نسل جدید پنل‌های OLED با گرافن را بشناسید

samsung oled

بر اساس اطلاعاتی که همین چندی پیش از یک سازمان کره‌ای منتشر گردید، یک موسسه تحقیقاتی در کره جنوبی که اعضای آن در زمینه الکترونیک و مخابرات فعالیت دارند، نتیجه تلاش‌ها و فعالیت‌های شبانه‌روزی‌شان را در زمینه ساخت یک نمایشگر OLED با استفاده از فناوری گرافن را معرفی کردند.

همان طور که می‌دانید سازندگان در پنل‌های OLED از اکسید قلع ایندیوم استفاده می‌کنند و این ماده سازنده تا به حال تنها ترکیب موجود برای استفاده در پنل‌‌های OLED بوده است. اما بر اساس پژوهش‌های زیادی که توسط این تیم کره‌ای انجام شده، اعضای آن توانسته‌اند تا به جای این ترکیب از گرافن در ساختار این پنل‌های OLED استفاده کنند.

این برای اولین بار است که تیمی توانسته گرافن را به OLEDها بیاورد. یکی از اعضای اصلی این پژوهش با نام Cho Nam-sung اعلام کرده که این تکنولوژی به هیچ وجه نباید متوقف شود و باید همین طور ادامه یابد تا به کمپانی‌های سازنده پنل‌های OLED در کره جنوبی کمک زیادی شود و از همین راه هم رقابت‌ها در این زمینه با کمپانی‌های چینی مشترک در این زمینه بیشتر از قبل گردد.

اکسید قلع ایندیوم سال‌ها است که در ساختار پنل‌های OLED استفاده می‌شود؛ اما از آن‌جایی که تعداد کانسپت‌های جدید در زمینه نمایشگرهای خمیده و انعظاف‌پذیر، روزبه‌روز در حال افزایش است، سازندگان باید به دنبال یک جایگزین در ساختار پنل‌های OLED باشند. این موسسه تحقیقاتی کره‌ای اولین گروه سازنده پنل‌های OLED با ساختار گرافن خواهد بود.

یکی از مشکلات اصلی پنل‌های OLED با ساختار اکسید قلع ایندیوم، شکننده بودن آن‌ها است. به این صورت که برای استفاده از آن‌ها در محصولاتی که نمایشگرشان به صورت خمیده و یا انعطاف‌پذیر است، مشکلات مختلفی برای سازندگان ایجاد می‌شد. اما در مقابل گرافن با ساختاری کاملا متفاوت قرار می‌گیرد. ساختار این ماده باعث می‌شود تا پنل‌های OLED باریک‌تر و انعطاف‌پذیرتر باشند. علاوه بر این‌ها گرافن رسانایی بیشتری را در برابر الکتریسیته و گرما ایجاد می‌کند. همین موارد هم باعث شده تا عده زیادی بر این عقیده باشند که گرافن بهترین ماده سازنده برای پنل‌های OLED است و به همین دلیل هم به زودی کارخانه‌های متعددی در این زمینه برای ساخت و توسعه این دسته‌ از پنل‌ها ایجاد خواهد شد.

پژوهشگران ETRI و Hanwha اولین افرادی بودند که توانستند به این هدف برسند و از گرافن با ضخامت 5 نانومتر در پنل‌های OLED با اندازه 370 در 470 میلی‌متر، استفاده کنند. اما کمپانی‌ ال‌جی دیسپلی درباره این موضوع اعلام کرده که شرکت‌های مختلفی هستند که با تمرکز بر ساخت نمایشگرهای خمیده و انعطاف‌پذیر از مواد سازنده‌ جایگزین مانند پلاستیک استفاده می‌کنند. ال‌جی این دسته از پنل‌ها را مناسب گوشی‌های تاشو دانسته است. علاوه بر این یک کمپانی سئولی که در زمینه ساخت پنل نمایشگر فعالیت دارد، اعلام کرده که استفاده از گرافن در پنل‌ها یک تکنولوژی خاص و مربوط به آینده است و کمک زیادی به ساخت گوشی‌ها با نمایشگر‌های خمیده و گوشی‌های تاشو خواهد کرد. ال‌جی دیسپلی هم برای مدت زیادی است که در حال کار کردن و توسعه دادن پنل‌های انعطاف پذیر OLED بوده و تعداد زیادی از آن‌ها را که به صورت رولی باز و بسته می‌شدند، به نمایش عموم گذاشته است. اما این کمپانی کره‌ای هنوز شک دارد که بتواند چنین تکنولوژی را به راحتی در میان مردم محبوب کند.

نوشته نسل جدید پنل‌های OLED با گرافن را بشناسید اولین بار در پدیدار شد.