نسخه آینده اپلیکیشن کروم احتمالا از قابلیت اسکرین‌شات پیمایشی پشتیبانی خواهد کرد

آپدیت کروم برای اندروید

اکنون مدت زیادی است که گوشی‌های ساخت کمپانی‌های سامسونگ، وان‌پلاس و حتی موتورولا از قابلیت اسکرین‌شات پیمایشی برخوردار هستند؛ اما گوگل به‌طور مستقل این قابلیت را به پلتفرم اندروید اضافه نکرده است. با وجود میزان بالای تقاضای کاربران برای دسترسی به این مشخصه و انجام تست‌های مختلف جهت عرضه آن همراه با سیستم‌عامل اندروید 11 قابلیت اسکرین‌شات پیمایشی در آخرین نسخه از اندروید گوگل ارائه نشد. بنابراین کاربران نسخه خام سیستم‌عامل اندروید متاسفانه از چنین قابلیتی محروم هستند.

خوشبختانه گزارش اخیرا منتشر شده توسط وبسایت Android Police نشان می‌دهد که قابلیت اسکرین‌شات پیمایشی احتمالا حداقل در نسخه اندرویدی اپلیکیشن گوگل کروم عرضه خواهد شد. وبسایت Chrome Story به وجود یک مشخصه جدید و آزمایشی با نام “Long Screenshot” اشاره نموده است. توضیحات ارائه شده توسط این وبسایت نیز ظاهرا چنین ادعایی را موردتائید قرار می‌دهد.

“مشخصه Chrome Share Long Screenshot رابط کاربری مخصوص ویرایش و اشتراک‌گذاری اسکرین‌شات‌های طولانی در اندروید را فعال می‌کند.”

یکی دیگر از شواهد تائیدکننده چنین فرضیه‌ای این است که اخیرا دکمه “Screenshot” به منوی Share در نسخه Canary اپلیکیشن اندرویدی کروم افزوده شده است. با این‌حال بایستی خاطرنشان کرد که مشخصه مذکور ظاهرا در مراحل تست داخلی قرار دارد؛ چرا که در هیچ یک از ورژن‌های عمومی اپلیکیشن اندرویدی کروم قابل دسترس نیست. اگرچه محدود شدن دسترسی کاربران به مشخصه “Long Screenshot” صرفا از طریق اپلیکیشن کروم احتمالا تاحدودی ناامیدکننده به‌نظر می‌رسد؛ اما با توجه به اینکه قابلیت اسکرین‌شات پیمایشی غالبا برای عکس‌برداری از صفحات وب طولانی به‌کار گرفته می‌شود؛ لذا این اقدام ظاهرا تا حدودی منطقی خواهد بود.

از سوی دیگر یک پرسش سردرگم‌کننده این است که چرا گوگل در زمینه توسعه این قابلیت برای اپلیکیشن کروم به‌صورت مجزا فعالیت می‌کند؛ در حالی‌که کمپانی به شکل فعالانه‌ای در تلاش است تا قابلیت مذکور را به‌عنوان یک مشخصه ذاتی به سیستم‌عامل اندروید 12 اضافه نماید. با این‌حال دسترسی به یک قابلیت در مرورگر پیش‌فرض سیستم‌عامل اندروید یقینا بهتر از عدم وجود آن است.

نوشته نسخه آینده اپلیکیشن کروم احتمالا از قابلیت اسکرین‌شات پیمایشی پشتیبانی خواهد کرد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.