آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس اپل افزایش یافته است. این موضوع نشان می‌دهد که تقاضا برای مدل‌های مذکور تا حدی زیادی از عرضه آنها پیشی گرفته است. زمان تحویل معادل تعداد روزهایی است که کاربر از زمان ثبت سفارش خود تا تحویل آن بایستی منتظر بماند.

افزایش زمان تحویل محصول به‌ معنای میزان بالای تقاضا یا کمبود عرضه آن است. در مقابل با افت میزان تقاضا برای یک محصول، زمان تحویل آن به مشتریان نیز کاهش پیدا می‌کند. افزایش زمان تحویل سفارشات آیفون 14 پرو در ایالات‌متحده نشان‌دهنده میزان بالای تقاضا برای این گوشی‌ها است.

دیوید وگت در گزارش خود به مخاطبان موسسه UBS زمان تحویل جدیدترین مدل‌های آیفون پرو در بیش از 30 کشور جهان را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. این داده‌ها پیش از اجرای قرنطینه مجدد در برخی مناطق چین به‌دلیل بازگشت بیماری کووید 19 گردآوری شده است. اجرای مقررات قرنطینه در چین احتمالا موجب کاهش میزان تولید آیفون در این کشور خواهد شد. به گفته این تحلیل‌گر، زمان تحویل سفارشات آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس اپل در ایالات‌متحده بین 5 تا 25 روز افزایش یافته است.

همچنین این تحلیل‌گر معتقد است که قرنطینه ناشی از شیوع بیماری کووید 19 در چین احتمالا بر روند عرضه آیفون طی دوره 3 ماهه منتهی به ماه دسامبر تاثیرگذار خواهد بود. اجرای مقررات قرنطینه بر فعالیت بزرگ‌ترین کارخانه تولید آیفون شرکت فاکسکان در شهر ژنگژو تاثیر می‌گذارد. به گفته آقای وگت، شرکت اپل در دوره 3 ماهه جاری قادر به تولید 86 میلیون دستگاه آیفون خواهد بود. با این‌حال وی اذعان می‌کند که اپل احتمالا تا حدی از این رقم دور خواهد شد.

ویدیویی که در سایت‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی منتشر شده و یک کلیپ یوتیوبی که توسط نشریه گاردین به اشتراک گذاشته شده است؛ ظاهرا نشان‌دهنده مهاجرت بیش از 20 هزار کارگر شرکت فاکسکان هستند؛ افرادی که از قرنطینه بیماری کووید 19 فرار کرده و دیگر قصد بازگشت به کارخانه را ندارند. به گفته دیوید وگت، افزایش زمان تحویل سری آیفون 14 پرو از افزایش غیرمنتظره فروش این گوشی‌ها طی ماه سپتامبر ناشی می‌شود. چنین رشدی فراتر از انتظارات تحلیل‌گران بود. نرخ فروش نشان‌دهنده تعداد دستگاه‌های فروخته شده طی یک بازه زمانی خاص (معمولا 1 ماهه) به‌عنوان درصدی از کل دستگاه‌های تولید شده توسط کمپانی طی همان دوره است. به‌عنوان مثال چنان‌چه اپل طی مدت یک ماه 100 دستگاه گوشی را به فروش رسانده و در همین دوره 200 دستگاه گوشی را تولید نماید؛ در این‌صورت نرخ فروش 50 درصدی را به ثبت رسانده است.

نرخ فروش آیفون در ایالات‌متحده طی ماه سپتامبر در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 3 درصد افزایش یافت. این در حالیست که نرخ فروش آیفون 14 پرو طی همین دوره در مقایسه با نرخ فروش آیفون 13 پرو طی دوره مشابه سال قبل 50 درصد افزایش پیدا کرد. این موضوع تا حدی از عرضه زودتر سری آیفون 14 طی سال جاری ناشی می‌شود (سری آیفون 14 از روز 16 سپتامبر/ 25 شهریور ماه عرضه شد؛ در حالی‌که عرضه سری آیفون 13 از روز 24 سپتامبر/ 2 مهر ماه سال گذشته شروع شد. البته آیفون 14 پلاس از روز 7 اکتبر/ 15 مهر ماه در دسترس خریداران قرار گرفت). اما میزان خالص تقاضا برای آیفون‌های سال 2022 در مقایسه با سال گذشته افزایش یافت.

اپل احتمالا در سال آینده میزان تفاوت میان مدل‌های آیفون 15 پرو و آیفون 15 اولترا را افزایش خواهد داد

امسال شرکت اپل در اقدامی بی‌سابقه میزان تمایز میان مدل‌های پرو و غیر پرو آیفون 14 را افزایش داد. دستگاه‌های پرو از نمایشگرهای آمولد بهتری استفاده می‌کنند (بر اساس گزارشات، تمامی پنل‌های مورد استفاده در آیفون 14 پرو مکس توسط شرکت سامسونگ تولید می‌شوند؛ در حالی‌که پنل‌های نمایشگر آیفون 14 از جانب کمپانی چینی BOE تامین می‌شوند). مدل‌های غیر پرو از تراشه 5 نانومتری سال گذشته اپل موسوم به A15 Bionic استفاده می‌کنند؛ در حالی‌که دستگاه‌های پرو از تراشه جدید 4 نانومتری (تولید شده با ورژن بهبودیافته فرآیند 5 نانومتری) کمپانی با نام A16 Bionic بهره می‌گیرند.

البته گوشی‌های سری آیفون 14 پرو مجهز به دوربین تله‌فوتو هستند؛ در حالی‌که مدل‌های غیر پرو کماکان از الگوی طراحی قدیمی ناچ‌دار استفاده می‌کنند. گوشی‌های آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس مجهز به داینامیک آیلند هستند. این ویژگی جالب نمونه تغییر شکل یافته اعلان‌های مولتی تسکینگ به‌شمار رفته و ضمن برگزاری رویداد ماه سپتامبر اپل در کانون توجهات قرار گرفت. بعلاوه نمایشگرهای سری آیفون 14 پرو دارای ویژگی پروموشن بوده و از نرخ نوسازی 120 هرتزی پشتیبانی می‌کنند. با وجود نمایشگر پروموشن، کاربران با تجربه پیمایشی بسیار روانی سروکار خواهند داشت؛ چرا که محتوای نمایشگر در هر ثانیه 120 بار به‌روزرسانی می‌شود.

بر اساس برخی گمانه‌زنی‌ها، اپل در صدد افزایش میزان تمایز میان مدل‌های آیفون 15 پرو و آیفون 15 اولترا طی سال آینده است. در همین راستا آیفون 15 اولترا احتمالا تنها آیفون سال 2023 مجهز به لنز تلسکوپی پریسکوپی به‌شمار خواهد رفت. چنین لنزی از قابلیت خم شدن برخوردار بوده و به منظور هدایت نور به سمت حسگر تصویربرداری از تعدادی منشور استفاده می‌کند. استفاده از این ماژول به اسمارت‌فون امکان خواهد داد تا از قابلیت‌های زوم اپتیکال در سطحی فراتر از حد متعارف (با توجه به اندازه و فضای داخلی دستگاه) پشتیبانی نماید.

نوشته میزان تقاضا برای سری آیفون 14 پرو اپل از عرضه آنها پیشی گرفته است اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.