واکسن کرونای شرکت آکسفورد در انگلستان تاییدیه گرفت

انگلستان اولین کشوری است که واکسن ویروس کرونای آکسفورد- آستارازنکا را برای استفاده عمومی مجاز کرده است. مردم انگلستان می‌توانند از این واکسن از هفته اول 2021 استفاده کنند. این واکسن پس از واکسن فایزر دومین واکسنی است که در انگلستان تاییدیه می‌گیرد.

دولت انگلیس 100 میلیون دوز واکسن آکسفورد را سفارش داده است که برای واکسیناسیون 50 میلیون نفر کافی است. سایر کشورها نیز مانند استرالیا که بیش از 50 میلیون دوز، کانادا 20 میلیون و به طور جهانی نیز بیش از 2.5 میلیارد دوز در سراسر جهان سفارش داده‌اند. انتظار می‌رود که این واکسن جدید، آستارازنکا، بتواند تعداد زیادی دوز را در سه ماهه اول سال 2021 تأمین کند.

همچنین شایان ذکر است که مردم انگلیس دو دوز کامل واکسن دریافت می‌کنند که 62 درصد از بیماری ویروس کرونا جلوگیری خواهد کرد. این در حالی است که آزمایشات در ابتدا نشان می‌دهند که استفاده از نیمی از دوز به دنبال یک دوز کامل می‌تواند بسیار موثرتر باشد و در برابر بیماری 90 درصد اثربخش واقع شود.

اما اهمیت واکسن آکسفورد که اکنون در دسترس است، در چیست؟ مایکل هد (Michael Head)، متخصص بهداشت جهانی در دانشگاه ساوتهمپتون، چند سوال اساسی را در مورد مهم بودن مجوز آن ارائه کرده است. در ادامه این مطلب با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

چرا به این واکسن نیاز داریم؟

در همین اواخر شاهد بودیم که واکسن شرکت دارویی فایزر در این کشور مجوز گرفته بود. اما علی‌رغم این خبر خوب، عوامل محدود‌کننده‌ای نیز وجود دارد. مثلا درباره میزان تولید مورد نیاز واکسن‌ها برای تأمین تقاضای افراد نباید مشکلاتی وجود داشته باشد.

تقاضای چندین کشور برای دریافت واکسن فایزر تقریباً بسیار شدید است. همه مردم می‌خواهند زودتر از این بحران رها شوند و با دریافت واکسن به زندگی عادی خود بازگردند. محدودیت‌های دشوار ذخیره‌سازی و حمل و نقل واکسن فایزر در دمای بسیار پایین، سرعت پخش واکسن ملی را نیز محدود می‌کند.

بنابراین برای اینکه تمامی تقاضای کشورها را تامین کنیم، باید چندین نوع واکسن در اختیار داشته باشیم و سریعاً آن‌ها را به کشورهای متقاضی صادر کنیم. در دسترس بودن واکسن آکسفورد می‌تواند به ما در بالا بردن سرعت تامین کمک کند؛ به ویژه در انگلستان اولویت زیادی برای دریافت اولین دوز واکسن وجود دارد.

همانطور که گفته شد، با این حال، هنوز هم کاستی‌هایی در اطلاعات ما وجود دارد. به عنوان مثال در حال حاضر در مورد اثربخشی این واکسن در افراد مسن و اینکه کاهش فاصله بین دوزها، اثربخشی کلی را افزایش می‌دهد یا خیر، اطلاعات کمی داریم.

یک مزیت اصلی واکسن آکسفورد این است که می‌توان آن را در یخچال معمولی نگهداری کرد.

این واکسن چه تفاوتی با سایر واکسن‌ها دارد؟

هر سه واکسنی که قبلا تولید شده بود، همگی بخشی از ماده ژنتیکی ویروس کرونا را به سلول‌های بدن منتقل می‌کنند و سلول‌ها در آن صورت شروع به تولید کپی‌هایی از بخشی از ویروس به نام پروتئین سنبله می‌کردند. سپس بدن می‌تواند در برابر آن پاسخ ایمنی ایجاد کند. واکسن آکسفورد این کار را با استفاده از مسیر آدنوویروس انجام می‌دهد، این در حالی است که واکسن‌های فایزر و مدرنا از یک پلت فرم mRNA استفاده می‌کنند.

