نگاهی نزدیک به آی‌فون X؛ اسمارت‌فونی از آینده!

اپل امشب از گوشی هوشمند خاصی تحت عنوان آی‌فون X رونمایی کرد که در مقایسه با دو مدل دیگر یعنی آی‌فون 8 و 8 پلاس یک سروگردن بالاتر است. اولین چیزی که در مورد این گوشی جلب توجه می‌کند، قیمت پایه 999 دلاری آن بوده که به نسبت مدل‌های پرچمدار موجود در بازار، نسبتا زیاد است. اما هنگامی‌که این گوشی را از نزدیک می‌بینید و کار با آن را تجربه می‌کنید، احساس خواهید کرد که آی‌فون X ارزش پرداخت چنین هزینه‌ای را دارد.

زیبایی این اسمارت‌فون در نوع خود بی‌نظیر است، نمایشگر 5.8 اینچی OLED این گوشی تمامی‌ پنل جلویی را پوشانده و استفاده از شیشه در پنل پشتی، ظاهری چشم‌‍‌نواز را به آن بخشیده است. خوشبختانه، تغییر اندکی در ضخامت این گوشی نسبت به آی‌فون 7 ایجاد شده و بدنه آن نیز برخلاف بسیاری از گوشی‌هایی مجهز به قاب شیشه‌ای، لیز نیست.

اپل نمایشگر به‌کار رفته در این گوشی را “Super Retina Display” نامگذاری کرده که از رزولوشن 1125 در 2436 پیسکل بهره می‌برد. گفتنی است این میزان رزولوشن تاکنون در هیچ‌یک از مدل‌های آی‌فون مشاهده نشده است. این نمایشگر همچنین از قابلیت‌های دیگری به نام True Tone و تاچ سه‌بعدی نیز بهره می‌برد.

نمایشگر آی‌فون X، وجه تمایز این گوشی با مدل‌های قبلی

با نگاهی به نمایشگر آی‌فون X می‌توان به اطلاعات زیادی در خصوص طراحی این گوشی دست یافت. به عنوان مثال، خبری از دکمه هوم در این گوشی نیست؛ تصمیمی‌ بحث‌ برانگیز که اخیرا واکنش‌های متعددی را میان کاربران به دنبال داشته است، اما با این‌حال، اپل با اعمال تغییراتی در iOS، امکان استفاده و کار با گوشی بدون دکمه هوم را تسهیل کرده است. در این گوشی، به جای سنسور اثر انگشت و یا همان تاچ آی‌دی، از سیستم شناسایی چهره موسوم به Face ID استفاده شده که به نظر می‌تواند جایگزین مناسبی برای این قابلیت باشد.

مهندسان اپل به منظور بهره‌مندی از قابلیت Face ID از سیستم دوربینی به نام True Depth در بالای نمایشگر استفاده کردند که به همراه سنسورهای دیگری همچون سسنور IR و یک پروژکتور که از قابلیت تاباندن 30 هزار نقطه مادون قرمز بر روی چهره کاربر برخوردار است، در این قسمت جای گرفته‌اند.

این سیستم به گونه‌ای طراحی شده که قادر است نقشه ایجاد شده از چهره فرد را بخواند و آن را از طریق پردازنده‌ای مخصوص با تصویر از پیش ثبت شده، مطابقت دهد و در صورت تطابق، گوشی را آنلاک کند. اپل در این خصوص عنوان می‌کند که سیستم مذکور، از دقت بالایی برخوردار است، به عنوان مثال اگر چشم کاربر در حین شناسایی چهره بسته باشد، گوشی به هیچ عنوان قفل‌گشایی نخواهد شد.

به گفته اپل، این سیستم قادر است چهره فرد را یاد بگیرد به گونه‌ای که حتی اگر کاربر از عینک و یا کلاه استفاده کند و یا حالت موهای خود را نیز تغییر دهد، فرآیند شناسایی چهره با موفقیت انجام و قفل گوشی باز خواهد شد. نکته جالب توجه دیگر این است که سیستم Face ID را نمی‌توان با یک تصویر از چهره فرد فریب داد. با این حساب، سیستم Face ID کمپانی اپل را می‌توان یکی از بهترین نمونه‌های به‌کار رفته در گوشی‌های هوشمند امروزی دانست.

