چه ارتباطی میان عملکرد کامپیوتر و مادربرد وجود دارد؟

کامپیوتر از قطعات متنوع و مختلفی تشکیل شده است که در این بین اکثر کاربران تنها و تنها به دنبال پردازنده و کارت گرافیک هستند و توجهی به مادربرد، نوع آن و… ندارند. از این رو در این بخش قصد داریم در خصوص مادربرد و ارتباط آن با کامپیوتر اطلاعات کاملی را در اختیارتان قرار دهیم تا پس از مطالعه این مقاله مادربرد به عنوان یکی از اصلی ترین دلایل شما برای خرید کامپیوتر تلقی شود.

مادربرد (Motherboard) چیست و چه شکل و شمایلی دارد؟

مادربرد یک برد اصلی و بزرگترین قطعه در کامپیوتر است. این قطعه الکترونیکی در تمامی دستگاه ها در ابعاد و اندازه های مختلف وجود دارد و همواره بر روی آن قطعات مختلفی شامل رم، سی پی یو، کارت گرافیک و… نصب می شوند. البته ترانزیستور، خازن، دیود، مقاومت، آی سی، ورودی هایی است که روی یک برد الکترونیکی واقع شده اند.

سایز مادربرد در قطعات مختلف به صورت زیر است:

:Ultra ATX

۳۶۷×۲۴۴ میلی متر

:BTX

۳۲۵ x 267 میلی متر

EATX (گسترده):

۳۰۵×۳۳۰ میلی متر

:ATX

۳۰۵ x 244 میلی متر

:MiniATX

۲۸۴ x 208 میلی متر

:MicroBTX

۲۶۴ x 267 میلی متر

:MicroATX

۲۴۴×۲۴۴ میلی متر

:Mini-DTX

۲۰۳×۱۷۰ میلی متر

:MiniITX

۱۷۰ × ۲۴۴ میلی متر

:NanoITX

۱۲۰ × ۲۴۴ میلی متر

:ETX

۱۱۴×۹۵ میلی متر

وظیفه اصلی مادربرد در سیستم چیست؟

مادر برد از اجزای مهم و اصلی کامپیوتر است و با از کار افتادن آن تمامی قطعات از کار خواهند افتاد و عملکرد آن ها دچار اختلال می شود. تمامی اجزایی که بر روی مادربرد متصل هستند اعم از رم، گرافیک، سی پی یو و… از طریق مادربرد با سایر اجزای دیگر سیستم در ارتباط هستند.

آیا مادربرد (Motherboard) بر روی عملکرد سیستم تاثیر می گذارد؟

جواب این سوال به صورت مستقیم، خیر است! یعنی مادربرد به صورت مستقیم بر روی عملکرد سیستم تاثیر نمی گذارد بلکه با اتصال سایر قطعات به همدیگر باعث ایجاد عملکردی ایده آل در سیستم می شود. اگر شما به دنبال عملکردی بالاتر، سرعتی بهینه تر و ایده آل تر هستید باید میزان رم و یا کارت گرافیک خود را افزایش دهید و این موضوع ارتباطی با مادربرد ندارد.

آیا می توان هزینه بیشتری برای تهیه مادربرد پرداخت نمود؟

دلایل مختلف و متنوع تری وجود دارد که در نهایت می تواند باعث این موضوع شود که پرداخت هزینه برای خرید مادربرد های قوی تر و بهتر در بازار می تواند مقرون به صرفه باشد اما این دلایل خارج از عملکرد موثر در اجرای نرم‌افزارها و بازی‌ها است. در حال حاضر شاهد تولید مادربرد (Motherboard) های حرفه ای از برند های بزرگ دنیا همچون ایسوس هستیم که استاندارد های لازم را برای اجزای قطعات قوی بر روی یک سیستم را برای شما به ارمغان می آورد.

هدف وجود مادربرد در سیستم چیست؟

هر قطعه ای در سیستم از اهداف متنوعی برخوردار است که این اهداف باعث افزایش میزان کارکرد دستگاه می شود. هدف اصلی مادربرد نیز این است که تمامی قطعات را به خوبی در کنار هم دیگر قرار دهد و اتحادی بین آن ها به وجود آورد تا بتوانند به خوبی کار کنند.

