نوکیا: بسیاری از مردم در سال ۲۰۳۰ استفاده از اسمارت‌فون‌ها را کنار خواهند گذاشت

در عصر زندگی مدرن، اسمارت‌فون‌ها از نقشی بسیار مهم در زندگی بشر برخوردار هستند. در واقع بسیاری از افراد حتی برای مدت 1 ساعت نیز نمی‌توانند از گوشی‌های هوشمند خود جدا شوند. این گجت‌ها هم برای انجام کار و هم برای سرگرمی مفید هستند. با این‌حال پکا لاندمارک؛ مدیرعامل نوکیا ادعا می‌کند که تا سال 2030 بسیاری از مردم، گوشی‌های هوشمند خود را کنار خواهند گذاشت.

اکنون این پرسش در ذهن مطرح می‌شود که آقای لاندمارک بنا بر چه دلایلی چنین ادعایی را مطرح نموده است؟ وی در پاسخ به این پرسش اعلام کرد که شبکه 6G در سال 2030 به‌طور رسمی تجاری‌سازی خواهد شد. در نتیجه بسیاری از مردم از محصولات الکترونیکی پوشیدنی و حتی تراشه‌های کاشته شده درون بدن خود استفاده خواهند کرد. اکنون در عصر فناوری 5G قرار داریم و اسمارت‌فون‌ها کماکان مهم‌ترین دستگاه‌ها جهت دسترسی به شبکه 5G به‌شمار می‌روند. آقای لاندمارک بر این باور است که با راه‌اندازی و استفاده تجاری از شبکه 6G، اوضاع به شکل متفاوتی رقم خواهد خورد. بی‌تردید در آن زمان گوشی‌های هوشمند رایج‌ترین دستگاه‌ها قلمداد نشده و تمامی کاربران از گجت‌هایی مانند عینک هوشمند استفاده خواهند کرد. در آن دوره حتی دسترسی به اینترنت نیز احتمالا از طریق کاشت تراشه‌ها و ابزارهای الکترونیکی در بدن انسان امکان‌پذیر خواهد شد.

با این‌حال پکا لاندمارک در خصوص ماهیت و ظاهر محصولات الکترونیکی آینده که احتمالا مردم را وادار به کنار گذاشتن اسمارت‌فون‌های خود می‌کنند؛ هیچ توضیحی ارائه نداده است. بعلاوه در سال 2030 ملزومات فنی شبکه‌های 6G نیز دچار تغییرات فراوانی خواهد شد. این پدیده نیازمند قدرت محاسباتی بالایی بوده و در عین‌حال سرعت شبکه نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین شبکه 6G در مقایسه با شبکه نسل فعلی بایستی حدودا 100 یا حتی 1000 برابر سریع‌تر باشد.

نوکیا موبایل، نام کاربری خود در شبکه اجتماعی Weibo را به‌صورت جزئی تغییر داد

اخیرا اعمال یک تغییر جزئی روی حساب‌کاربری نوکیا در شبکه اجتماعی Weibo موجب طرح بحث‌ها و گمانه‌زنی‌های متعددی در میان مردم شد. بر این اساس اکانت رسمی کمپانی در Weibo با نام “Nokia Mobile” تغییری جزئی را تجربه کرد و برای مدتی به “Hemingdi Technology Co.,Ltd” تغییر نام داد. این اقدام موجب طرح برخی گمانه‌زنی‌ها پیرامون فروش بخش دیگری از کمپانی فنلاندی شد. با این‌حال در ادامه تائید شد که “Hemingdi Technology Co.,Ltd” همان HMD Global  است. در حال حاضر HMD Global شرکت مادر نوکیا موبایل محسوب می‌شود.

با این‌حال پس از گذشت 2 روز، حساب‌کاربری رسمی Nokia Mobile در شبکه اجتماعی Weibo نام خود را به Nokia Mobile Phone تغییر داد. این اقدام موجب شد تا نوکیا با یک موج غیرقابل توضیح از رشد محبوبیت مواجه شود. این پدیده در حالی روی داده که نوکیا از هیچ تلفن‌همراه جدیدی رونمایی نکرده و هیچ خبر مهمی با محوریت این برند منتشر نشده است. این شرکت توسط چندین مدیر سابق تاسیس شده و مجوز تولید گوشی و تبلت‌هایی با برند نوکیا برای مدت یک دهه را دریافت نموده است.

نوکیا از بازار اسمارت‌فون‌های پرچم‌دار کناره‌گیری می‌کند

طی سالیان اخیر، نوکیا در بازار جهانی اسمارت‌فون عملکرد خوبی نداشته است. گوشی‌های هوشمند این برند خصوصا مدل‌های پرچم‌دار آن با استقبال مناسبی از جانب مشتریان مواجه نشده‌اند. بعلاوه تجربه کاربری هندست‌های تولیدی این برند جزو نمونه‌های برتر موجود در بازار طبقه‌بندی نمی‌شود. آدام فرگوسن؛ رئیس واحد بازاریابی محصول در کمپانی HMD Global  ضمن مصاحبه‌ای اعتراف کرد که این شرکت از میدان رقابت برای تولید گوشی‌های پرچم‌‌دار کناره‌گیری کرده است. به گفته وی، تولید یک گوشی 800 دلاری برای نوکیا منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

با این‌حال کمپانی پیش از خروج از بازار دستگاه‌های پرچم‌دار، تمام تلاش خود را به‌کار بست. نوکیا در سال 2019 پرچم‌دار دوربین‌محور خود با نام نوکیا 9 PureView را به بازار عرضه کرد؛ اما این هندست با استقبال مطلوبی از جانب مشتریان مواجه نشد. در ادامه نوکیا علاقه‌مندی خود به فعالیت در بازار محصولات گران‌قیمت را از دست داد و اکنون توجه خود را بر بازار هندست‌های ارزان‌قیمت متمرکز نموده است. بعلاوه برخی اختلافات مرتبط با پتنت‌ها موجب شد تا نوکیا ناچار به خارج نمودن اکثر گوشی‌های هوشمند خود از بازار برخی کشورهای جهان شود.

نوکیا اخیرا به‌صورت بی‌سروصدا از اسمارت‌فون نوکیا ‌G21 رونمایی کرد. این هندست یک مدل پایین‌رده به‌شمار رفته و مجهز به تراشه UNISOC T606 است. بعلاوه نوکیا در ماه گذشته نوت‌بوک جدید Nokia PureBook Pro را نیز روانه بازار کرد. بنابراین به وضوح می‌بینیم که نوکیا در بازار گوشی‌های هوشمند و نوت‌بوک به‌طور کامل تسلیم نشده است. بر اساس گزارش مالی نوکیا در سال 2021 که پیش‌تر منتشر شده است؛ سود خالص سالیانه پرداختی توسط نوکیا به سهام‌داران عادی این شرکت برابر با 1.623 میلیارد یورو بوده است که نسبت به سال قبل رشد 164.33 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین درآمد عملیاتی نوکیا طی این دوره برابر با 22.202 میلیارد یورو بود که در مقایسه با سال قبل 1.6 درصد افزایش یافته است.

نوشته نوکیا: بسیاری از مردم در سال 2030 استفاده از اسمارت‌فون‌ها را کنار خواهند گذاشت اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.