چرا هواوی می‌تواند به تولیدکننده اول اسمارت‌فون تبدیل شود؟!

چرا هواوی می‌تواند به تولیدکننده اول اسمارت‌فون تبدیل شود؟!

چند روز پیش، هواوی هدف کوتاه‌مدت خود را اعلام کرد: پیشی گرفتن از اپل در دو سال آینده. در طولانی مدت، هواوی قصد دارد جایگاه اول را از آن خود کند که اکنون در اختیار سامسونگ قرار دارد. می‌توان گفت که هواوی قادر است به چنین هدفی دست یابد. اما چرا هواوی می‌تواند به تولیدکننده اول تبدیل شود؟

آیا هواوی بلندپرواز است؟ این به دیدگاه شما بستگی دارد. اگر شما به خود اطمینان داشته باشید، اعتماد بنفس دارید. تنها در هنگام شکست می‌توان گفت که آیا تصور شما در مورد خودتان درست بوده است یا نه. چند ماه آینده مشخص می‌کند که آیا هواوی اعتماد بنفس داشته یا بلندپروازی‌های بیهوده. اما با شواهد موجود می‌توان گفت که اعتماد بنفس هواوی درست بوده و هواوی این توانایی را دارد که به تولیدکننده اول اسمارت‌فون تبدیل شود.

شاید بدانید که هواوی بزرگترین تولیدکننده اسمارت‌فون در چین بوده و در سطح جهان نیز در رده سوم قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر می‌توان گفت که هواوی یک غول بوده و توانایی مدیریت چندین بازار مختلف را دارد. نیمی از فروش هواوی در خارج از چین بوده و چین هسته اصلی هواوی را تشکیل نمی‌دهد.

پس‌انداز پول

اغلب انتقادهای زیادی متوجه اپل است، اما یک چیز را نمی‌توان انکار کرد و آن موفقیت سیستم تولید اپل است. تولیدکنندگان قطعات همه تحت برند اپل قرار می‌گیرند تا مدل تجمیع عمودی را بسازند. این مدل موفق بوده و سامسونگ از آن استفاده می‌کند تا چیپست‌های Exynos را بسازد و گوگل از آن استفاده می‌کند تا گوشی‌های پیکسل را تولید کند. هواوی نیز در این جهت حرکت کرده و چیپست‌های Kirin توسط زیر شاخه آن با نام HiSilicon ساخته می‌شود.

هدف این استراتژی چیست؟ با تهیه قطعات سخت‌افزاری از شرکا و زیرمجموعه‌ها، شرکت‌ها می‌توانند از خرید از سوم شخص اجتناب کرده که در اکثر اوقات قیمت‌های بالاتری مطالبه می‌کنند تا بتوانند سودی به جیب بزنند. هواوی با استفاده از این استراتژی می‌تواند سود خود را بیشینه کرده و در نتیجه در چشم سرمایه‌گذاران جذاب بنظر برسد که این خود می‌تواند به محصولات خلاقانه و با کیفیت تبدیل شود.

چالش برند

مشکلی که هواوی در غزب دارد، برند است. هواوی هنوز به اندازه سامسونگ و اپل شناخته شده نیست و از شهرت بد محصولات چینی رنج ‌می‌برد. تغییر این وضعیت هزینه زیادی را می‌طلبد و هواوی برای اینکار بودجه زیادی نیز در نظر دارد. به عنوان مثال، در رونمایی‌ها، هواوی نه تنها از روزنامه‌نگاران حوزه تکنولوژی دعوت می‌کند، بلکه از روزنامه‌نگاران عادی نیز دعوت می‌کند تا بتواند حداکثر مخاطب را جلب کند.

نتایج قانع‌کننده

همین چند سال پیش، جایگاه هواوی در نمایشگاه‌های تکنولوژی و موبایل همانند کنگره موبایل اسپانیا چندان بزرگ یا هیجان‌انگیز نبود. بودجه امروزی اجازه می‌دهد که هواوی جایگاه‌های بزرگتری داشته باشد که افراد بیشتری را جذب می‌کنند. اما این تنها نتیجه بودجه بیشتر نیست، بلکه حاصل موفقیت هواوی در بازار است. موفقیت هواوی در اروپا باعث شده که افراد بیشتری به سمت هواوی گرایش داشته باشند. در طول کمتر از یکسال، فروش اسمارت‌فون‌های هواوی ۶۳ درصد و در چین، ۸۱ درصد افزایش داشته است. این بدان معناست که تقاضا برای اسمارت‌فون‌های هواوی بالاست.

افزایش اعتبار سازندگان چینی

بطور کلی سازندگان چینی شهرت خوبی ندارند. کیفیت کم سخت‌افزار، جاسوس‌افزارها و مشخصات بد دیگر باعث شده که چندان اقبالی به محصولات چینی وجود نداشته باشد. گرچه برخی سازندگان کوچکتر ممکن است که از شهرت ضربه بخورند، اما هواوی اینگونه نیست. مشکلات تولید اپل و سامسونگ نشان می‌دهد که مشکلات ساخت می‌تواند گریبان هر سازنده‌ای را بگیرد.

شهرت اسمارت‌فون‌های چینی در حال افزایش است و علاقه کاربران به برندهای چینی بیشتر شده است. از نظر کیفیت، شهرت اپل و سامسونگ به عنوان سازندگان باکیفیت با چالشی جدی از طرف هواوی مواجه خواهد بود.

بهبود رابط نرم‌افزاری

رابط هواوی با نام EMUI همیشه مورد انتقاد بوده است. از یک طرف، این رابط بیشتر شبیه رابط iOS است و از طرف دیگر، آپدیت‌ها دیر عرضه می‌شوند. اما بنظر می‌رسد که با معرفی میت ۹ این وضعیت تغییر کرده است. در میت ۹، EMUI به اندروید خام نزدیک‌تر شده است. حتی برخی معتقدند که هواوی پیشرفت خیلی زیادی داشته است.

هواوی درک عمیقی از موقعیت بازار و استراتژی خود دارد. گرچه هنوز راه درازی در پیش دارد تا بتواند از اپل و سامسونگ جلو بزند، اما در این راه کارهای زیادی نیز انجام داده است.

نوشته چرا هواوی می‌تواند به تولیدکننده اول اسمارت‌فون تبدیل شود؟! اولین بار در پدیدار شد.