چه کالاهایی را نباید به صورت اینترنتی بخریم؟!

خرید آنلاین چه چیزهایی خوب نیست؟

دنیای اینترنت باعث شده تا فروشندگان زیادی به صورت آنلاین محصولات خود را بفروشند. خرید آنلاین برخی اجناس ممکن است منطقی به نظر برسد؛ اما شما که نمی‌خواهید در همین دوران کرونا مثلا قیمت گزافی بابت یک جواهر بدهید و پس از تحویل آن بفهمید که جنس آن تقلبی بوده یا دارویی را از داروخانه‌های اینترنتی بخرید و پس از استفاده از آن به عوارض آن دچار شوید. می‌خواهید؟

در این مطلب محصولاتی را برای شما خواهیم گفت که بهتر است برای خرید آن‌ها به مغازه بروید یا کمی صبر کنید تا شرایط همه‌گیری بهتر شود و سپس اقدام به خرید خود کنید. به تعویق انداختن خرید این اجناس یا خرید حضوری آن‌ها بهتر از مشکلاتی است که پس از خرید اینترنتی ممکن است به سراغ‌تان بیاید. البته لازم است اشاره کنم که ممکن است استثنا هم وجود داشته باشد و عدم خرید آنلاین این محصولات حکم قطعی نیست؛ اما بهتر است احتیاط را رعایت کنید. با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

۱. خرید آنلاین خودرو

خرید آنلاین خودرو

خرید خودرو با این قیمت‌ها (اگر توانش باشد) واقعا چیز ساده‌ای نیست. قبل از خرید قطعا می‌خواهید خودرو را ببینید و از سلامت آن مطمئن شوید. حتی اگر در سرویس‌های فروش کالای دست دوم خودرویی را می‌بینید، نباید ندیده و نشناخته و بدون هیچ امتحانی خرید آنلاین داشته باشید. اگر فروشنده‌ای پیش پرداخت یا مبلغ خودرو را از شما خواست هم اصلا این کار را نکنید؛ چون حتما قصد کلاه‌برداری دارد.

۲. ابزارآلات موسیقی

خرید ابزارآلات موسیقی، حتی اگر به اندازه خودرو گران نباشد هم یک خرید جدی است. نمی‌خواهید خطر خرید آنلاین سازی را به جان بخرید و بعد از تحویل آن ببینید که آن چیزی که می‌خواستید، نیست. درست است؟ به علاوه، هر ساز با دیگری متفاوت است و تازه‌کاران بهتر است به یک مغازه بروند تا از خبره این حوزه کمک بگیرند و ساز مناسب خود را بخرند.

۳. لوازم آرایش

ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین مصرف لوازم آرایشی را به خود اختصاص داده است. متاسفانه شاهد این هستیم که خرید آنلاین لوازم آرایشی رونق بسیاری هم دارد؛ اما پیشنهاد ما این است که این کار را نکنید. ممکن است از یک سایت اینترنتی محصول برند خاصی را با قیمت بالا خریداری کنید و سپس ببینید که آن محصول تقلبی است. پس بهتر است این لوازم را از فروشگاهی بخرید که مطمئن هستید جنس تقلبی دست شما نمی‌دهد.

به علاوه در فروشگاه‌ها می‌توانید محصولات را تست کنید و آن لوازم آرایشی را بخرید که مناسب‌تان است.

۴. خرید آنلاین کفش بچه

خرید آنلاین کفش بچه

از آنجایی که پای کودکان به سرعت رشد می‌کند، بهتر است برای خرید یک کفش خوب به فروشگاه بروید؛ چون ممکن است کفش فروشگاه‌های آنلاین چندان مناسب نباشد. در ثانی بچه‌ها در انتخاب کفش خیلی حساس هستند و بهتر است در وقت و پول خود صرفه‌جویی کنید و آن‌ها را به مغازه ببرید تا خودشان کفش مورد علاقه‌شان را انتخاب کنند.

