پای بیت‌کوین به رشوه‌های نیروهای امنیتی چین و آمریکا باز شد

اخیرا وزارت دادگستری ایالات متحده کشف کرده است که دو افسر اطلاعاتی چینی به مامور آمریکایی رشوه داده‌اند؛ البته این نوع رشوه از نوع بیت کوین بوده است.

طبق ادعای این وزارت‌ خانه، گوچون هی و ژنگ وانگ تلاش می‌کردند تا از پیگرد قانونی شرکت مخابراتی جهانی که به طور ناشناس در چین مستقر شده است، جلوگیری کنند. در این بین، آنها به یک کارمند دولت ایالات متحده رشوه‌ای حدود 61000 دلار پرداخت کردند. نوع رشوه مذکور از طریق بیت کوین به فرد آمریکایی پرداخت شده بود.

مامور آمریکایی به نمایندگی از اداره تحقیقات فدرال در آمریکا مشغول به کار بود ولی در این پرونده علیه شرکت مستقر در چین و مقامات منطقه شرقی نیویورک شکایتی نکرد.

شرکت مدیریت ریسک ارزهای دیجیتال Elliptic تحقیقاتی در این زمینه انجام دادند و نتیجه گرفتند که او و وانگ از کیف پول Wasabi استفاده کرده بودند و تمامی تراکنش‌های بیت کوین خود را پنهان کرده بودند؛ از این روش در رشوه دادن استفاده می‌شود. از کیف پول حریم خصوصی در گذشته نیز تنها برای جلوگیری از استفاده از بیت کوین در هک توییتر جولای سال 2020 و حملات به صرافی‌های رمزنگاری Bitfinex در سال 2016 و KuCoin در سال 2020 استفاده شده است.

شرکت مدیریت ریسک ارزهای دیجیتال Elliptic گفته است که این ساختار دارای ویژگی‌هایی است که برای مجرمان جذاب است. ویژگی‌هایی که شامل مقاومت در برابر سانسور، داشتن نام مستعار و سهولت انتقال پول دیجیتال به آن سوی مرزها است. همچنین این فناوری به تمامی ابزارهایی که یک آژانس‌ اطلاعاتی نیاز دارد تا ماموریت‌های مالی مخفیانه انجام دهد مجهز است.

طبق اطلاعاتی که وزارت دادگستری ایالت متحده گزارش داده است، این طرح توسط این دو افسر اطلاعاتی چینی در سال 2019 آغاز شد. گفته می‌شود این طرح با هدف سرقت اطلاعات محرمانه مرتبط با پیگرد قانونی شرکت رقم خورده باشد. شرکت Elliptic حدس می‌زند شرکت مذکور هواوی باشد. مامور آمریکایی برای ارائه اسناد محرمانه رشوه‌ای معادل 41000 دلار و سپس برای انتشار اطلاعات پاداشی معادل ۲۰،۰۰۰ دلار در بیت‌کوین دریافت کرده است.

پس از این ماجراها، وزارت دادگستری ایالت متحده در اکتبر 2021 تیم ملی علیه افراد و نهادهایی که از رمزنگاری برای اقدامات غیرقانونی از جمله پول شویی و جرایم سایبری استفاده می‌کنند، ایجاد کرده است. وزارت دادگستری این کشور در سال 2022 هم مبلغی معادل 500 هزار دلار فیات و کریپتو را از یک گروه هکری کره شمالی ضبط کرد. همچنین پرونده کیفری یک آمریکایی که تحریم‌ها از طریق رمزنگاری نقض کرده بود، اکنون دارد توسط مراجع دولت پیگیری می‌شود.

نوشته پای بیت‌کوین به رشوه‌های نیروهای امنیتی چین و آمریکا باز شد اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.