هواوی به‌دنبال عرضه یک ساعت هوشمند با قابلیت سنجش فشار خون در آینده است

گزارشات منتشر شده در ماه سپتامبر از توسعه نخستین اسمارت‌واچ مجهز به کاف بادی حکایت داشتند. این محصول تولید شرکت YHE طراحی شد و بر اساس اعلام تولیدکننده از قابلیت سنجش فشار خون در کلاس پزشکی برخوردار بود. حتی محبوب‌ترین مدل ساعت‌های هوشمند یعنی اپل واچ نیز چنین قابلیت مهمی را در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد. اخیرا یکی از کاربران شبکه اجتماعی Weibo در چین با شناسه Changan Digital King از طریق حساب‌کاربری خود اعلام کرده که شرکت هواوی در اواخر ماه جاری از یک اسمارت‌واچ جدید رونمایی خواهد کرد.

بر اساس شایعات اسمارت‌واچ آینده هواوی از قابلیت نمایش فشار خون کاربر برخوردار خواهد بود

اسمارت‌واچ آینده شرکت هواوی احتمالا مجهز به قابلیت ردیاب فشار خون خواهد بود. He Gang؛ رئیس واحد کسب‌وکار اسمارت‌واچ در شرکت هواوی پیش‌تر در ماه مه اعلام کرد که نخستین اسمارت‌واچ کمپانی مجهز به قابلیت نمایشگر فشار خون فرآیندهای تست ضروری برای تبدیل شدن به یک دستگاه پزشکی را پشت سر گذاشته است. در آن مقطع زمانی تصور می‌شد که این دستگاه طی 6 ماهه دوم سال که شامل ماه نوامبر نیز می‌شود؛ عرضه خواهد شد.

در ماه اکتبر سازمان غذا و داروی ایالت گوانگ‌دونگ چین فهرستی از محصولات مورد تائید خود را منتشر کرد و در این فهرست، اسامی یک دستگاه الکتروکاردیوگرام (ECG) پزشکی و ابزار ردیاب فشار خون نیز به چشم می‌خورد. دستگاه ECG ریتم ضربان قلب کاربر را ردیابی نموده و به‌دنبال شناسایی هرگونه رفتار غیرعادی است. ریتم نامتعارف می‌تواند نشان‌دهنده فیبریلاسیون دهلیزی (با نام مستعار AFib) باشد. AFib نوعی الگوی غیرطبیعی ضربان قلب است که می‌تواند منجر به سکته مغزی، نارسایی قلبی و سایر بیماری‌های جدی مرتبط با قلب شود.

اسمارت‌واچ هواوی GT 3

تولید نمونه‌های اولیه اسمارت‌واچ آینده هواوی هم‌اکنون آغاز شده و فناوری جدید هواوی ظرف مدت 6 ماه آینده تحت آزمایشات بالینی قرار می‌گیرد. سازمان غذا و دارو استان گوانگ‌دونگ می‌افزاید که هواوی 3 دستگاه پزشکی دیگر را در دست تولید دارد و این محصولات به‌ترتیب اولویت در نوبت دریافت تائیدیه هستند. اکثر اسمارت‌واچ‌ها مجهز به ابزارهای مرتبط با سلامت هستند؛ اما این امکانات برای اهداف تشخیصی چندان مناسب به‌نظر نمی‌رسند.

در این میان برخی تولیدکنندگان موفق به دریافت گواهی‌نامه درجه 2 برای ابزارهای پزشکی مرتبط با سنسورهای اسمارت‌واچ شدند. این برندها شامل اپل، اوپو، هواوی و هوامی هستند.

در ماه سپتامبر گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد هواوی اقدام به ثبت نماد تجاری Huawei Watch D در دفتر مالکیت معنوی اتحادیه اروپا (EUIPO) نموده است. بر اساس گمانه‌زنی‌ها این اسمارت‌واچ از قابلیت سنجش میزان اکسیژن خون (SpO2) و نمایش فشار خون کاربر برخوردار خواهد بود. انتظار می‌رود که هواوی به‌زودی اطلاعاتی را پیرامون اسمارت‌واچ آینده خود منتشر کند؛ خصوصا اینکه شایعات پیشین از عرضه یک ساعت جدید در نیمه دوم سال جاری حکایت داشتند.

مینگ چی‌کو؛ تحلیل‌گر موسسه TF International که از تحولات داخلی شرکت اپل طی مدت 3 سال آینده آگاهی دارد؛ ادعا می‌کند که اپل واچ سری 8 در سال 2022 مجهز به حسگر سنجش دمای بدن، نمایشگر وضعیت بارداری و ابزار بهبودیافته جهت تشخیص ضربان نامنظم قلب خواهد بود. آقای کو خاطرنشان می‌کند که مدل‌های آینده احتمالا مجهز به قابلیت نمایشگر فشار خون و برخی قابلیت‌های جدید و پیشرفته دیگر نظیر سنجش غیر تهاجمی قند خون خواهند بود.

موضوعی که تست غیر تهاجمی قند خون را بسیار مهم جلوه می‌دهد این است که میلیون‌ها بیمار مبتلا به دیابت در سراسر جهان به انسولین وابستگی دارند و این افراد به منظور سنجش سطح گلوکز خون خود و تعیین میزان انسولین دریافتی پیش از صرف هر وعده غذایی بایستی هر روزه آزمایشات دردناک و پرهزینه را برای 3 نوبت یا بیش‌تر انجام دهند. اضافه شدن این قابلیت‌ها که شایعات مربوط به آن‌ها از مدت‌ها قبل مطرح شده است؛ احتمالا موجب رشد چشمگیر مشتریان اپل واچ خواهد شد.

به هرحال هواوی دومین تولیدکننده بزرگ اسمارت‌واچ در جهان طی 3 ماهه دوم سال 2021 محسوب می‌شود. شرکت اپل با فروش 7.9 میلیون دستگاه اسمارت‌واچ در حد فاصل ماه‌های آوریل تا ژوئن سهم 31.1 درصدی از بازار ساعت‌های هوشمند را به خود اختصاص داد. همچنین شرکت هواوی با فروش 2.3 میلیون دستگاه اسمارت‌واچ طی این دوره 3 ماهه موفق به کسب سهم 9 درصدی از بازار شد. با این‌حال هواوی شاهد فروپاشی کسب‌وکار ساعت‌های هوشمند خود بوده است.

سهم 9 درصدی هواوی از بازار در مقایسه با سهم 18.9 درصدی این شرکت از بازار جهانی اسمارت‌واچ طی 3 ماهه دوم سال قبل بسیار کمتر است. تعداد ساعت‌های هوشمند عرضه شده طی 3 ماهه دوم سال جاری میلادی در مقایسه با دوره مشابه سال قبل افت چشمگیر 33.9 درصدی را نشان می‌دهد. عرضه یک اسمارت‌واچ جدید با قابلیت کنترل فشار خون کاربر احتمالا تنها راهکار برای تقویت کسب‌وکار ساعت‌های هوشمند شرکت هواوی محسوب می‌شود.

نوشته هواوی به‌دنبال عرضه یک ساعت هوشمند با قابلیت سنجش فشار خون در آینده است اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.