ویرگول؛ سودای چهار اینچی!

virgool-part

virgool

دوم فروردین روزی بود که اپل از یک آی‌فون تازه پرده برداشت، دستگاهی که در ظاهر یک عقب‌گرد برای محصولات این کمپانی محسوب می‌شد اما در واقع شروعی تازه برای راهی بود که استیو جابز اعتقاد بر پیمودن آن داشت. اگر مراسم معرفی اولین آی‌فون را دیده باشید، متوجه می‌شوید که آی‌فون دستگاهی ظریف است که به خوبی بر دستان بزرگ مرد فناوری نشسته است. جابز همیشه بر این اصل اعتقاد داشت که یک اسمارت‌فون نباید بیش‌تر از 3.5 اینچ نمایشگر داشته باشد، با افزایش استفاده از اینترنت در اسمارت‌فون‌ها و گسترش وب‌گردی با تلفن‌همراه به تدریج شاهد افزایش اندازه اسمارت‌فون‌ها بودیم و آی‌فون‌های اپل نیز خود را به این موضوع رساندند و هرساله شاهد افزایش سایز نمایشگر آی‌فون‌ها بودیم.

Apple_iPhone_SE_Intro_Main

رغبت کاربران به استفاده از اسمارت‌فون‌های بزرگ سایز موجب شکل‌گیری رده جدیدی از تلفن‌همراه به نام فبلت شد. در دنیای فبلت‌ها امپراطوری از آن اپل نبود و این سامسونگ بود که تاج شاهی فروش فبلت را بر سر گذاشته بود، اپل نیز که از قدرت‌گیری سامسونگ در این بخش احساس خطر کرده بود برای اولین بار از یک فبلت رونمایی کرد، اتفاقی که در ابتدا انقلابی و موفق به چشم می‌آمد اما گذر زمان و عدم دست‌یابی به فروش مناسب و در سطح اپل، موجب شد این کمپانی نیم نگاهی را بر موضوع اسمارت‌فون‌های کوچک داشته باشد. فبلت‌های اپل تنها بزرگ بودند و هیچ ویژگی خاصی نداشتند، نه از استایلوس بهره می‌بردند و نه از نظر قیمتی قابل مقایسه با محصولات کمپانی‌های نام‌دار و گاها گم‌نام چینی بودند. چینی‌ها از ابتدا تمرکز خود را بر روی اسمارت‌فون‌هایی با سایز بزرگ قرار داده بودند و در دنیای اسمارت‌فون‌های کوچک به جز تعداد محدودی مدل آن ‌هم از کمپانی‌های گمنام، چیز خاص دیگری از آن‌ها ندیدیم و تنها مدعی در دنیای کامپکت‌ها محصولات کوچک و قدرتمند سونی بودند که وضعیت فروش کلی محصولات سونی خود گواه بر عدم موفقیت در فروش این محصولات است. اپل با مناسب دیدن اوضاع به سمت ساخت اسمارت‌فون‌های کوچک رفت، حاصل این تغییر تفکر، دستگاهی شد به نام آی‌فون SE!

iphone

اگر نگاهی به ظاهر و یا سخت افزار مورد استفاده در این تلفن‌همراه بیندازیم، درمی‌یابیم که اپل با این محصول تنها خواسته شانس خود را در این زمینه محک بزند، استفاده از طراحی آی‌فون 5S و هم‌چنین سخت‌افزاری به ارث رسیده از چند نسل موجب شده آی‌فون SE یک اسمارت‌فون آزمایشی باشد. البته با این تفاسیر بازهم نمی‌توان منکر ویژگی‌های مثبت این اسمارت‌فون از جمله دوربین و یا پردازنده قدرتمندش شد. از دیگر نکاتی که موجب می‌شود این آی‌فون را یک نسخه آزمایشی بدانیم نحوه قیمت‌گذاری این محصول است، گذشته از بازار پر تلاطم ایران برای اولین بار در تاریخ آی‌فون شاهد محصولی هستیم که از نسخه قبلی آی‌فون ارزان‌تر است!

اگر فرضیه ذکر شده درست باشد، از این پس دیگر نباید انتظار یک آی‌فون 4 اینچی ارزان قیمت را بکشید؛ آی‌فون SE محکی بود برای سنجش تمایل کاربران به اسمارت‌فون‌های کوچک.

