وزیر ارتباطات: شکوفایی و پیشرفت آینده کشور در گرو توجه به فناوری­‌های تحول­‌آفرین است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بابیان اینکه ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین فضایی به‌عنوان فناوری‌های تحول‌آفرین و آینده‌ساز مورد اهتمام وزارت ارتباطات است تأکید کرد که قطعاً شکوفایی و پیشرفت آینده کشور در گرو توجه هرچه بیشتر به این فناوری‌ها است.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد آذری جهرمی، به مناسب هفته پژوهش پیامی منتشر شد. متن کامل این پیام به این شرح است:
 
«هفته پژوهش فرصت مناسبی است تا با گرامیداشت تلاش‌­ها و فعالیت‌­های پژوهشگران این عرصه، اهمیت و لزوم اهتمام بیشتر و جدی­تر به این عرصه را یادآوری نماییم. اینجانب به‌نوبه خود، این هفته را به‌تمامی کارشناسان و متخصصان این عرصه در کشور عزیزمان بخصوص همکاران محترم در نهادهای پژوهشی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تبریک گفته و از تلاش‌­ها و فعالیت‌­های ایشان تقدیر و تشکر می­‌نمایم. تقریباً تمامی کشورهای دنیا بهره­‌بردار و استفاده‌کننده از فناوری‌­های ساخته دست بشر هستند، ولی در هر حوزه فناورانه، تعداد محدودی از کشورها، صاحب فناوری و به عبارت بهتر مسلط بر این فناوری‌ها هستند. کشورهایی هم که هم‌زمان در چندین حوزه فناوری فعال هستند، بسیار معدودتر و انگشت­ شمار هستند. روند تاریخی نشان­‌دهنده آن است که کشورهای صاحب فناوری به دیگر کشورها، به دید بازار فروش نگاه کرده و نه‌تنها از دستیابی آن‌ها به فناوری استقبال نکرده؛ بلکه محدودیت­‌های جدی را نیز با ابزارهایی نظیر تحریم، ترور و ... در این مسیر ایجاد می‌­نمایند. این رویکرد، لزوم اهتمام و توجه هرچه بیشتر به پژوهش‌­های کاربردی و رفع نیازمندی‌­های کشور از طریق پژوهش­‌های نوآورانه و خلاقانه را نشان می­‌دهد.
 
در حال حاضر، این وزارت دو حوزه فناورانه ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین فضایی را به‌عنوان فناوری‌­های تحول­‌آفرین و آینده‌­ساز مورد اهتمام خود قرار داده که می­‌توانند آینده متفاوتی را برای تمامی فعالیت‌­ها و شئون اجرایی و اجتماعی کشور در سال‌­های پیش­رو رقم زنند. روند حرکت کشور به سمت تحول دیجیتال و هوشمندی آغاز شده و این فناوری‌­ها، در آینده آن را تسریع خواهند نمود.
 
قطعاً شکوفایی و پیشرفت آینده کشور در گرو توجه هرچه بیشتر به این فناوری‌­ها بوده که موفقیت در آن، مستلزم آینده­‌پژوهی، رصد و تحلیل دقیق از تحولات این حوزه­‌ها و ارائه راهکارهای فناورانه و تحول­‌آفرین واقع­‌بینانه می‌­باشد. به‌کارگیری حداکثری شبکه پژوهشی کشور در حوزه­‌های مرتبط با وزارت متبوع و راهبری مدیریت پژوهش از طریق حذف موازی کاری‌ها، ایجاد هم­‌افزایی‌­ها، قطب‌سازی‌ها، جهت‌­دهی به پژوهش‌­های آکادمیک و دانشگاهی و در نهایت، کمک به عملیاتی نمودن و تجاری‌­سازی نتایج حاصل از پژوهش، محورهای اصلی انتظاری از متخصصان، مدیران و برنامه‌­ریزان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تحقق آینده‌­ای درخشان در این حوزه برای ایران سرافراز می‌­باشد.»