هواوی با کنارزدن شیائومی رتبه اول بازار اسمارت‌فون چین را به خود اختصاص داد!

هواوی با کنارزدن شیائومی رتبه اول بازار اسمارت‌فون چین را به خود اختصاص داد!

بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی IDC، هواوی، اوپو و ویوو ۴۷ درصد بازار اسمارت‌فون چین را در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۶ به خود اختصاص دادند. این موضوع نشان می‌دهد که بازار اسمارت‌فون چین در حال ثبات پیدا کردن است. شیائوهان تی از IDC می‌گوید:

موفقیت هواوی، ویوو و اوپو را می‌توان به اقدام هماهنگ آنها برای ساختن برند خود و تکنیک‌های تهاجمی بازاریابی با تکیه بر تمایز محصولات خود نسبت داد.

موفقیت اوپو و ویوو را می‌توان در قدرت آنها در فروش غیر آنلاین نیز دانست. فروشگاه‌ها و تبلیغات این دو شرکت بیشتر در شهرهای درجه ۳ و درجه ۴ قرار دارد. فروش در فروشگاه‌ها هنوز هم برای بسیاری از افراد در چین راه آسانی برای خرید محصولات خود است. کاربران به راحتی می‌توانند به یکی از این فروشگاه‌ها رفته و گوشی خود را خریداری کنند. در شهرهای درجه یک و درجه دو، اوپو و ویوو با حمایت از رویدادهای فرهنگی سعی کردند مشتریان را به سمت خود جلب کنند.

استراتژی بازاریابی دو برند اول در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۶، هواوی و اوپو، بر یک یا دو ویژگی اسمارت‌فون‌هایشان تمرکز داشت. اوپو در فروش محصولات خود بر قابلیت شارژ سریع با شعار «۵ دقیقه شارژ کن، دو ساعت صحبت کن» و قدرت دوربین سلفی محصولاتی همچون R9 تاکیده کرده است اما هواوی، P9 را به استراتژی اصلی فروش خود تبدیل کرد. هواوی در بازاریابی خود، کسانی را هدف قرار داد که به دنبال دوربین خوب بودند و بر وجود لنزهای Leica و برجسته نبودن دوربین تاکید کرد. این استراتژی موفق بود و به سرعت در پیام‌رسان WeChat منتشر شد. راهبرد دیگری که این برندها استفاده کردند، استفاده از افراد مشهور برای گسترش برند خود بود. بسیاری از این افراد مشهور کاربران جوان را هدف قرار دادند.

گرچه برندهای چینی رشد خوبی داشتند، اما فروش اپل کاهش پیدا کرد. حتی آیفون SE نتوانست فروش خوبی در چین داشته باشد، چون کاربران گوشی‌هایی با نمایشگر بزرگ‌تر را ترجیح می‌دهند. در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۶، ۹۰ درصد گوشی‌هایی که در چین به فروش رفت، مجهز به نمایشگر ۵ اینچی و بزرگتر بودند.

اما شاید این فصل یکی از بدترین فصل‌ها برای شیائومی بود. شیائومی که زمانی برترین سازنده اسمارت‌فون در چین بود، نه تنها اکنون رتبه اول را به هواوی واگذار کرده، بلکه از برندهای همچون اوپو و ویوو نیز عقب افتاده است. شیائومی همیشه خودداری از تبلیغات را یکی از دلایل برتری خود می‌دانست. اما فشار رقبا باعث شد که تاکتیک‌های خود را تغییر دهد. الان در همه‌جای چین، شما تبلیغات شیائومی را می‌بینید. این برای شیائومی نتایج بدی دارد. شیائومی باید بتواند هر چه بیشتر گوشی بفروشد تا بتواند از نرم‌افزار، تبلیغات و اپلیکیشن‌ها درآمد داشته باشد. اگر نتواند قسمت اول را خوب انجام دهد، مسلم است که در قسمت دوم نیز مشکل پیدا می‌کند. تی می‌گوید:

در ابتدا، شیائومی فروش آنلاین گوشی را کلید زد و بقیه از این شرکت پیروی کردند و برندهای خود را ساختند. اما زمانی که موفقیت اوپو را در R9 دیدند، آنها نیز افراد مشهور را استخدام کردند تا برند آنها را گسترش دهند و جوانان را جلب کنند.

در حالیکه بازار اسمارت‌فون چین اشباع شده، اما بسیاری از سازندگان هنوز تکنیک‌های تهاجمی بازاریابی را در پیش گرفته‌اند. تی می‌گوید:

استخدام افراد مشهور ممکن است در کوتاه مدت تعداد کاربران یک برند را افزایش دهد، اما در طولانی مدت این کار کافی نخواهد بود. در حالیکه بسیاری از محصولات مشابه یکدیگر هستند، سازندگان باید به دنبال راه‌های جدید و خلاقانه برای جذب کاربران بیشتر باشند.

نوشته هواوی با کنارزدن شیائومی رتبه اول بازار اسمارت‌فون چین را به خود اختصاص داد! اولین بار در - آی‌تی‌رسان پدیدار شد.