۵. گل

اگرچه خرید آنلاین گل راحت است؛ اما واقعا نمی‌توان حدس زد که محصول خریداری شده پس از رسیدن به مقصد چه قیافه‌ای خواهد داشت. گزارشی از Consumer Reports نشان داده که آنچه در اینترنت می‌بینید، همیشه چیزی نیست که به دست می‌آورید و این مورد در گل و گیاه بیشتر صدق می‌کند.

۶. مبلمان

خرید مبلمان از فروشگاه‌ها به نسبت خرید آنلاین مزایای مختلفی دارد. برای مثال، بیشتر فروشگاه‌ها هنگام خرید حضوری تخفیف قابل توجه یا حتی حمل رایگان برای مشتریان خود در نظر می‌گیرند. از طرف دیگر خرید آنلاین مبلمان در اغلب موارد برای ارسال و حمل آن به داخل منزل مستلزم صرف هزینه خواهد بود.

مورد بعدی اینکه وقتی شما به فروشگاه می‌روید، محصول مورد نظر خود را لمس و امتحان می‌کنید و با چشم خود (نه با گوشی و مانیتور) محصول را می‌بینید و انتخاب می‌کنید و این مسئله باعث می‌شود انتخاب درست‌تری داشته باشید.

۷. تشک

بنا به گفته Consumer Reports، یک تشک اگر به درستی از آن استفاده شود، می‌تواند تا ده سال عمر کند. با توجه به شرایط قیمتی و عمر طولانی این کالای مهم، ضروری است که قبل از انتخاب تشک به یک فروشگاه بروید و تشک‌های مختلف را امتحان کنید و راحتی و هزینه آن را باهم بسنجید.

۸. خرید آنلاین لباس

خرید آنلاین لباس

یکی از دلایل نوشتن این مطلب همین مبحث خرید آنلاین لباس بود و با همکاران بحث مفصلی در این رابطه داشتیم. وقتی شما به یک لباس فروشی می‌روید می‌توانید لباس (یا کت و شلوار) مورد نظر خود را بپوشید و امتحان کنید و آن را مناسب سایز و سلقیه خود بخرید. جالب‌تر از همه این است که به نظر می‌رسد تولیدکنندگان مختلف لباس‌های خود را در اندازه‌های متفاوتی می‌دوزند. مثلا در نظر بگیرید که لباس اندازه L از یک تولیدکننده ممکن است با استاندارد XL دوخته شده باشد (واقعا دلیل این قضیه را نمی‌فهمم!).

از همه این‌ها که بگذریم؛ درست است که فروشگاه‌های آنلاین تمام اندازه‌های لباس را نوشته‌اند؛ اما باز هم تا لباس را نپوشی و اصطلاحا تن نزنی، واقعا متوجه مناسب بودن آن نمی‌شوی. مورد بعدی که خرید آنلاین لباس را برای من غیرممکن می‌کند، این است که ظاهر لباس‌ها در عکس‌های آتلیه‌ای و در مانیتور و صفحه گوشی کاملا متفاوت از دنیای واقعی است و ممکن است لباسی به رنگ سبز روشن را از یک فروشگاه آنلاین بخرید و موقع تحویل، ببینید که رنگ لباس به کل آبی بوده تا سبز روشن! به علاوه رنگ‌ها در صفحات مختلف (گوشی و مانیتور) به حالت‌های مختلفی نمایش داده می‌شوند. برای امتحان می‌توانید لباس یک فروشگاه آنلاین را در دو گوشی متفاوت و یک مانیتور مشاهده کنید و تفاوت آن‌ها را متوجه شوید. حتی جنس لباس را هم نمی‌توان حدس زد و ممکن است شما فردی سرمایی باشید و بخواهید برای زمستان لباس بخرید و بعد از خرید ببینید که این لباس اصلا شما را گرم نمی‌کند.

