چگونه اپلیکیشن خود را تبلیغ کنیم؟

کاربران تلفن‌های هوشمند در سال ۲۰۱۹ به ۲٫۵ میلیارد رسید. تعداد اپلیکیشن‌های موبایل هم با همان سرعت در حال افزایش است. این حجم بالای کاربران نشان دهنده تغییرات شگرفتی در حوزه تبلیغات اپلیکیشن است.

بیش از دو میلیون اپلیکیشن بر پایه سیستم عامل iOS و بیش از ۲٫۳ میلیون اپلیکیشن اندرویدی برای شناخته شدن نیاز به تبلیغات در بستر اینترنت دارند.

تقریباً روزانه ۲،۰۰۰ برنامه به Google Play و Apple Store اضافه می‌شوند و همه آنها امیدوارند که مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرند. اما متاسفانه بیش از ۸۰% این اپلیکیشن‌ها هیچ‌گاه بیش از ۵۰۰۰ نصب دریافت نمی‌کنند. چرا که بدون یک برنامه بازاریابی جامع اپلیکیشن شما در برابر دیدگان مخاطبان‌تان قرار نمی‌گیرد.

در این مقاله سعی می‌کنیم درباره بهینه سازی صفحه اپلیکیشن (App store optimization) برای افزایش تعداد نصب اپلیکیشن به صورت ارگانیک و نیز استفاده از روش‌های تبلیغاتی هدفمند (جهت افزایش تعداد مخاطبان اپلیکیشن به صورت پولی) مطالبی را بیان کنیم.

 

صفحه اپلیکیشن را بهینه سازی کنید.

زمانی که صفحه اپلیکیشن شما بهینه سازی شده باشد، در نتایج برتر جستجوهای گوگل پلی یا اپل استور نمایش داده می‌شود. برای بهینه سازی صفحه اپلیکیشن بایستی تکنیک‌ها و استراتژی‌هایی که باعث می‌شود با جستجوی کلمه کلیدی خاصی اپلیکیشن شما در رتبه‌های برتر نتایج جستجو نمایش داده شود. بهینه سازی اپلیکیشن برای فروشگاه اپلیکیشن یا همان ASO یکی از سخت‌ترین کارهایی است که توسعه دهندگان اپلیکیشن و مارکترها برای آن برنامه ریزی می‌کنند.

برای مثال نگاهی به اپلیکیشن Calm بیاندازید. این اپلیکیشن برای مدیتیشن، کاهش استرس و خواب بهتر به شما کمک می‌کند. آنها می‌دانند کاربران چه جستجو می‌کنند و نام اپلیکیشن خود را با کلمات کلیدی که کاربران‌شان بیشتر جستجو می‌کنند، هماهنگ کرده اند.

مواردی که در صفحه اپلیکیشن بایستی با دقت انتخاب شوند عبارتند از: عنوان اپلیکیشن، لینک اپلیکیشن، توضیحات اپلیکیشن، دسته‌بندی و کلمات کلیدی.

در صفحه اپلیکیشن همه چیز بایستی شفاف و مشخص باشد. چرا که کاربران بیشتر اپلیکیش‌هایی را نصب می‌کنند، که با خواندن توضیحات متوجه کارکرد آن شوند.

همچنین اگر اپلیکیشن شما برای استفاده کاربران چندین کشور مختلف است، بهتر است عنوان و توضیحات را به زبان‌های مختلف ترجمه کنید. همچنین بومی سازی اطلاعات صفحه نصب اپلیکیشن باعث افزایش رتبه و افزایش نرخ نصب اپلیکیشن‌تان می‌شود.

اپلیکیشن‌تان را از طریق روش‌های کارآمد تبلیغ کنید.

روش‌های بسیاری برای تبلیغ اپلیکیشن وجود دارد. تقریبا از همان روش‌هایی که برای تبلیغات وب‌سایت‌تان استفاده می‌کنید، می‌توانید اپلیکیشن‌تان را نیز تبلیغ کنید. اما خوب کارایی روش‌های تبلیغاتی مختلف برای افزایش نصب اپلیکیشن با هم متفاوت هستند.

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، معرفی اپلیکیشن در فروم‌های مرتبط، اس ام اس مارکتینگ، بازاریابی محتوایی، ثبت اپلیکیشن در دایرکتوری‌های اپلیکیشن، استفاده از تبلیغات ویدیویی و … همه از روش‌هایی هستند که به شما کمک می‌کنند تا کاربران بیشتری اپلیکیشن تان را بشناسند.