اگر نگاهی به تاریخچه اپل و محصولاتش بیندازیم، درمی‌یابیم که دیگر تولیدکنندگان چینی تمایل بی‌چون و چرایی به تولید محصولات آی‌فون مانند دارند بنابراین با تولید یک آی‌فون جدید می‌توان انتظار داشت که محصولات متنوعی با ایده‌های آی‌فون تولید شود. پس از معرفی آی‌فون SE کمپانی‌های زیادی نظیر شیائومی و اچ‌تی‌سی اعلام کردند که محصولاتی کوچک با مشخصات سخت‌افزاری قدرتمند را معرفی خواهند کرد.

نکته‌ای که شاید این سازندگان در نظر نگرفته‌اند تفاوت سلیقه میان کاربران اندروید و iOS است؛ نمونه بارز این تفاوت را می‌توان از مقایسه فروش سری نوت سامسونگ و دوگانه Plus آی‌فون دریافت، سری نوت سامسونگ از نظر فروش در سطح خوبی قرار دارد و همیشه یکی از موفق‌ترین محصولات سامسونگ محسوب می‌شود، در مقابل دو اسمارت‌فون آی‌فون 6 پلاس و 6S پلاس قرار دارند که به نسبت نسخه معمولی فروش قابل توجهی نداشته و در نوع خود محصولاتی شکست‌خورده به حساب می‌آیند، اخیرا نیز خبری منتشر شد که بیان می‌کرد از سال آینده نسخه پلاس آی‌فون 7 وجود نخواهد داشت. همین موضوع نشان می‌دهد که دید کاربران اندروید و iOS کاملا متمایز است، اندرویدی‌ها نمایشگرهای بزرگ و پر رزولوشن را دوست دارند و آی‌فونی‌ها ترجیح می‌دهند محصولشان کارایی بیش‌تری داشته باشد تا اینکه به صرف روی کاغذ قدرتمند به نظر برسد و یا نمایشگری غول‌آسا داشته باشد.

هرچند کمپانی‌های اندرویدی به فروش موفق آی‌فون SE چشم امید دارند اما بعید به نظر می‌رسد که این موضوع به حقیقت بپیوندد، یکی از دلایل اصلی فروش خوب آی‌فون SE قیمت پایین‌تر آن نسبت به سایر آی‌فون‌هاست که خریدش را برای شمار زیادی از کاربران که توانایی خرید محصولات بزرگ‌سایز آی‌فون را ندارند مقدور می‌کند، درحقیقت بسیاری از خریداران آی‌فون SE آن‌ را صرفا به علت قیمت پایینش می‌خرند نه سایز کوچک نمایشگر!

آی‌فون SE در مقایسه با سایر آی‌فون‌ها ارزان‌تر است و در مقابل اسمارت‌فون‌های میان‌رده اندرویدی حرف چندانی برای گفتن ندارد؛ بنابراین دلیل منطقی برای خرید یک محصول کوچک اندرویدی وجود ندارد. کمپانی‌های سازنده اسمارت‌فون اندرویدی نیز بهتر است به جای تقلید صرف از محصولات اپل به افزایش نوآوری و امکانات خاص محصولات خود روی آورند، امری که در صورت تحقق می‌تواند نظر کاربران حرفه‌ای تر را به سمت محصولاتشان جلب کند و دیگر با نام یک دنباله رو و یا متلقب شناخته نخواهند شد؛ زیرا سودای موفقیت با یک اندروید چهار اینچی رویایی توخالی بیش‌تر نیست و احتمال محقق شدن آن بسیار کم خواهد بود.

نکاتی در رابطه با ویرگول:

  • این مطلب یک رپورتاژ آگهی نیست، بنابراین نگارش این مطلب بدون هرگونه تعصب انجام پذیرفته است.

  • ویرگول مطلبی ثابت و هفتگی است که هر هفته ساعت 21 می‌توانید آن‌ را در آی‌تی‌رسان مطالعه کنید.

  • لطفا در بیان نظرات خود، اعتدال را رعایت و از تعصب بی‌جا و غیر منطقی خودداری کنید.

 

نوشته ویرگول؛ سودای چهار اینچی! اولین بار در - آی‌تی‌رسان پدیدار شد.