نگاهی ارتباطی به بازی «پوکمون‌گو» در هفتاد و ششمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات

هفتاد و ششمین شماره ماهنامه مدیریت (شهریور 1395) ارتباطات به مدیرمسئولی امیرعباس تقی‌پور و سردبیری امیر لعلی منتشر شد.
در این شماره مدیریت ارتباطات، پرونده‌هایی با موضوعات بازی پوکمون‌گو، طنزهای اینترنتی و نقش رسانه‌ها در تنوع فرهنگی درج شده است.
سرمقاله این شماره مدیریت ارتباطات به قلم مدیرمسئول با عنوان «روابط‌عمومی و مسأله‌های اساسی کشور» به این موضوع اشاره دارد که روابط‌عمومی‌ها در حل مسائل اساسی کشور نقش مهمی دارند اما به این نقش چندان توجه نشده و نیاز به تعریف اساسی در این حوزه وجود دارد.
سید فرید قاسمی، پژوهشگر ارتباطات در یادداشتی با عنوان «سیر نگارش روزنامه‌نگارانه» به بررسی تحولات شیوه نگارش رسانه‌ای مکتوب در ایران پرداخته و با بیان نمونه‌ای‌هایی، چالش‌های عمده این حوزه را بیان کرده است.
نوزدهمین بخش آموزش بصری‌سازی محتوا به قلم مریم سلیمی به موضوع گرافیک اطلاع‌رسان در شجره‌نامه‌نویسی اختصاص دارد.
حمیدرضا نجفی، پژوهشگر علوم اطلاع‌رسانی و ارتباطات نیز در مقاله‌ای با عنوان «روابط‌عمومی و ایجاد مزیت رقابتی با تغییر در روش‌های ارتباطی» به موضوع خلق مزیت در روابط‌عمومی برای تقابل با رقبا پرداخته است.
«افسردگی سازمانی» نیز عنوان مقاله سعید معادی است که در آن به احساسات افراد در سازمان اشاره‌شده و با بیان ویژگی‌های سازمان بیمار، سندرم‌های سازمانی مورد بررسی قرار گرفته است.
 
«آیا پلیس فتا حواسش به همه‌چیز هست؟» نوشته سیدحسین قوامی، «مدیریت نرم آب؛ راهکاری برای احیا و تعادل‌بخشی منابع آب‌های زیرزمینی» نوشته فاطمه پورمعصوم و محمدبهنام رسولی، «آینده آموزش روابط‌عمومی» نوشته ریچارد بیلی، «ارتقای جایگاه روابط‌عمومی از حرف تا عمل» نوشته محمود احمدی، «رسانه‌های اجتماعی چگونه ارتباطات درون‌سازمانی را متحول می‌کنند؟» نوشته راشل میلر با ترجمه امیرعلی خلج مطالب دیگری هستند که در این شماره مدیریت ارتباطات به چاپ رسیده‌اند.
 
احمد کارخانه نیز در این شماره با «کریس دیاز» یکی از سردبیران ارشد رسانه‌های فیلیپین در مورد ویژگی‌ها و شرایط فعالیت رسانه‌ها در فیلیپین گفت‌وگو کرده است و در ادامه اینفوگرافی‌هایی در مورد مصرف‌ رسانه‌ای فیلیپینی‌ها منتشر شده است.
نگین حسینی نیز در گزارشی به بهانه برگزاری مسابقات المپیک، به بیان داستان زندگی برخی المپین‌ها پرداخته است.
 
* سهم رسانه‌ها در ایجاد تنوع فرهنگی
پرونده مدیریت ارتباطات فرهنگی این شماره که زیر نظر ندا فراهانی منتشر شده است، به موضوع تأثیر رسانه‌ها بر تنوع فرهنگی اختصاص یافته است که عناوین این پرونده به این شرح است:
- نقش رسانه‌ها در ترویج تنوع فرهنگی؛ فرصت‌هایی نو برای توسعه محتوای بومی- ترجمه زهرا علی‌دوست
- گفت‌وگوی اختصاصی با سفیر پیشین فرانسه در ایران؛ فرانسوا نیکولو از دلیل اعطای نشان شوالیه به هنرمندان ایرانی می‌گوید- ندا فراهانی
- ارتباطات برای توسعه- ترجمه نازنین مهری
- تنوع فرهنگی، اقلیت و رسانه‌ها؛ واقعیت و چشم‌اندازها- ترجمه زهرا علی‌دوست
 
* پرونده‌ای در مورد پوکمون‌ها
در هفتاد و ششمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات، پرونده ویژه‌ای در مورد بازی پوکمون‌گو با عنوان «کمین پوکمون‌ها» درج شده است که عناوین مطالب این پرونده عبارتند از:
- همه آنچه در مورد بازی پوکمون‌گو باید بدانید
- اینفوگرافیک‌هایی در مورد سرعت دانلود، میزان نفوذ و تجاری‌سازی این بازی
- ممنوعیت‌های مهم پوکمون‌گو
- نکات ایمنی در بازی پوکمون‌گو
- گزارشی از نظرات کارشناسان و رسانه‌ها در مورد بازی با عنوان «پوکمون‌گو؛ از تهدید امنیتی تا درمان افسردگی»
 
* پرونده‌ای در مورد طنزهای اینترنتی
پرونده رسانه این شماره مدیریت ارتباطات به «طنزهای اینترنتی؛ آسیب‌ها و ویژگی‌ها» اختصاص دارد که زیر نظر منوچهر دین‌پرست منتشر شده است. در این پرونده تأثیرات فردی و اجتماعی طنزهای اینترنتی و ویژگی‌های این‌گونه طنزها منتشر شده است. عناوین این پرونده عبارتند از:
- طنزهای مصنوعی- منوچهر دین‌پرست
- تأثیر اینترنت بر طنز چیست؟- ترجمه مریم صفایی
- بخش‌هایی از گفت‌وگوی وودی آلن با پاریس ریویو با تیتر «برای تماشاچیان این کار خنده‌دارترین چیز بود»- ترجمه مجتبی گلستانی
- محتوای طنز در رسانه‌ای به نام اینترنت – ترجمه مریم صفایی
 
مدیریت ارتباطات هر ماه با قیمت 7000 تومان منتشر و در کیوسک‌های مطبوعاتی و شهرکتاب‌ها توزیع می‌شود. علاقمندان جهت دریافت اشتراک سالیانه با تخفیف 50 درصدی می‌توانند با شماره 88904882-021 تماس گرفته بگیرند. امکان خرید و مطالعه تمام شماره‌های ماهنامه از لینک www.magiran.com/cmmagazine  وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر به کانال تلگرامی @cm_magazine مراجعه کنید.