 

روش‌های تبلیغاتی مختلف می‌توانند بازدهی متفاوتی داشته باشند. برای افزایش بازدهی تبلیغات اپلیکیشن توصیه می‌شود، تبلیغات خود را در معرض دید افرادی قرار دهید که مخاطب هدف اپلیکیشن شما هستند. برای مثال اگر اپلیکیشن مرتبط با کودکان توسعه داده اید، مخاطب هدف شما والدین هستند. یا اگر اپلیکیشن فیتنس منتشر کرده‌اید مخاطبان هدف‌تان افرادی هستند که به فیتنس و تناسب اندام علاقه‌مند هستند و احتمالا چند اپلیکیشن ورزشی دیگر نیز بر روی گوشی هوشمند خود نصب دارند.

یکی از بهترین روش‌های تبلیغات هدفمند اپلیکیشن، استفاده از پلتفرم تبلیغاتی Google Ads و قدرت گوگل است. گوگل ادز امکان نمایش تبلیغات شما را در موتورجستجوی گوگل، شبکه نمایش دیسپلی (شامل میلیون‌ها وب‌سایت و اپلیکیشن)، یوتیوب و گوگل پلی را ارایه می‌کند.

در گوگل ادز کمپین اپلیکیشن ایجاد کنید.

خبر خوب اینکه در گوگل ادز امکان ایجاد کمپین تخصصی برای اپلیکیشن‌ها نیز وجود دارد. شما می‌توانید با ایجاد کمپین تبلیغات اپلیکیشن، لینک اپلیکیشن‌تان را به همراه عناوین و توضیحات و همچنین تصاویر و ویدیوهای تبلیغاتی وارد کنید و هزینه‌ای که مایل هستید به ازای هر نصب اپلیکیشن پرداخت کنید را مشخص کنید.

با ایجاد کمپین اپلیکیشن، تبلیغات شما به صورت همه جانبه در موتورجستجوی گوگل، سایت‌ها و اپلیکیشن‌های همکار گوگل، یوتیوب، صفحه اول گوگل پلی و همچنین نتایج جستجوها و صفحات دسته‌بندی در گوگل پلی و اپ استور نمایش داده می‌شود.

گوگل تبلیغات اپلیکیشن شما را به افرادی که علاقه‌مند به موضوع اپلیکیشن شما هستند، نمایش می‌دهد. همچنین گوگل به لیست اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی گوشی هوشمند کاربران دسترسی دارد و تبلیغات اپلیکیشن‌های مرتبط با اپلیکیشن‌های نصب شده را به آنها نمایش می‌دهد.

 

تبلیغات اپلیکیشن قبل از ایجاد کمپین یونیورسال اپ

قبل از اینکه کمپین یونیورسال اپ به گوگل ادز اضافه شود و تبلیغ‌کنندگان می‌توانستند از طریق ایجاد کمپین های سرچ، کمپین Display و یا کمپین ویدیویی و قرار دادن لینک اپلیکیشن به عنوان لندینگ پیج، برای اپلیکیشن خود تبلیغ کنند.

اکنون هم امکان استفاده از این کمپین‌ها برای تبلیغات اپلیکیشن وجود دارد، اما اگر می‌خواهید از طریق تبلیغات گوگل، تعداد نصب بالاتری با هزینه کمتر دریافت کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از کمپین اپ برای افزایش تعداد نصب‌های اپلیکیشن خود استفاده کنید.

 

هزینه نصب اپلیکیشن از طریق تبلیغات گوگل ادز چقدر است؟

هزینه تبلیغات اپلیکیشن از طریق گوگل به ازای هر نصب از ۲ سنت تا ۲۰ سنت متغیر است. میانگین هزینه نصب اپلیکیشن از طریق گوگل ادز ۶ سنت است. برای مشاهده هزینه نصب اپلیکیشن و دریافت مشاوره تخصصی در خصوص تبلیغ در گوگل ادز می‌توانید با شماره ۶۶۵۶۵۰۰۰ (کد تهران) با دفتر آژانس تبلیغاتی جی ادز تماس بگیرید.

نوشته چگونه اپلیکیشن خود را تبلیغ کنیم؟ اولین بار در گويا آی‌ تی پدیدار شد.