پوست انعطاف‌پذیر تولیدی توسط محققان، به ربات‌ها حس لامسه اضافه می‌کند

یکی از مزایای ربات‌ها در مقایسه با انسان‌ها، عدم وجود حس لامسه است که کاربری آن‌ها را در مواجهه با اشیای بسیار داغ یا بسیار سرد افزایش می‌دهد؛ در حالی‌که این امر بدون محافظ و با دستان خالی برای انسان امکان‌پذیر نیست. از طرف دیگر عدم وجود این حس، ربات‌ها را در انجام برخی امور فاقد دقت لازم برای انجام آن کار می‌سازد.

در هر صورت، با وجود محصول تولیدی جدید دانشگاه‌های Washington و UCLA که یک پوست انعطاف‌پذیر برای ربات‌ها است، به زودی شاهد تغییر در این وضعیت خواهیم بود. این پوست در اصل حسگرهایی انعظاف‌پذیر هستند که می‌توانند بر روی هر یک از اعضای ربات‌ها کشیده شوند و در رساندن اطلاعات به هنگام انجام اعمالی چون گرفتن چیزی، بریدن، لرزش و … مفید واقع شوند.

گفته شده است این حسگرها قابلیت تقلید تجارب انگشتان به هنگام کشش یا فشار را برای ربات‌ها به ارمغان می‌آورند. دانشمندان بیان کرده‌اند با این قابلیت جدید، عملکرد ربات‌ها در حوزه‌هایی مانند خنثی کردن بمب که به لمس کردن احتیاج دارد، افزایش قابل‌توجهی خواهد یافت. در همین خصوص Jonathan Posner، استاد مهندسی مکانیک و شیمی، بیان کرده است:

اگر قرار است رباتی در راستای خنثی کردن بمب مورد استفاده قرار گیرد، باید بفهمد که در حال کشیدن سیم است یا چیدن آن؛ یا در زمینه پزشکی، در صورت لیز خوردن شی باید متوجه آن شود. همه این‌ها نیازمند حس لامسه بوده که محصول تولیدی ما بهترین عملکرد در این زمینه را بر جای گذاشته است.

نوشته پوست انعطاف‌پذیر تولیدی توسط محققان، به ربات‌ها حس لامسه اضافه می‌کند اولین بار در پدیدار شد.