همه چیز درباره بلاکچین تتا و ارزهای THETA و TFUEL

به طور خلاصه شبکه تتا، یک پلت فرم مبتنی بر بلاکچین است که امکان پخش غیرمتمرکز محتوا، با پهنای باند وسیعی را برای کاربران فراهم می کند. گفتنی است که بلاکچین تتا هم اکنون از سرویس هایی چون سامسونگ وی آر (Samsung VR)، سیلور تی وی (Silver TV) و MBN (شبکه پخش اخبار در کره جنوبی) پشتیبانی می کند.

ارزهای دیجیتال بلاکچین تتا، THETA و TFUEL نام دارند.

 

تیم بلاکچین تتا (THETA)

تیم بلاکچین تتا تشکیل شده از مهندسین و برنامه نویسان مطرح در حوزه استریم ویدئو و تکنولوژی بلاکچین. موسس بلاکچین تتا Mitch Liu نام دارد که به جز توسعه این پروژه، بنیانگذار وبسایت پخش زنده بازی های کامپیوتری silver.tv نیز بوده است. جالب ایجاست که نحوه کارکرد silver بسیار شبیه به سرویس پخش زنده switch است که خود سوویچ، پیش زمینه توسعه بلاکچین تتا بوده است.

جی لانگ، یکی دیگر از اعضای تیم بلاکچین تتا است که پیش از این در سیلور نیز فعالیت داشته و هم اکنون به عنوان مدیر ارشد فناوری تتا فعالیت می کند. علاوه بر لانگ و لیو، بلاکچین تتا از یک تیم حرفه ای چهارده نفره تشکیل شده که از معروف ترین آن ها می توان به استیو چن، یکی از موسسین رسانه یوتیوب اشاره نمود. مدیر ارشد تولید بلاکچین تتا رایان نیکولاس نام دارد که از سوابق وی می توان به مدیریت رسانه وی چت اشاره نمود.

پروژه بلاکچینی تتا با شرکت های حوزه فناوری همکاری های زیادی کرده است که یکی از این همکاری ها با شرکت استریم بازی توویچ (twitch) است. در طی این همکاری، کاربران قادرند تا با ارائه پهنای باند خود در توویچ، ارزهای دیجیتال تتا را به عنوان پاداش دریافت کنند.

از همکاری های مهم تتا می توان به شراکت با کمپانی Samsung vr اشاره نمود.

 

هدف از راه اندازی بلاکچین تتا (THETA)

ایده راه اندازی و توسعه شبکه بلاکچینی تتا(THETA)  به دلیل یک سری از مشکلات سیستم های ارائه محتوا به وجود آمد. از جمله این مشکلات می توان به لگ ها، کیفیت پایین ویدئوها و عدم دسترسی کاربران در نقاط جغرافیایی خاص اشاره نمود. حال پروژه تتا برای حل این مشکل، سیستمی را ارائه نمود تا در آن کاربران با اشتراک گذاری محتوای با کیفیت، پاداش دریافت کنند.

وظیفه کاربران درپلت فرم تتا بدین شکل است که در صورتی که بتوانند کیفیت و سطح ارائه محتوا را همواره با کیفیت نگه دارند، در ازای خدمات خود ارزهای دیجیتال دریافت می کنند. با بالا رفتن کاربرد ویدئوهای 8K و 4K، استفاده از پلت فرم های این چنینی مورد توجه کاربران قرار گرفته است.

همانطور که می دانید، در دنیای امروزی منتشرکنندگان محتواهای ویدئویی به منظور ارائه خدمات خود به بهترین نحو باید تجهیزات و زیرساخت های گران قیمتی را فراهم آورند. این درحالی است که کمپانی های این چنینی به منظور جبران خسارات و حتی کسب سود، به فراهم آورندگان محتوا، پاداش کافی را ارائه نمی دهند.

واضح است که در زمانی که افراد برای خدماتی که انجام می دهند پاداش کافی دریافت نکنند، کیفیت کار و خلاقیت آن ها با افت قابل توجهی مواجه می شود. با این حال در یک فضای غیرمتمرکز که اشخاص ثالث در آن حضور ندارند، علاوه بر اینکه هزینه ها مستقیما بین طرفین معامله (ارائه دهندگان محتوا و کاربران) رد و بدل می شود، هزینه ارائه خدمات نیز کاهش یافته و درنتیجه محتواهای باکیفیت تری ارائه می شود.

براساس گفته توسعه دهندگان بلاکچین تتا (THETA)  اکثر درآمدهای این شبکه خرج پیشرفت این پلت فرم و هزینه تبلیغات خواهد شد.

با حذف شدن اشخاص واسطه در فرایند تولید محتواها در اکوسیستم تتا، کاربران می توانند به صورت مستقیم به ارائه دهندگان محتوا پاداش داده و از آن ها حمایت کنند. در چنین حالتی هم بینندگان مبلغ کمتری پرداخت کرده و هم تولید کنندگان محتوا، درآمد بیشتری خواهند داشت.

