پیام‌رسان “ویسپی” چه ارتباطی با “شاتل” دارد

ارتباط شاتل با ویپسی

هم‌زمان با بروز اختلالهای اخیر در پیام‌‌رسان تلگرام که در زمان اغتشاشات به اوج خود رسید و عملا دسترسی کاربران به این پیام‌رسان بسته شد، بحث مهاجرت به پیام‌رسانهای داخلی بیش از پیش داغ شد و از گپ، سروش، آی‌گپ، بیسفون، بله و… به عنوان مقاصد احتمالی کاربران ایرانی نام برده شد.

گویا آی تی – اما در این بین اسم پیام‌رسان دیگری با عنوان “ویسپی” نیز مطرح شد و به سرعت بین کاربران فعال فضای مجازی پیچید؛ پیام‌رسانی که با دو سال عمر کاری به یک باره نقل محافل شد به سرعت در فضای مجازی مورد نقد فعالان و کارشناسان فناوری اطلاعات قرار گرفت که ظاهرا توسط چینیها خلق شده و پیش از این نیز فیلتر بود.

 

کدهای این پیام‌رسان که تماس صوتی رایگان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، با سعی برنامه‌نویسان داخل و خارج کشور تحلیل و برنامه به شرکت شاتل نسبت داده شده است.

البته این شائبه از ابتدای سال جاری مطرح بود و پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان “دستاوردسازی در فضای مجازی با هزینه‌های نجومی” صراحتا به ویسپی پرداخت.

 

این روزنامه نوشت:

«تغییر فضای تبلیغاتی بدلیل افزایش استفاده از شبکه‌های مجازی و امکانات ارتباطی نوین همچون «توییتر»‌، «‌واتس‌آپ»‌، «اینستاگرام» و «تلگرام» در دستور کار این جریان قرار گرفته و حجم بالایی از فعالیتهای حامیان دولت از کوچه و پس کوچه‌ها و ستادهای فیزیکی به صفحه‌ها و کانالهای مجازی شیفت شده و در شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته است‌.

 

البته دولتیها از مدتها قبل با سرمایه‌گذاری هنگفت، بر روی شبکه‌های اجتماعی تمرکز کرده بودند؛ این را تاریخ انتشار خبر اضافه شدن یک پیام‌رسان جدید تحت عنوان «ویسپی» به سبد مجازی ایرانیها با حمایت مالی دولت می‌گوید.

پیام‌رسانی که با رقمی بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان پیش‌پرداخت به شرکت سازنده پیشنهاد اختلال‌اندازی بر روی تلگرام با هدف کوچ کاربران به نرم‌افزار ثانی پیگیری شد و نشان می‌دهد که تصمیم آنها در ابتدا تسلط کامل بر روی شبکه پیام‌رسان عمومی بوده است که بنا به دلایلی اجرای آن متوقف شد‌.

 

هدف اصلی طراحان این پروژه که سرنخ آن مشاور یکی از نامزدهای فعلی انتخابات ریاست جمهوری است، کشف شبکه ادمینهای داخلی شبکه‌های پیام‌رسان و در اختیار گرفتن آنها بود که با توقف اجرای ویسپی در قالب مذاکره با ادمین‌های کانالهای تلگرامی و ارائه پیشنهادهای چندین میلیاردی برای اجاره کانالهای آنها دنبال شد‌.”

 

با این حال و هم‌زمان با واکنش کاربران فضای مجازی به تعلق ویسپی به شرکت اینترنتی شاتل، احمدرضا نخجوانی؛ مدیرعامل شاتل طی بیانیه‌ای اعلام کرد:

 

“ما رسالت خود را، برقراری ارتباط مشتریان با آنچه برایشان مهم است، می‌دانیم و صرف‌نظر از مصلحت‌اندیشیهای سیاسی و حاکمیتی، خشنودی و رضایت کاربران، مهم‌ترین هدف ماست. به عنوان یک اپراتور، رعایت بی‌طرفی، اصل فعالیت ماست و حامی فعالیت توسعه کاربری همه پیام‌رسانها هستیم.

 

این شرکت خدمات CDN به بسیاری از شرکتهای دارای محتوای داخلی و خارجی ارائه می‌دهد ولیکن هیچ مشارکتی با هیچ یک از شبکه‌های اجتماعی خارج از این پروتکل وجود ندارد؛ چنانچه اگر شرکتهای فعال در این حوره نیز بخواهند می‌توانند از این خدمات استفاده کنند؛ در همین حال، ما از هرگونه همکاری با سرویسهای داخلی و خارجی که بتواند امکانات پیش روی مشتریان و رضایت آنان را توسعه دهد، استقبال می‌کنیم.”

 

با وجود انتشار این بیانیه، مدیران پیام‌رسانهای آی‌گپ، سروش و بله در نشست کسب‌وکار مجازی، فیلترینگ تلگرام و وضعیت پیام‌رسانهای داخلی که در قالب سومین نشست از سلسله نشستهای ارزیابی سیاست‌گذاری فضای مجازی در ایران در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، اظهارات دیگری درباره ویسپی داشتند.

 

نظر مدیران پیام‌رسانهای داخلی درباره تبعیض در برخورد با ویسپی!

 

محمدرسول کاظمی؛ مدیرعامل آی‌گپ در آن نشست صراحتا اعلام کرد که در لیست مورد حمایت مرکز ملی فضای مجازی اسم چهار پیام‌رسان آی‌گپ، سروش، ویسپی و بیسفون وجود داشت که ویسپی درخواست حذف شدن از لیست را داد و به گمانم الآن “گپ” جایگزین آن شده باشد.

وی با بیان اینکه مرکز ملی فضای مجازی از تمامی این شرکتها RFP درباره نیازها و تولیدات توسط مرکز ملی فضای مجازی دریافت شد، گفت: با این حال نمی‌دانم چرا اسم “ویسپی” از لیست پیام‌رسانهای مورد حمایت حذف شد!

 

البته در حالیکه خورشاد؛ مدیرعامل سروش حاضر نشد در شرایطی که نماینده ویسپی در نشست حضور ندارد، حرفی درباره آن بزند اما به طرح سؤالاتی پرداخت و گفت باید پرسید که توسعه این پیام‌رسان به چه شکل بوده است؟ اصلا این پیام‌رسان داخلی هست یا خارجی؟

 

ویسپی یک ورشکسته چینی

 

تقوی؛ نماینده پیام‌رسان “بله” هم در آن نشست صراحتا اعلام کرد که ویسپی یک شرکت ورشکسته چینی به حساب می‌آید که خدماتش در ایران فیلتر بود؛ یک شرکت ایرانی آن را خرید و خدماتش از فیلتر خارج شد اما این کار حمایت از توسعه‌دهنده چینی است نه ایرانی.

 

واکنش رقبای ویسپی در کشور همچنین ابهاماتی نظیر اینکه برخی توسعه دهنده‌های ایرانی، ویسپی را در خارج از کشور ثبت کرده‌اند تا مردم راحت‌تر به آن اعتماد کنند، باعث شد بار دیگر پای مدیر عامل شاتل به پاسخگویی این دغدغه‌‌ها باز شود و طی گفت‌وگویی که با نماینده یکی از رسانه‌های خارجی داشته به مواردی اشاره کند که در واقع به نوعی تکرار همان بیانیه پیش است.

 

این فعال رسانه‌ای، تصویر مکالمه‌اش با مدیر شاتل را به شرح زیر در توییترش منتشر کرده است که در گوشه‌ای از آن گفته شده شاتل از نظر حقوقی پیگیر این اتفاق می‌شود:

 

 

منبع: تسنیم