نینتندو از کنسول گیمینگ جدید خود موسوم به سوئیچ اولد رسما رونمایی کرد

اکنون ماه‌هاست که شاهد انتشار اطلاعات و شایعات متعدد پیرامون عرضه نسخه جدید کنسول نینتندو سوئیچ هستیم. شایعات پیشین از عرضه این محصول در ماه ژوئن حکایت داشتند؛ اما ظاهرا نینتندو زمان رونمایی از کنسول جدید خود را ناچارا چند هفته به تعویق انداخت. کمپانی در روز 6 ژوئن (15 تیر ماه) بالاخره از کنسول نینتندو سوئیچ اولد به‌طور رسمی رونمایی کرد. با این‌حال خصوصیات این کنسول با انتظارات کارشناسان کاملا مطابقت ندارد و حتی نام بازاریابی محصول نیز با پیش‌بینی‌های قبلی متفاوت است. کنسول جدید با نام نینتندو سوئیچ اولد روانه بازار می‌شود. بدیهی است که ارتقاء فناوری نمایشگر اصلی‌ترین دلیل برای انتخاب این نام بوده است. اکنون بدون هرگونه حاشیه‌پردازی مستقیما به‌سراغ بررسی مشخصات کنسول بازی جدید شرکت نینتندو می‌رویم.

مشخصات و امکانات نینتندو سوئیچ اولد

نمایشگر وجه تمایز بزرگ و کلیدی نینتندو سوئیچ اولد به‌شمار می‌رود. این دستگاه از یک نمایشگر بزرگ‌تر 7 اینچی با فناوری اولد بهره می‌گیرد؛ پنلی که در مقایسه با نمایشگر 6.2 اینچی LCD در نسخه معمولی از اندازه بزرگ‌تر و کیفیت بالاتری برخوردار است. جهت اطلاع افراد ناآگاه بایستی خاطرنشان کرد که پنل‌های اولد برای نمایش تصاویر به نور پس‌زمینه متکی نیستند. در عوض تصاویر با استفاده از نور ساطع شده توسط هر پیکسل نمایش داده می‌شوند. بنابراین کاربران ضمن تماشای رنگ مشکی به‌صورت عمیق‌تر از سطوح کنتراست بالاتر نیز بهره‌مند خواهند شد. پنل‌های اولد از بهره‌وری انرژی بالاتری نسبت به صفحات LCD برخوردار هستند؛ چرا که به منظور نمایش رنگ مشکی، پیکسل‌ها در واقع خاموش می‌شوند.

متاسفانه مدل جدید ظاهرا از سخت‌افزار چندان پیشرفته‌ای بهره نمی‌گیرد. همچنین تجربه صوتی نیز ارتقاء چشمگیری را تجربه نخواهد کرد؛ چرا که برخلاف شایعات، نینتندو سوئیچ اولد از فناوری دالبی آتموس پشتیبانی نمی‌کند. ظاهرا اسپیکرهای تعبیه شده روی دستگاه صرفا با هدف ارائه تجربه‌ای بهتر هنگام اجرای بازی‌ها در حالت دستی یا رومیزی ارتقاء یافته‌اند.

پورت LAN یکی دیگر از امکانات جدید نینتندو سوئیچ اولد محسوب می‌شود. وجود این مشخصه به منزله پیشرفتی مطلوب بوده و به آسایش هرچه بیش‌تر افراد علاقه‌مند به اجرای بازی‌های آنلاین روی کنسول سوئیچ کمک خواهد کرد. مدل نسل فعلی صرفا از اتصال وای‌فای پشتیبانی می‌کند؛ قابلیتی که در برخی مواقع مطمئن‌ترین گزینه به‌شمار نمی‌رود. بنابراین کاربران هنگام انجام بازی به‌صورت رومیزی جهت بهره‌مندی از ارتباط اینترنتی پایدارتر به آسانی می‌توانند کابل LAN را به کنسول خود متصل نمایند.

بعلاوه نینتندو سوئیچ اولد از جنبه حافظه‌داخلی نیز نسبت به نسخه اولیه ارتقاء یافته است. نینتندو سوئیچ اولد مجهز به 64 گیگابایت حافظه‌داخلی است؛ در حالی‌که مدل پیشین با 32 گیگابایت حافظه‌داخلی در اختیار مشتریان قرار گرفت. البته کاربران کماکان به درگاه کارت حافظه میکرو اس‌دی دسترسی خواهند داشت. با این‌حال عدم ارتقاء مستقیم ظرفیت حافظه به 128 گیگابایت تا حدودی ناامیدکننده است؛ چرا که امروزه حافظه 128 گیگابایتی دیگر یک ویژگی برتر به‌شمار نمی‌رود.

داک کنسول جدید نیز شاهد پیشرفتی جزئی بوده است. این داک به منظور برخورداری از الگوی طراحی با ظاهری مدرن‌تر اکنون دارای لبه‌های گرد شده است. این داک با رنگ‌آمیزی سفید عرضه می‌شود که با مدل رنگی جدید سفید برای نینتندو سوئیچ اولد مطابقت دارد. با این‌حال کنسول جدید با رنگ‌آمیزی کلاسیک شامل ترکیب رنگ‌های آبی و قرمز براق به‌همراه داک مشکی‌رنگ نیز به بازار عرضه می‌شود.

عدم پشتیبانی از محتوای 4K برای علاقه‌مندان به رزولوشن بالا

عدم پشتیبانی از رزولوشن 4K یکی از مهم‌ترین موارد ناامیدکننده در کنسول جدید قلمداد می‌شود. نینتندو سوئیچ اولد دقیقا همانند مدل معمولی سوئیچ صرفا از خروجی با رزولوشن 1080p پشتیبانی می‌کند. کارشناسان منتظر به‌کارگیری یک تراشه جدید با قابلیت پشتیبانی از DLSS جهت ارتقاء رزولوشن 720p به 4K بودند؛ اما ظاهرا کنسول جدید تنها از یک نمایشگر اولد با اندازه بزرگ‌تر بهره گرفته است.

ظاهرا تا زمان عرضه کنسول نینتندو سوئیچ 2 شاهد اعمال پیشرفت‌های چشمگیر در مقوله سخت‌افزار نخواهیم بود. این موضوع برای افرادی که منتظر عرضه کنسول جدید با پیشرفت‌های سخت‌افزاری قابل‌توجه بودند؛ یک ناامیدی بزرگ را رقم زده است.

قیمت‌گذاری و زمان عرضه

نینتندو سوئیچ اولد از روز 8 اکتبر (16 مهر ماه) قابل دسترس خواهد بود. این کنسول با برچسب قیمتی 349.99 دلاری روانه بازار می‌شود؛ بنابراین قیمت‌گذاری آن در مقایسه با مدل معمولی نینتندو سوئیچ (با قیمت‌گذاری 299.99 دلاری) 50 دلار گران‌تر است. از سوی دیگر مدل ارزان‌تر کنسول نینتندو با نام سوئیچ لایت نیز 199.99 دلار قیمت‌گذاری شده است. مدل اولد احتمالا به‌تدریج جایگزین نسخه استاندارد خواهد شد؛ اما این موضوع هنوز به‌طور رسمی مورد تائید قرار نگرفته است.

نوشته نینتندو از کنسول گیمینگ جدید خود موسوم به سوئیچ اولد رسما رونمایی کرد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.