در کل پیشنهاد می‌کنم از فروشگاه‌های اینترنتی لباس و هرچیز پوشیدنی را نخرید و زحمت خرید حضوری (حتی در این شرایط کرونایی) را به خودتان بدهید. حتی اگر این شرایط برایتان سخت است و می‌خواهید در خانه بمانید، کمی صبر کنید و از خریدتان فعلا صرف نظر کنید تا شرایط به روال عادی برگردد؛ چون اگر خرید آنلاین لباس داشته باشید، ممکن است پشیمان شوید و پولتان هم به هدر رود.

حتی شرکت عظیم آمازون هم نمی‌تواند به فروش اینترنتی لباس با این وضعیت بپردازد و در تلاش است تا با استفاده از هوش مصنوعی و دوربین گوشی‌ها به خریداران این امکان را بدهد تا بتوانند به صورت مجازی لباس را بر تن کنند و ببینند که این لباس با این رنگ و اندازه مناسب‌شان است یا خیر.

۹. جواهرات

شاید تخفیف جواهرات گران قیمت در سراسر اینترنت پخش شده باشد اما واقعا نمی‌توان به کیفیت یک گوشواره الماس ارزان اعتماد کرد. خرید طلا و جواهر یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌ها در همه جای دنیاست. پس بهتر است به جای خرید آنلاین برای این سرمایه‌گذاری کمی بیشتر وقت بگذارید تا بهترین خرید را با بهترین قیمت داشته باشید.

۱۰. خرید آنلاین دوچرخه

خرید آنلاین دوچرخه

قبل از خرید یک دوچرخه حتما باید آن را تست کنید و از اندازه و راحتی آن مطمئن شوید و بهتر است که آن را اینترنتی نخرید. به علاوه دوچرخه‌ها معمولا نیاز به تعمیر دارند و خرید آن‌ها از فروشگاه‌های معتبری که ضمانت دارند، بهتر از خرید آنلاین آن‌هاست.

۱۱. محصولات تازه

راحتی و بی‌دردسر بودن خرید آنلاین مواد غذایی ممکن است فریبنده باشد؛ اما وقتی غذای فاسدشدنی را به صورت اینترنتی سفارش می‌دهید امکان دارد که سبزیجات و میوه خراب و چروکیده تحویل بگیرید. اگر به کیفیت محصول و سلامت خود اهمیت می‌دهید، بهتر است که چند دقیقه وقت بگذارید و به فروشگاه بروید و آنچه که لازم دارید را بخرید.

۱۲. لباس عروس

راستش نمی‌دانم ایا کسی هست که لباسش را آنلاین بخرد؟ برای اینکه مطمئن شوم کمی در فروشگاه‌های آنلاین گشتم که بله؛ هستند کسانی که لباس عروس آنلاین بفروشند و متعاقبا هستند کسانی که از آن‌ها بخرند. لباس عروسی و نامزدی مهم‌ترین لباسی است که یک تازه عروس می‌پوشد و مهم‌ترین شب زندگی‌اش را با آن سپری می‌کند. واقعا چرا کسی مهم‌ترین لباس زندگی‌اش را آنلاین می‌خرد؟ باید حتما آن را بپوشید تا ببینید آن لباس مناسب شماست یا نه و این کار با خرید آنلاین امکان‌پذیر نیست.

۱۳. دارو

ممکن است با خرید آنلاین دارو (مخصوصا در شرایط کرونایی) از حضور داروخانه‌ها و بعضا صف‌های طولانی و احتمال ابتلا به بیماری مصون باشید؛ اما سعی کنید هیچوقت داروی خود را اینترنتی سفارش ندهید؛ مگر اینکه تایید دکترتان را داشته باشید. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO)، حدود ۵۰ درصد داروهایی که به صورت آنلاین به فروش می‌رسند، تقلبی بوده و اغلب دارای دیوار خشک (ورقه‌ای از گچ که میان دو لایه ضخیم از کاغذ یا مقوا فشرده شده) و اسیدبوریک هستند.

به علاوه با مراجعه حضوری به داروخانه می‌توانید با داروسازانی که آنجا هستد تا شما را راهنمایی کنند در مورد داروی خود صحبت کنید.

