وسترن دیجیتال از نخستین حافظه SSD خود با اتصال PCIe 4.0 رونمایی کرد

روز گذشته کمپانی وسترن دیجیتال از نخستین حافظه SSD خود با قابلیت پشتیبانی از PCIe 4.0 موسوم به WD_BLACK SN850 رونمایی کرد. حداکثر سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در این حافظه به‌ترتیب معادل با 7000 و 5300 مگابایت برثانیه است. سرعت خواندن اطلاعات در این محصول نسبت به مدل نسل قبلی با نام SN750 حدودا 2 برابر بیش‌تر است. همچنین کمپانی از چندین محصول ذخیره‌سازی دیگر شامل کارت حافظه SSD توکار مبتنی بر اتصال سریع PCIe 3.0 x8 و یک داک SSD مبتنی بر تاندربولت 3 رونمایی کرد.

حافظه Black SN850 یک حافظه SSD از نوع NVMe M.2 است که برای گیمرها طراحی شده و بر اساس اعلام کمپانی به آن‌ها کمک می‌کند تا به عملکردی فو‌ق‌العاده در کامپیوترهای شخصی خود دست پیدا کنند. عملکرد مورد ادعا در مدل 1 ترابایتی قابل دسترس است و کارآیی این مدل با جدیدترین حافظه SSD عرضه شده توسط سامسونگ برابری می‌کند؛ البته سرعت نوشتن اطلاعات در محصول جدید وسترن دیجیتال کمی سریع‌تر است. کمپانی صریحا خاطرنشان می‌کند که این SSD برای محیط‌های سرور یا NAS در نظر گرفته نشده است؛ بلکه اضافه شدن کنترلر G2 بهینه‌سازی شده به SSD آن‌را به بهترین گزینه جهت اجرای بازی‌های سنگین تبدیل کرده است. همچنین کمپانی مدل اسپرت این حافظه مجهز به نورپردازی RGB و یک هیت‌سینک را در 3 ماهه نخست سال 2021 عرضه خواهد کرد.

حافظه WD_BLACK SN850 در ظرفیت‌های 500 گیگابایتی، 1 و 2 ترابایتی قابل دسترس خواهد بود. قیمت‌گذاری مدل 500 گیگابایتی بدون هیت‌سینک از 149.99 دلار آغاز می‌شود؛ رقمی که با قیمت‌گذاری نسخه 500 گیگابایتی حافظه SSD 980 Pro شرکت سامسونگ برابری می‌کند. در خصوص قیمت‌گذاری مدل RGB مجهز به هیت‌سینک که سال آینده به بازار عرضه می‌شود؛ هیچ‌گونه اطلاعاتی منتشر نشده است.

کارت حافظه توکار WD_BLACK AN1500 مبتنی بر اتصال PCIe Gen3 x8 یکی دیگر از محصولات معرفی شده طی روز گذشته به‌شمار می‌رود. این حافظه در مدل‌هایی با ظرفیت‌های 1، 2 و 4 ترابایتی عرضه شده و به لطف استفاده از SSDهای داخلی دوگانه در پیکره‌بندی RAID 0 حداکثر سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در آن به‌ترتیب برابر با 6500 و 4100 مگابایت برثانیه است. همچنین این حافظه از ویژگی نورپردازی RGB سفارشی با قابلیت پشتیبانی در دستگاه‌های ویندوزی برخوردار است. قیمت‌گذاری پایه مدل 1 ترابایتی از 299.99 دلار آغاز می‌شود.

WD_BLACK D50 Game Dock NVMe SSD سومین محصول معرفی شده در روز گذشته محسوب می‌شود. این محصول ویژه گیمرهای لپ‌تاپی طراحی شده است. استفاده از این داک نه‌تنها امکان افزایش فضای ذخیره‌سازی را در اختیار گیمرها قرار می‌دهد؛ بلکه امکان اتصال مجموعه‌ای از ابزارهای جانبی از طریق پورت‌های داخلی را فراهم می‌کند. این درحالیست که خود داک از طریق تنها یک پورت تاندربولت 3 به لپ‌تاپ متصل می‌شود. این درگاه‌ها شامل چندین پورت Type-A با پهنای باند 10 گیگابیت برثانیه، درگاه DisplayPort جهت اتصال نمایشگرهای خارجی، پورت اترنت، جک صوتی 3.5 میلی‌متری هدفون و بسیاری از درگاه‌های دیگر است. همچنین این داک به کاربران امکان می‌دهد تا از طریق ابزار WD_BLACK Dashboard در سیستم‌عامل ویندوز سیستم نورپردازی RGB را کنترل نمایند.

WD_BLACK D50 Game Dock در ظرفیت 1 ترابایتی و با قیمت‌گذاری 499.99 دلاری قابل دسترس است. همچنین کمپانی ورژن غیر SSD این محصول را با برچسب قیمتی 319.99 دلاری عرضه خواهد کرد.

نوشته وسترن دیجیتال از نخستین حافظه SSD خود با اتصال PCIe 4.0 رونمایی کرد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.