واتس‌آپ ملزم به شفاف‌سازی نحوه استفاده از داده‌های کاربران خود در اتحادیه اروپا شد

کمیسیون اروپا امروز اعلام کرد که برنامه پیام‌رسان فوری شرکت متا (فیس‌بوک) موسوم به واتس‌آپ بایستی پیرامون برخی تغییرات اخیرا اعمال شده در زمینه خدمات و حریم خصوصی شفاف‌سازی نماید. کمپانی بایستی ظرف مدت 1 ماه این شفاف‌سازی را عملیاتی نموده و پیروی خود از قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در اتحادیه اروپا را به اثبات برساند. پیش از این کمیسیون اروپا ضمن ابراز نگرانی اعلام کرده بود که مصرف‌کنندگان از پیامدهای تصمیم خود مبنی بر پذیرش یا رد شرایط خدماتی جدید واتس‌آپ اطلاع چندانی ندارند.

دیدیر ریندرز؛ کمیسر دادگستری اتحادیه اروپا امروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: “واتس‌آپ بایستی به جامعه اطمینان دهد که کاربران قادر به درک مجوزهای صادر شده و اطلاع از نحوه به‌کارگیری داده‌های شخصی خود توسط این پیام‌رسان خواهند بود. به‌عنوان مثال کاربران بایستی بدانند که داده‌های آنها با کدام یک از شرکای تجاری و در چه موقعیت‌هایی به اشتراک گذاشته می‌شوند. واتس‌آپ بایستی تعهد بدهد که تا پایان ماه فوریه، کلیه نگرانی‌های ما را به نحوی برطرف نماید.”

در سپتامبر سال گذشته این پیام‌رسان به‌دلیل عدم شفافیت در زمینه اشتراک‌گذاری داده‌های شخصی کاربران خود با جریمه 225 میلیون یورویی (266 میلیون دلاری) از سوی کمیسیون حفاظت داده ایرلند (DPC) به‌عنوان رگولاتوری اصلی واتس‌آپ در اتحادیه اروپا مواجه شد.

واتس‌آپ در ژانویه سال گذشته از سیاست جدید خود در زمینه حفظ حریم خصوصی رونمایی کرد. سیاست جدید به این پیام‌رسان امکان می‌دهد تا داده‌های کاربران و جزئیات مربوط به تعاملات پلتفرم را با شرکت مادر خود یعنی متا به اشتراک بگذارد. این اقدام واتس‌آپ با مخالفت شدید بسیاری از کاربران مواجه شد.

در ماه جولای، گروه مصرف‌کنندگان اروپا موسوم به BEUC شکایت خود از واتس‌آپ را تسلیم کمیسیون اروپا کرد. در این شکایت ادعا شده که واتس‌آپ از ادای توضیحات ساده پیرامون سیاست جدید خود در زمینه حفظ حریم خصوصی و تفاوت‌های آن با ورژن پیشین ناتوان است. درک پیامدهای ناشی از تغییر سیاست حفظ حریم خصوصی واتس‌آپ برای کاربران این پیام‌رسان دشوار است.

بر اساس قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در اتحادیه اروپا، مشاغل بایستی شرایط قرارداد و ضوابط ارتباطات تجاری را به‌صورت واضح و شفاف بیان کنند. بنابراین رویکرد مبهم واتس‌آپ در واقع ناقض قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در اتحادیه اروپا است.

قابلیت انتقال چت‌های واتس‌آپ بین پلتفرم‌های اندروید و iOS به‌زودی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت

توسعه‌دهندگان واتس‌آپ بالاخره به پیاده‌سازی قابلیت انتقال سوابق چت میان دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS نزدیک شده‌اند. شواهد موجود در سورس کد ورژن بتای 22.2.74 واتس‌آپ برای سیستم‌عامل iOS صحت چنین ادعایی را اثبات می‌کنند.

به گفته محققان، امکان انتقال سوابق چت میان دستگاه‌های مجهز به پلتفرم‌های مختلف یک قابلیت مفید محسوب می‌شود. بدین منظور اپلیکیشن واتس‌آپ بایستی روی هر 2 دستگاه نصب شده و در ادامه فرآیند انتقال سوابق چت با استفاده از کابل یا شبکه وای‌فای خصوصی قابل انجام خواهد بود. برای مقایسه جالب است بدانید که سایر برنامه‌‌های پیام‌رسان با استفاده از سرویس‌های آی‌کلاد، گوگل درایو یا سرورهای خود قادر به ذخیره‌سازی و همگام نمودن داده‌های کاربران خواهند بود.

در حال حاضر برای انتقال داده‌های واتس‌آپ میان دستگاه‌های اندرویدی و iOS تنها یک راهکار وجود دارد. در این‌حالت کاربران با استفاده از کابل USB قادر به انتقال داده از گوشی آی‌فون به اسمارت‌فون گلکسی سامسونگ خواهند بود. البته این ارتباط از طریق برنامه Smart Switch سامسونگ امکان‌پذیر خواهد شد.

نوشته واتس‌آپ ملزم به شفاف‌سازی نحوه استفاده از داده‌های کاربران خود در اتحادیه اروپا شد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.