۱۴. عینک دودی

خرید آنلاین عینک دودی ریسکی است که ارزش امتحان ندارد و بهتر است تا جنس مورد نظر را تست نکرده‌اید آن را نخرید. اگر احیانا از محصولی که اینترنتی خریدید، خوشتان نیاید آنوقت در مرجوع کردن یا نکردن آن مردد خواهید شد (تازه اگر امکان مرجوعی داشته باشد).

۱۵. مکمل‌های کاهش وزن

طبق مطالعه‌ای که سازمان جهانی بهداشت روی ۱۴ کشور اروپایی انجام داده، در اروپای غربی افراد بیش از ۱۴ میلیارد دلار صرف خرید داروهای غیرقانونی و تقلبی می‌کنند که تقریبا نیمی از آن‌ها مکمل‌های کاهش وزن هستند. بهتر است کلا از خرید آنلاین مکمل صرف نظر کنید.

۱۶. حلقه نامزدی

حلقه نامزدی یکی از مهم‌ترین خریدهای یک فرد در طول زندگی‌اش است. اگرچه ممکن است خرید آنلاین حلقه در وقت و هزینه شما صرفه‌جویی کند و شما را در برنامه عروسی‌تان جلو بیندازد؛ اما ممکن است فروشنده سرتان کلاه بگذارد. بهتر است کمی وقت صرف کنید این خرید مهم را حضوری انجام دهید. در واقع به نظر من خرید آنلاین هر نوع طلا و جواهری اشتباه است و امکان کلاه‌برداری در آن زیاد است.

۱۷. خرید آنلاین رنگ

خرید آنلاین رنگ

در بخش خرید لباس گفتیم که رنگ‌ها آنطور که در صفحه‌نمایش گوشی و مانیتور به نظر می‌رسند، نیستند؛ پس بهتر است برای خرید هر نوع رنگی به صورت آنلاین اقدام نکنید و به مغازه بروید و رنگ را با چشم خودتان ببینید و در نهایت چیزی که می‌خواهید را انتخاب کنید.

۱۸. خرید آنلاین فرش

خرید آنلاین فرش

فرش معمولا یکی از مهم‌ترین وسائل تزئینی اتاق است؛ بنابراین اطمینان از رنگ، نوع و کیفیت فرشی که انتخاب می‌کنید، خیلی مهم است. درست است که برخی فروشگاه‌های اینترنتی به فروش آنلاین فرش اقدام می‌کنند؛ اما بهتر است برای صرفه‌جویی در هزینه و اطمینان خرید خود به صورت حضوری این کالا را خریداری کنید.

۱۹. لوازم الکترونیکی دست دو

خرید آنلاین لوازم الکترونیکی دست دو همیشه نوعی قمار است و در اکثر مواقع ممکن است نتیجه درست نداشته باشد. اگرچه سرویس‌های فروش لوازم دست دو راه‌هایی برای عدم ضرر به خریدار در نظر گرفته‌اند؛ اما هیچکدام از این سرویس‌ها در قبال صحت جنس فروخته شده مسئولیتی قبول نمی‌کنند و این خریدار است که باید حواس خود را جمع کند تا جنس تقلبی و مشکل‌دار نخرد. پس حتما در خرید این نوع اجناس نهایت دقت را داشته باشید.

۲۰. حیوانات خانگی

حیوانات هم مانند کودکان هستند و از آنجایی که هیچوقت کودکی را اینترنتی نمی‌خرید؛ پس نباید حیوانات خانگی را هم به صورت آنلاین خرید. اگر تصمیم به خرید یک حیوان خانگی گرفتید، بهتر است به یک فروشگاه یا پت شاپ بروید و از سلامت و داشتن تمامی مدارک لازم این حیوان اطمینان حاصل کنید و سپس آن حیوان را به خانه ببرید.