داده‌های منتشرشده قبلاً نشان دادند که در صورت استفاده از دو دوز واکسن آکسفورد، 62 درصد اثر کلی وجود دارد. این مقدار کارایی کمتر از واکسن مدرنا با 94 درصد کارایی و فایزر با 95 درصد است. اما تصور می‌شد که تجویز یک دوز کوچک در ابتدا و سپس دوز کامل دوم می‌تواند موثرتر باشد. با استفاده از این استراتژی، داده‌ها نشان دادند که میزان اثربخشی در در جمعیت جوان در آزمایش فاز 3 حدود 90 درصد است.

با این حال، سازمان تنظیم داروها و محصولات بهداشتی انگلیس گفته است که نتایج این نوع دسته‌بندی دوز کامل و نیم دوز به طور کامل اثبات نشده است. بنابراین بررسی بیشتر در مورد این نوع کارایی لازم داریم.

اما کمیسیون داروهای انسانی انگلستان اکنون پیشنهاد می‌کند که یک دوز بعد از 21 روز می‌تواند فرد را به میزان 70 درصد از ویروس کرونا محافظت کند و دوز دوم به طور بالقوه اثربخشی را به حدود 80 درصد می‌رساند. اما دوز دوم باید 12 هفته بعد از نوبت اول به فرد طزریق شود. با این حال، این داده‌ها هنوز منتشر نشده‌اند.

همانطور که گفته شده است، واکسن آکسفورد فقط باید در دمای پایین نگهداری شود، در حالی که واکسن شرکت دارویی فایزر باید در دمای منفی 75 درجه سانتی‌گراد و واکسن شرکت مدرنا در حدود دمای منفی 20 درجه سانتیگراد نگهداری ‌شود. این امر مدیریت و توزیع واکسن‌ها را به همه کشورها خصوصاً برای کشورهایی با درآمد کم و متوسط آسان‌تر می‌کند. کارمندان زیادی در سراسر جنوب صحرای آفریقا یا جنوب شرقی آسیا وجود دارند که وظیفه آسان‌سازی صدور واکسن به مکان‌های صعب‌العبور را بر عهده دارند، اما آن‌ها به راحتی نمی‌توانند زیرساخت‌های موجود را برای حفظ دمای بسیار پایین حفظ کنند.

این واکسن عمدتا در افراد زیر 55 سال آزمایش شده است، بنابراین ما باید میزان عملکرد آن را در افراد مسن بررسی کنیم.

واکسن آکسفورد چه معنی برای جهان دارد؟

هزینه هر دوز واکسن آکسفورد بسیار ارزان‌تر از سایر واکسن‌های معرفی‌شده است و این امر آن را به گزینه‌ای بلند‌مدت برای دولت‌ها تبدیل می‌کند. این واکسن نیز متقاضی‌های بسیار زیادی دارد.

واکسن شرکت آکسفورد در اروپا و به تعداد زیاد در هند تولید می‌شود و بخشی از طرح COVAX به رهبری اتحاد واکسن‌ها است. بنابراین ممکن است این واکسن اولین واکسن توسعه‌یافته غرب باشد که در سال 2021 به تعداد زیادی در سراسر جهان و کشورهای با درآمد کم و متوسط ارسال می‌شود.

با این حال، بسیار جالب است که ببینید واکسن‌های تولید شده توسط روسیه و چین چگونه در سطح بین‌المللی توزیع می‌شوند. چین سرمایه‌های هنگفتی را برای کمک به مراقبت‌های بهداشتی در سراسر قاره آفریقا فراهم کرده است که مشخص نیست به نوع‌دوستی شباهت دارد یا فرصت‌طلبی.

اگرچه همه دوست داریم که این مشکل بهداشت عمومی جهانی زودتر حل شود، اما به خوبی می‌توانیم از واکسن‌ها به عنوان سرمایه‌ای برای توسعه روابط سیاسی جدید استفاده کنیم. برخی از واکسن‌ها ممکن است به دلیل نفوذ سیاسی در بعضی از نقاط جهان بیش از سایر ترجیح داده شود.

عرضه واکسن جهانی ویروس کرونا امر بسیار پیچیده‌ای است و عوامل مختلفی نیز مسلما در میزان موفقیت آن نقش دارند. اما برای اینکه ببینیم واکسن شرکت آکسفورد تاثیری خوبی دارد یا خیر، باید همچنان منتظر نتایج بمانیم. با وجود سخت بودن سال 2020، امسال می‌توانیم به آینده امیدوارتر باشیم. چون واکسن‌های زیادی در دسترس همگان قرار گرفته است تا بتوانیم هر چه سریع‌تر با ویروس کرونا مبارزه کرده و به زندگی معمولی خود بازگردیم.

نوشته واکسن کرونای شرکت آکسفورد در انگلستان تاییدیه گرفت اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.