پایان رشد ۱۳ ساله اپل با کاهش فروش آیفون!

 

27APPLE-1-master768اپل با ارایه محصولاتی چون آیپاد، آیفون و آیپد، علاوه بر تغییر بنیادین در بازار الکترونیک، یک دهه رشد خیره‌کننده را برای خود ایجاد کرده است. اما این رشد بهت‌آور، سه شنبه پایان گرفت. از علل پایان این رشد می‌توان به اندازه بزرگ اپل، نبود رشد در بازارهای کلیدی جهانی مانند چین و عدم ارایه محصولی که کاربران قانع شوند برای خرید آن دست به جیب شوند، اشاره کرد.

اپل که در پنج سال گذشته، بزرگترین شرکت جهان بوده است، روز سه‌شنبه گزارش داد که درآمد این شرکت در سه‌ماه منتهی به آخر مارس 2016، با 13 درصد کاهش به 50.6 میلیون دلار رسیده است و علت آن، کاهش فروش آیفون و نبود محصول جایگزین آن بوده است. به طور کلی، فروش آیفون، 16 درصد نسبت به سه‌ماهه قبل کاهش داشته است. نزدیک به نیمی از اسمارت فون‌های فروخته شده در ایالات متحده، آیفون است و ممکن است بازارهای در حال توسعه نیز اشباع شده باشند. سازندگان رقیب با استفاده از اندروید و ساخت گوشی‌های قدرتمند و در عین حال ارزانتر، اپل را به چالش کشیده‌اند. تونی ساکوناقی، تحلیلگر Bernstein brokerage، می‌گوید:‌

شکی نیست که روزهای خوب اپل گذشته است. این کمپانی با سرعتی نجومی رشد کرد و الان به اندازه‌ای بزرگ شده است، که دیگر توان رشد‌های اینچنینی را ندارد.

البته اپل تنها نیست و این نتایج، تکمیل‌کننده زنجیره‌ای از خبرهای بد درباره شرکت‌های بزرگ تکنولوژی از جمله مایکروسافت و گوگل است. شاید دلایل بسیاری برای این عملکرد بد مانند کاهش فروش کامپیوترهای شخصی و کاهش قیمت آگهی‌های آنلاین بتوان بر شمرد، اما شاید مهمترین دلیل این باشد که این شرکت‌ها از استارتاپ‌های فعال و چابک تبدیل به شرکت‌هایی با اندازه بزرگ شده‌اند و این، کار آنها را برای رشد دشوار می‌کند.

تیم کوک در مصاحبه‌ای با وال‌استریت ژورنال گفت که این تنها یک «وقفه» است و تغییر بنیادینی در تجارت این شرکت دیده نمی‌شود. تیم کوک گفت:

این نیز بگذرد. آینده اپل بسیار روشن است.

اما سرمایه‌گذاران چندان مطمئن نیستند. سود خالص با کاهش 22 درصدی به 10.5 میلیارد دلار رسیده است. این نتایج از پیش‌بینی‌های وال‌استریت،‌ کمتر بود و در نتیجه،‌ سهام اپل 8 درصد کاهش یافت و این به معنای از بین رفتن 47 میلیارد دلار از ارزش سهام است. فروش اپل در چین با 26 درصد بیشتر از جاهای دیگر بوده است. آینده اپل نیز چندان در چین مشخص نیست،‌ چون، چین به اپل دستور داد تا سرویس فیلم و کتاب خود را در این کشور تعطیل کند. پیش‌بینی‌های اپل برای سه‌ماهه بعد نیز بین 41 تا 43 میلیارد دلار درآمد است که بسیار از پیش‌بینی‌های وال‌استریت کمتر است.

البته اپل هنوز سالیانه میلیاردها دلار درآمد دارد. اپل گفته است که در پایان سه‌ماهه مذکور، 233 میلیارد دلار پول نقد داشته است. درآمد اپل از بخش سرویس‌های خود، 22 درصد افزایش داشته و امید می‌رود که بخش سرویس کماکان به رشد خود ادامه دهد.

نوشته پایان رشد 13 ساله اپل با کاهش فروش آیفون! اولین بار در - آی‌تی‌رسان پدیدار شد.