هواوی فروش اسمارت‌فون‌ در بازار روسیه را از سر گرفت

کمپانی چینی هواوی تحویل اسمارت‌فون‌ها و سایر محصولات تولیدی خود در بازار روسیه را از سر گرفته است. روزنامه ایزوستیا روسیه در روز چهارشنبه از طریق برخی منابع نزدیک به هواوی و چندین شریک تولیدکننده لوازم الکترونیکی به این موضوع پی برد. منابع دست‌اندرکار اخیرا ادعا کردند که هواوی در تدارک تحویل سری جدیدی از سفارشات ثبت شده توسط مشتریان روسی است.

الدار مورتازین؛ تحلیل‌گر ارشد موسسه تحقیقاتی Mobile Research Group طی همان روز با انتشار پستی در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که فرآیند تحویل سفارشات هواوی به روسیه از سر گرفته شده است. به گفته وی عرضه محصولات هواوی از طریق شرکای منتخب و وبسایت رسمی این شرکت طی مدت 2 هفته آینده از سر گرفته می‌شود. در عین‌حال سخنگوی هواوی از ارائه هرگونه توضیحات پیرامون شرایط از سرگیری تحویل سفارشات در روسیه خودداری کرد.

هواوی پیش‌تر اعلام کرده بود که فروشگاه‌های رسمی این شرکت در روسیه از اوایل ماه ژوئن تعطیل خواهند شد. با این‌حال در مرحله نخست تنها 4 شعبه از 19 فروشگاه رسمی هواوی در روسیه فعالیت خود را متوقف کردند. این تصمیم با اعلام عدم وجود لوازم الکترونیکی برند چینی و قطعات یدکی مرتبط با آنها در انبارهای روسیه توجیه شد.

هواوی صادرات اسمارت‌فون و سایر دستگاه‌های الکترونیکی به روسیه را مجددا آغاز نموده است

روزنامه ایزوستیا مشخصا مطلع شده که مشکل اصلی به کمبود باتری و صفحه‌نمایش مربوط می‌شود. بعلاوه تمامی قطعات یدکی دیگر نیز بایستی سفارش داده می‌شدند. در این میان نمایندگی‌های شرکت‌های مجاز نیز پاسخ‌های مشابهی را ارائه دادند. در عین‌حال فروشندگان اسمارت‌فون ادعا می‌کنند که میزان تقاضا برای لوازم الکترونیکی تولید شده توسط کمپانی‌های چینی در روسیه بسیار زیاد است. در حال حاضر محصولات چینی کنترل حدودا دوسوم بازار روسیه را در دست دارند.

کارشناسان ادعا می‌کنند که رشد فروش محصولات چینی مدیون توقف فروش گجت‌های تولیدی غول‌های فناوری دنیا از جمله سامسونگ و اپل در بازار روسیه است. اکنون سهم این برندها از بازار اسمارت‌فون روسیه به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است. در نتیجه طی 3 ماهه نخست سال 2022 شیائومی از سامسونگ پیشی گرفته و عنوان پرفروش‌ترین برند اسمارت‌فون در فدراسیون روسیه را به خود اختصاص داد. بعلاوه سایر تولیدکنندگان چینی نیز موفق به تقویت جایگاه خود در بازار روسیه شدند. به‌عنوان مثال سهم ریلمی از بازار این کشور از 8.3 به 13 درصد ارتقاء یافت.

به‌دنبال تهاجم روسیه به اوکراین، ایالات‌متحده تحریم‌های سختی را علیه این کشور وضع کرد و در نتیجه بسیاری از شرکت‌های خارجی، فعالیت خود در خاک روسیه را متوقف کردند. با این‌حال برخی از این شرکت‌ها پس از فروش کمپانی‌های زیرمجموعه خود اکنون با اسامی متفاوتی به بازار این کشور بازگشته‌اند.

نوشته هواوی فروش اسمارت‌فون‌ در بازار روسیه را از سر گرفت اولین بار در اخبار فناوری و موبایل منتشر شد.