نبرد تازه مایکروسافت و AWS برای مدیریت به اطلاعات محرمانه آمریکا

در حالی که نبرد میان شرکت مایکروسافت و مرکز توسعه خدمات پردازش ابری AWS آمازون سال‌ها ادامه داشت و سرانجام مایکروسافت قرارداد 10 ساله «زیرساخت دفاعلی تجاری مشترک» (JEDI) با پنتاگون به ارزش 10 میلیارد دلار را از دست داد، هم‌اکنون رقابت دیگری در این زمینه بین دو شرکت آغاز شده است.
 
مایکروسافت پیروزی تازه شرکت AWS آمازون در قرارداد ابری 10 میلیارد دلاری با آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) را یک اقدام تلافی‌جویانه می‌داند. در هر صورت باید توجه داشت نبرد تازه این دو شرکت برای به دست آوردن قرارداد بزرگ با سازمان‌های امنیتی آمریکا همچنان ادامه دارد.
 
اینطور که مرکز Nextgov اوایل هفته جاری گزارش داد، اوایل تابستان امسال آژانس امنیت ملی آمریکا قرارداد «مخفی» توسعه خدمات پردازش ابری را به شرکت AWS واگذار کرد. در تاریخ 21 ژوئیه حدود دو هفته پس از آنکه مایکروسافت متوجه شد مرکز NSA چنین اقدامی انجام داده است، شکایتی را به «دفتر پاسخگویی دولت» ارائه کرد.
 
مرکز Nextgov در این خصوص می‌گوید که قرارداد مذکور بخشی از «تلاش سازمان NSA برای نوسازی مخزن اطلاعات طبقه‌‍بندی شده اصلی خود» است که با عنوان «جامعه اطلاعاتی GovCloud» شناخته می‌شود.
 
آژانس امنیت ملی آمریکا داده‌های خود را شامل اطلاعات محرمانه از مخازن مختلف در سراسر جهان در دریاچه‌های اطلاعاتی داخلی خود ذخیره می‌کند و ماموران این مرکز و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا می‌توانند در آن جست‌وجوهای خود را انجام دهند و اطلاعات موجود را تحلیل کنند.
 
هدف NSA به عنوان بخشی از برنامه جامع «طرح محاسباتی ترکیبی» انتقال محرمانه از سرورهای خود است که توسط یکی از ارایه دهندگان خدمات پردازش ابری مدیریت می‌شود.