۲۱. خرید آنلاین لوازم آنتیک

اگر به عتیقه‌جات و لوازم کمیاب علاقه دارید، احتمالا خرید آنلاین گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود. اگرچه ممکن است جستجو در اینترنت برای سنجس ارزش کالایی که قصد خریدش را دارید مناسب باشد؛ اما در نهایت باید برای خرید یک عتیقه واقعی به حراجی‌ها یا عتیقه‌فروشی‌ها بروید تا از هدر رفتن پول و دریافت عتیقه تقلبی جلوگیری کنید.

۲۰. عینک طبی

بسته به مقدار ضعیف بودن چشم‌تان، عینک شما وسیله‌ای است که هرروز از آن استفاده می‌کنید. به همین دلیل اطمینان از مناسب بودن و زیبایی این وسیله حیاتی برای شما اهمیت دارد؛ اما اگر عینک خود را اینترنتی بخرید دیگر امکان امتحان کردن عینک‌ها را از دست می‌دهید و مجبورید با یک انتخاب چیزی را خریداری کنید که ممکن است مناسب سلیقه شما نباشد.

۲۱. خرید آنلاین مکمل‌های پروتئینی

خرید آنلاین مکمل‌های پروتئینی

مکمل‌های پروتئینی، مانند هر ماده غذایی دیگر، در صورت نگهداری نامناسب امکان رشد انواع باکتری‌ها را فراهم می‌کند. مهم‌تر اینکه انواع تقلبی این نوع مکمل‌ها در بازار به وفور یافت می‌شود و ممکن است قیمت ارزان‌تری داشته باشند؛ اما سلامت را نمی‌شود برای کمی پول کمتر به خطر انداخت؛ می‌شود؟ خرید آنلاین مکمل‌های پروتئینی خطر خرید اجناس تقلبی و نامناسب را بالا می‌برد.

۲۲. کفش

هر برند و مدل کفشی با دیگری متفاوت است؛ بنابراین خرید آنلاین کفش بدون امتحان کردن آن ممکن است شما را با مشکل کوچک یا بزرگ بودن و نامناسب بودن آن مواجه کند. اگر مشکلی ندارید که چندین بار کفش‌های نامناسب را مرجوع کنید (تازه اگر امکان مرجوعی داشته باشند) خب می‌توانید آن را آنلاین بخرید؛ در غیر این صورت بهتر است به فروشگاه رفته و چند کفش را امتحان کنید و سپس کالای مناسب خود را بخرید.

۲۳. غذای یخ‌زده

با خرید آنلاین غذای یخ‌زده ممکن است در وقت و هزینه خود کمی صرفه‌جویی کنید؛ اما این مسئله را هم در نظر بگیرید که یخ آن غذا وقتی به دست شما می‌رسد ممکن است باز شده باشد و دیگر اصلا نتوان آن را خورد و این صرفه‌جویی به ضرر شما تمام شود.

۲۴. خرید آنلاین لوازم خانگی

خرید آنلاین لوازم خانگی

در نظرسنجی که Consumer Reports انجام داده مشخص شده که فقط ۱۱ درصد از مصرف‌کنندگان، لوازم آشپزخانه بزرگ مانند یخچال را اینترنتی خریده‌اند. افراد به چندین دلیل ممکن است خرید حضوری لوازم خانگی را به خرید آنلاین ترجیح دهند و یکی از مهم‌ترین آن‌ها این است که با مراجعه حضوری می‌توان درک بهتری از عملکرد و کارایی یک محصول داشت.

در نهایت…

در این مطلب ۲۴ کالایی که خرید آنلاین آن‌ها توصیه نمی‌شود را به شما معرفی کردیم. ممکن است شما یک یا چندین مورد از این کالاها را اینترنتی خریده باشید و با مشکلات آن‌ها مواجه شده باشید؛ حتی ممکن است تجربه خوبی از خرید خود داشته باشید. به هرحال پیشنهاد ما این است که این اجناس را اینترنتی نخرید تا با ضرر در وقت و هزینه خود مواجه نشوید.

نوشته چه کالاهایی را نباید به صورت اینترنتی بخریم؟! اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.