نحوه کارکرد بلاکچین تتا (THETA)

هسته اصلی شبکه تتا MESH نام دارد که درواقع تشکیل شده از گره هایی که قابلیت ارتباط متقابل با یکدیگر را دارا هستند. این گره‌ها با اتصال شبکه های مختلف به یکدیگر ، پایه و اساس پروژه به اشتراک گذاری پهنای باند که توسط شرکت تتا فراهم می شود را ارائه می دهد. گره ها در بلاکچین تتا عضو اصلی این پلت فرم محسوب می شوند.

به طور کلی روند کارکرد بلاکچین تتا به این شکل است که گره های این شبکه از کاربرانی که دارای دستگاه ها و سخت افزارهای لازم به منظور تماشای محتواهای ویدئویی هستند تشکیل می شود. حال تمام این گره ها می توانند به گره های دریافت اطلاعات و یا همان Catching Node تبدیل شوند. گره هایی که به Catching Node تبدیل می شوند هم قادر به ذخیره فایل های ویدئویی بوده و هم می توانند به صورت یک رسانه، این محتوا ها را در سراسر دنیا به پخش برسانند.

مزیت اصلی وجود گره های دریافت کننده اطلاعات نسبت به سیستم های سنتی این است که در یک سیستم سنتی، سرورهای محدودی وجود دارد که کاربرانی که از این سرورها دور هستند، قابلیت استفاده از آن ها را ندارند و این درحالی است که با استفاده از بلاکچین تتا، وابستگی کاربران به سرورها را از بین می برد که در نتیجه آن، تمام کاربران درسراسر دنیا می توانند به صورت یکسان از محتوها بهره مند شوند.

بنابراین با استفاده از پلتفرم تتا، داده های محتوایی که شامل فیلم ها و ویدئوهای مختلف هستند توسط گره‌هایی که به بینندگان نزدیک تر هستند دریافت شده و باز پخش می شوند. علاوه بر موارد فوق با افزایش تعداد این گره ها، پخش محتوا با کیفیت بیشتری به انجام می رسد. از طرف دیگر نیز گره های همتا و یا همان peer nodes موجود درشبکه تتا باعث می شوند تا وابستگی به شبکه های متمرکز پخش فیلم کاهش یافته و این پلت فرم به یک رسانه سیال تبدیل شود.

درنهایت گره هایی که در پروژه تتا به بالا رفتن کیفیت محتوا کمک کرده و به تولیدکنندگان محتوا، انگیزه کاری بیشتری می دهند، کوین تتا پاداش داده می شود.

توکن تتا (THETA) چیست؟

توکن تتا یک ارز دیجیتال ERC20 است که پس از راه اندازی بلاکچین تتا، نقش های بیشتری را نسبت به سایر توکن های ERC20 ایفا نمود. پس از راه اندازی شبکه اصلی تتا، توکن های تتا با نسبت یک به یک به کوین تبدیل شده و به منظور مدیریت و حفظ امنیت شبکه مورد استفاده قرار گرفتند. از جمله نقش های ارز دیجیتال تتا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • گره های Catching nodes که به منظور استریم ویدئو ها و همچنین اعتبارسنجی تراکنش ها به کار می روند، از شبکه توکن های تتا را دریافت می کنند.
  • توکن های تتا به منظور پاداش دادن به تولید کنندگان محتوا به کار می روند.
  • بازدیدکنندگان قادرند تا با مشاهده ویدئو ها و انجام تبلیغات، توکن های تتا را دریافت نمایند.
  • محتواهای پریمیوم و خدمات خاص بلاکچین تتا را می توان با پرداخت ارزهای تتا در دست داشت.
  • تجارت کالاهای مجازی با استفاده از تتا امکان پذیر است.
  • در نهایت توکن های تتا دارای زیرمجموعه ای با نام توکن های TFUEL هستند که این ارزها به منظور توسعه قراردادهای هوشمند در این بلاکچین به کار می روند. در ادامه در مورد ارزهای دیجیتال TFUEL بحث خواهیم کرد.

 

قیمت ارز دیجیتال تتا (THETA)

در زمان نگارش این مقاله قیمت هر واحد از ارز دیجیتال تتا (THETA) معادل 12.06 دلار است و این ارز هم اکنون در رتبه 18 وبسایت کوین مارکت کپ لیست شده است. تعداد عرضه کلی ارزهای تتا یک میلیارد واحد است که تمام این ارزها در گردش بازار قرار دارد.

 

خرید ارز تتا (THETA) از پلتفرم معاملاتی موربیت

برای خرید ارز تتا (THETA) از پلتفرم معاملاتی موربیت، به وبسایت رسمی موربیت مراجعه کرده و مراحل ثبت نام و احراز هویت را طی نمایید.

پس از طی شدن مراحل احراز هویت، همکاران با شما تماس گرفته و حساب شما را فعال می‌کنند. پس از فعال شدن حساب، در صفحه اصلی موربیت، ارز  DOT را یافته و بر روی گزینه معامله کلیک کنید. به خاطر داشته باشید که پیش از ارسال درخواست خرید، ابتدا حساب موربیت خود را شارژ کنید. پس از ارسال درخواست خرید آدرس کیف پول شخصی و یا کیف پول موربیت خود که در قسمت فروش ارائه شده است را وارد کرده تا ارز دیجیتال به حساب شما ارسال گردد.