و اما در رابطه با نبود دکمه هوم در این گوشی باید گفت که قابلیت‌های این دکمه به صورت‌های دیگر در آی‌فون X پیاده شده، به‌طوری‌که از این پس، کاربران می‌توانند با تپ کردن بر روی نمایشگر، گوشی را از حالت خواب بیدار کنند و یا با برداشتن گوشی، نمایشگر به صورت خودکار روشن خواهد شد. همچنین، با سوایپ کردن بر روی نمایشگر به سمت بالا، به صفحه هوم منتقل و در صورت نگه داشتن انگشت در این حالت، وارد اپ سوییچر خواهید شد. دسترسی به Control Center از طریق سوایپ کردن به پایین از قسمت بالایی و سمت راست نمایشگر امکان‌پذیر است و سایه نوتیفیکیشن و یا همان Notification Shade نیز از طریق سوایپ کردن به سمت پایین از قسمت بالایی و سمت چپ نمایشگر نشان داده خواهد شد.

سرویس پرداخت همراه اپل و یا همان اپل Pay نیز در این گوشی دستخوش تغییراتی شده است به‌گونه‌ای که به جای قرار دادن گوشی بر روی کارت‌خوان و استفاده از تاچ آی‌دی، اکنون کاربران می‌بایست بر روی دکمه بزرگ کناری، دابل کلیک کرده، چهره خود را روبه‌روی دوربین قرار دهند تا شناسایی شوند و سپس گوشی را در نزدیکی کارت‌خوان قرار دهند.

دوربین جلویی پیشرفته با قابلیت‌های بی‌نظیر

دوربین تعبیه شده در قسمت جلویی این گوشی به ویژگی‌های جدیدی مجهز شده که از میان آن‌ها می‌توان به نمایش اموجی‌های انیمیشنی جدید اشاره کرد که با توجه به چهره کاربر، واکنش نشان می‌دهند. همچنین در این دوربین، فیلترهای جذاب و جدیدی به کار رفته که می‌تواند در ثبت عکس‌های متفاوت، مفید واقع شوند.

حالت پرتره نیز همانند قابلیت Portrait Lighting در دوربین جلویی این گوشی مشاهده می‌شود. با توجه به چنین قابلیت‌هایی، می‌توان این چنین نتیجه گرفت که دوربین سلفی این گوشی از جذابیت‌ها و قابلیت‌های بیشتری نسبت به دوربین پشتی این گوشی برخوردار است.

و اما در خصوص دوربین پشتی آی‌فون X باید گفت که همانند دوربین آی‌فون 8 پلاس، از دو سنسور 12 مگاپیکسلی بهره می‌برد که لنز تله فوتوی آن از دریچه دیافراگم f/2.4 به همراه لرزشگیر اپتیکال و لنز زاویه‌باز آن نیز از دریچه دیافراگم f/1.8 برخوردار است.

طراحی قسمت پشتی آی‌فون X را می‌توان یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این گوشی دانست که از شیشه ساخته شده و علاوه‌بر مقاومت در برابر نفوذ آب و گردوغبار، امکان پشتیبانی از شارژ وایرلس را نیز برای این گوشی فراهم کرده است. گفتنی است شارژ وایرلس این گوشی مبتنی بر استاندارد Qi است. هم‌اکنون پدهای شارژ Mophoe و Belkin در فروشگاه‌های خود به فروش می‌رسد. این شرکت قصد دارد تا در سال آینده از پدهای شارژ جدیدی تحت عنوان AirPower رونمایی کند که می‌تواند گوشی‌های آی‌فون و ایرپادهای این شرکت را شارژ کند.

به گفته اپل، آی‌فون X قادر است تا دو ساعت شارژ بیشتر را نسبت به گوشی آی‌فون 7 در خود نگه دارد. این شرکت در ادامه افزود که تراشه‌های A11 Bionic که از شش هسته پرقدرت بهره می‌برد، دارای سرعت پردازش بیشتری است. در پایان باید گفت که آی‌فون X در ماه نوامبر روانه بازار خواهد شد و باید منتظر ماند و دید که آیا 999 دلار می‌تواند سد راه کاربران برای تجربه کار با این اسمارت‌فون بی‌نظیر باشد یا خیر؟

نوشته نگاهی نزدیک به آی‌فون X؛ اسمارت‌فونی از آینده! اولین بار در پدیدار شد.