افزایش میزان عملکرد قطعات با استفاده از مادربرد | مادربرد چه زمانی اهمیت پیدا می کند؟

قطعات مختلفی که در کامپیوتر وجود دارد هر کدام از استاندارد های خاصی پیروی می کنند. از این رو تفاوتی ندارد که چه مادربردی را با چه قیمتی تهیه می کنید، چراکه عملکرد کاملا برای قطعات مختلف و مادربرد های مختلف یکسان است. با این حال اگر به دنبال افزایش میزان قطعات استفاده شده در کامپیوتر خود هستید و قصد دارید پرفورمنس کلی سیستم را افزایش دهید، مادربردی که انتخاب می کنید از اهمیت بسیار بالایی برخودار است. در این جا مفهومی تحت عنوان اورکلاکینگ حاکم است که در ادامه اطلاعات کامل تری در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

اورکلاکینگ چیست؟

اورکلاکینگ فرایندی است که به کمک آن می توان سرعت قطعات را از میزان پیش فرض خود فراتر برد. به طبع هر چه میزان این سرعت از سرعت پیش فرض فراتر رود، انرژی بیشتری در دستگاه مصرف می شود و در نتیجه شاهد گرمای بالا در تولید هستیم. مادربرد هایی همچون ایسوس و سایر مادربرد هایی که هزینه بالایی برای پرداخت آن ها می پردازید، عموما از سیستم خنک کننده داخلی مادربرد، مدیریت بهتر انرژی و تنظیمات بیشتر برای کنترل عملکرد قطعات مختلف بهره می برند. شما به کمک این موارد به راحتی می توانید فرایند اورکلاک را درون سیستم خود انجام دهید.

البته چیپستی که درون مادربرد وجود دارد می تواند امکان پذیر بودن یا نبودن اورکلاک را مشخص کند. حتی اگر چیپست شما از این خاصیت بهره مند باشد، در صورتی که مادربرد این قابلیت را نداشته باشد، شما نمی توانید فرایند اورکلاک نمودن را انجام دهید. اگر به دنبال اورکلاک نمودن سیستم خود هستید بهتر است از مادربرد های قوی با هزینه مناسب استفاده کنید. اگر به دنبال تهیه و خرید این نوع از مادربرد ها هستید می توانید به صفحه ” خرید مادربرد ایسوس” مراجعه کنید تا با انواع مادربرد های این برند آشنا شوید.

قیمت انواع مادربرد ها به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت مسئله بسیار مهمی در هنگام خرید یک کالا است. از این رو در مادربرد ها  نیز ویژگی هایی وجود دارد که باعث به وجود آمدن بازه قیمتی برای تهیه این محصولات خواهد شد که باید در هنگام خرید به آن توجه داشته باشید. در حال حاضر مادربرد ها در بازار توسط برند هایی همچون ایسوس ،گیگابایت ، اینتل ، ام اس ای، ازراک در دسترس است.

معرفی یک فروشگاه اینترنتی معتبر برای تهیه و خرید انواع مادربرد ها

برای خرید مادربرد فروشگاه های اینترنتی متعددی وجود دارند که می توانید به آن ها برای خرید مراجعه کنید، یکی از مناسب ترین این فروشگاه ها که پشتیبانی 24 ساعته و آنلاین دارد و ضمانت کیفیت و قیمت را همواره به مشتریان خود ارائه می کند، وبسایت جالبو است. در این وبسایت می توانید انواع کالاهای دیجیتال اعم از مادربرد را مشاهده کنید.

جمع بندی نهایی مقاله

وجود مادربرد (Motherboard) به خودی خود باعث افزایش میزان عملکرد دستگاه نخواهد شد و همه چیز به آن بستگی دارد که چه قطعاتی بر روی آن نصب می شوند. برای افزایش میزان پرفورمنس دستگاه با توجه به برخورداری از ویژگی اورکلاک می توان مادربرد هایی را انتخاب کرد که از این قابلیت پشتیبانی می کنند تا شاهد رشد چشم گیری در افزایش میزان پرفورمنس دستگاه بود.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته چه ارتباطی میان عملکرد کامپیوتر و مادربرد وجود دارد؟ اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.