چرا موربیت را انتخاب کنم؟

تحریم کاربران ایرانی در بایننس

صرافی بایننس از جمله صرافی‌های مطمئن، امن و کاربر پسندی بود که در ابتدای فعالیت خود با کشور ایران مشکلی نداشت. افراد بسیار زیادی نیز به این دلیل که این پلت‌فرم از بسیاری از آلت کوین‌ها پشتیبانی می‌کرد، بایننس را برای معاملات خود انتخاب می‌کردند. اما چیزی نگذشت که این بستر به یک باره و بدون هیچ اطلاعیه از پیش تعیین شده‌ای، نام ایران را از لیست کشورهای تحت حمایتش حذف کرد.

پس از این رخداد، بایننس به کاربران ایرانی که هنوز مشغول فعالیت در این صرافی بودند، اعلام کرد که به سرعت دارایی‌های خود را از این پلت‌فرم بیرون کشیده و در غیر این صورت تمام دارایی‌های مذکور بلوکه می‌شوند.

گفتنی است که چند سال پیش از تحریم کاربران ایرانی در بایننس، صرافی بیتمکس نیز به صورت ناگهانی ایران را تحریم، و حساب کاربران ایرانی را مسدود نمود. پس کاربران ایرانی که این رخداد را یک بار دیگر نیز تجربه کرده بودند، این بار با احتیاط بیشتری عمل کردند.

خطرات استفاده از VPS و VPN

پس از تحریم کاربران ایرانی در صرافی بایننس، راه برای افراد سودجو به خوبی باز شد. این افراد که سعی داشتند همواره از آب گل آلود ماهی بگیرند، از این فرصت استفاده کرده و شروع به فروش VPS  و VPN  های نامعتبر کردند.

اما چرا استفاده از VPS ممکن است دارایی شما را در صرافی‌های خارجی به باد دهد؟ جواب ساده است. اگر شما پیش از تحریم شدن توسط بایننس در این پلت‌فرم اکانت ساخته باشید، حساب شما از کشور ایران بوده و فعالیت‌های شما، حتی پس از نصب VPS هم رصد می‌شود. در مورد VPNهم این نکته را به خاطر داشته باشید که در صورتی که در هنگام معامله در بایننس، VPN شما به هر دلیلی قطع شود، به سرعت مشخص می‌شود که آی پی شما از کشور ایران است و به تبع دارایی‌هایتان از سمت بایننس بلوکه می‌شود.

 

صرافی‌های داخلی، کارمزد به صرفه تر!

فرض کنید که شما در صرافی‌های خارجی، حتی آنهایی که ایران را تحریم نکرده‌اند، کیف پولی پر از ارزهای دیجیتال دارید و قصد دارید که پس از کسب سود خود، دارایی هایتان را به ریال تبدیل کنید. در این صورت کاری که باید انجام دهید این است که ابتدا دارایی خود را با کارمزد بالا، به علاوه کارمزد شبکه بلاکچین، به یک صرافی ایرانی انتقال داده و سپس یک کارمزد دیگر نیز برای تبدیل رمز ارز به ریال، به صرافی داخلی پرداخت کنید.

بدیهی است که اگر در ابتدا، دارایی‌های رمزارزی شما در یک صرافی معتبر داخلی ذخیره شوند، تنها کارمزدی که می‌پردازید مربوط به تبدیل ارزهای دیجیتال به ریال می‌باشد و بس.

موربیت چیست؟

موربیت بستری امن جهت خرید، فروش و معامله انواع ارزهای دیجیتال است، اگر به دنبال خرید ارز دیجیتال ارزان یا فروش آنلاین رمز ارز در ایران هستید، موربیت فضایی مناسب جهت معامله آنلاین ارزهای دیجیتال در ایران است.

به تازگی رمز ارزها که اغلب با نام‌هایی چون ارزهای رمز نگاری شده یا کریپتوکارنسی هم شناخته می‌شوند طرفداران خاصی در کشور ما پیدا کرده است، از همین رو گروه موربیت با تکیه بر دانش فنی خود اقدام به راه اندازی نوعی صرافی آنلاین ارز دیجیتال در ایران جهت خرید و فروش بیت کوین و سایر رمز ارز ها نموده است.

در مکانیزم معاملات سایت موربیت قیمت گذاری توسط کاربران صورت گرفته و شما همواره با حجم زیادی از فروشندگان و خریداران رمز ارزها طرف هستید که می‌توانید با انتخاب ارزان ترین قیمت ارز، خرید و فروش بیت کوین خودرا انجام دهید.

البته در این بین موربیت با نظارت بر معاملات صورت گرفته ضمانت میکند که خریدار و فروشنده همیشه ارز خودرا به درستی تحویل گرفته و اختلالی در امور معاملات ایجاد نشود.

نوشته همه چیز درباره بلاکچین تتا و ارزهای THETA و TFUEL اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.