هر آنچه که درباره آپدیت‌های امنیتی اندروید باید بدانید

عرضه پچ‌های امنیتی برای اسمارت‌فون‌ها امری رایج بوده و کاربران برای به‌روز نگه داشتن گوشی‌های خود به روش‌های آسانی دسترسی دارند. با این‌حال چنان‌چه برای اطلاع از تغییرات اعمال شده در جدیدترین پچ امنیتی اندروید کنجکاو هستید؛ در این‌صورت حتما این خبر را تا انتها مطالعه کنید.

گوگل به تشریح جدیدترین بولتن امنیتی اندروید پرداخته و راهکارهای اصلاحی خود را برای دستگاه‌های پیکسلی منتشر نموده است. حفره‌ها امنیتی و نگرانی‌های موجود پیرامون آن بر کل اکوسیستم اندروید تاثیرگذار هستند. مشکلات مربوط به سیستم‌عامل، پچ‌های کرنل و آپدیت درایورها احتمالا بر هیچ دستگاه خاصی تاثیرگذار نیستند؛ اما این موارد بایستی در پایگاه توسعه اندروید یعنی گوگل و توسط افرادی که در زمینه نگهداری کدهای سیستم‌عامل فعالیت می‌کنند؛ اصلاح شوند. اکنون گوگل به تشریح اصلاحات اعمال شده برای ماه جاری میلادی پرداخته است.

ایمیج‌های کارخانه‌ای به‌روزرسانی شده برای آن دسته از دستگاه‌های پیکسلی که کماکان تحت پوشش غول جستجوگر قرار دارند؛ قابل دسترس بوده و آپدیت‌های OTA نیز در حال انتشار برای کاربران هستند. کاربران دستگاه‌های پیکسلی در صورت تمایل می‌توانند فایل ایمیج کارخانه‌ای یا آپدیت OTA را به‌صورت دستی دانلود و روی گجت خود فلش نمایند.

کمپانی‌های تولیدکننده اسمارت‌فون از این پچ‌ها جهت انتشار بسته‌های به‌روزرسانی برای کاربران خود استفاده می‌کنند. پچ امنیتی جدید برای شرکت‌هایی که طی مدت حداقل 30 روز گذشته اقدام به تولید بهترین گوشی‌های اندرویدی نموده‌اند؛ ارائه شده است. با این‌حال گوگل نمی‌تواند سایر شرکت‌ها را وادار به انتشار به‌روزرسانی برای گجت‌های تولیدی آنها نماید. بنابراین چنان‌چه از گوشی‌های سامسونگ، موتورولا یا هر برند دیگری به‌جز گوگل استفاده می‌کنید؛ در این‌صورت بایستی تا زمان انتشار بسته به‌روزرسانی توسط این شرکت‌ها منتظر بمانید.

این سناریو احتمالا در گذشته نیز عملیاتی شده است؛ چرا که تولیدکنندگان مختلف به منظور جلوگیری از افشای عمومی حفره‌های امنیتی بعضا اقدام به انتشار پچ‌هایی پیش از مهلت زمانی تعیین شده برای گوگل می‌کنند. البته گوگل به منظور جلوگیری از بروز هرگونه مشکل در اسمارت‌فون کاربران به‌دلیل وجود حفره‌های امنیتی، بازبینی‌های امنیتی گوناگونی را در نظر گرفته است.

بدین منظور هر زمان که شما اپلیکیشن جدیدی را به گوشی خود اضافه می‌کنید؛ مشخصه‌های Verify Apps و SafetyNet فعالیت خود را آغاز نموده و آپدیت‌های یکپارچه سرویس‌های گوگل پلی صرفنظر از هویت شرکت‌های مخابراتی یا کمپانی‌های سازنده اسمارت‌فون، اقدام به آپدیت برنامه به آخرین نسخه خواهند کرد. دستگاه‌های مجهز به اندروید 10 و نسخه‌های جدیدتر از آن به لطف بهره‌مندی از مشخصه Project Mainline احتمالا آپدیت‌های امنیتی را در قالب به‌روزرسانی‌های سیستمی گوگل پلی دریافت خواهند کرد.

پیش از این اجزایی نظیر Android Framework، Runtime و Media Framework با مشکلاتی شدید مواجه بودند که در ادامه همگی برطرف شدند. در اکتبر سال 2022 هیچ‌کدام از کامپوننت‌های اندروید از طریق Project Mainline به‌روزرسانی نشد. در این میان شرکت‌هایی نظیر Imagination، کوالکام، مدیاتک و Unisoc اقدام به انتشار پچ‌های اختصاصی برای دستگاه‌های مجهز به قطعات تولیدی خود کردند.

گوگل هر ماهه پچ‌های خاصی را با محوریت برخی دستگاه‌های پیکسلی منتشر می‌کند. این پچ‌ها بر عملکرد گوشی‌های مورد پشتیبانی گوگل تاثیر می‌گذارند. غول جستجوگر در پچ اکتبر 2022 خود به مسائل امنیتی توجه نموده و نگرانی‌های موجود در زمینه عملکرد صوتی، ارتباطی و رابط کاربری را برطرف کرده است.

جزئیات کامل مربوط به بولتن امنیتی اکتبر 2022 در وبسایت Android Security قابل دسترس است. بنابراین کاربران به منظور اطلاع از جزئیات مربوط به کلیه بولتن‌ها می‌توانند به وبسایت Android Security مراجعه نمایند.

نوشته هر آنچه که درباره آپدیت‌های امنیتی اندروید باید بدانید اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.