چین با خریداری شرکت زایلینکس توسط AMD به‌صورت مشروط موافقت کرد

شرکت اینتل پیش‌تر در سال 2015 از تصمیم خود برای خریداری کمپانی تولیدکننده تراشه‌های FPGA موسوم به Altera خبر داد. در اکتبر سال 2020 نیز AMD به منظور مقابله با اقدام رقیب دیرینه خود یعنی اینتل تصمیم به خریداری شرکت زایلینکس گرفت. این معامله اگرچه بسیار زمان‌بر بوده است؛ اما مقامات چینی ضمن اعلام برخی شرایط خاص، موافقت خود را با انجام آن ابراز نموده‌اند.

یکی از شرایط مطرح شده این است که AMD قابلیت انعطاف‌پذیری و برنامه‌ریزی تراشه‌های FPGA شرکت زایلینکس و سازگاری متدهای توسعه آنها با پردازنده‌های مبتنی بر معماری ARM را تضمین نماید. چنا‌ن‌چه برای اطلاع از دلیل اهمیت این موضوع کنجکاو هستید؛ در این‌صورت بایستی بدانید که چین در زمینه توسعه محصولات مبتنی بر معماری ARM سزمایه‌گذاری هنگفتی انجام داده است.

تعدادی از کمپانی‌‌های چینی نیز در زمینه تولید تراشه‌های X86 فعالیت می‌کنند. برخی از این شرکت‌ها از طریق سرمایه‌گذاری مشترک با AMD مجوز تولید پردازنده‌های مبتنی بر معماری Zen را دریافت کرده‌اند. به هرحال نگرانی اصلی چین این است که تراشه‌های FPGA زایلینکس کماکان در بازار محلی این کشور قابل استفاده باشند و فروش محصولات زایلینکس بر فروش تولیدات AMD متکی نباشد.

جهت اطلاع افراد ناآگاه بایستی خاطرنشان کرد که FPGA یا آرایه گیت قابل برنامه‌ریزی در واقع تراشه‌ای با عملکرد غیر ثابت است. اما این تراشه برای انجام کارهای مختلف قابل برنامه‌ریزی است. این تراشه‌ها دارای موارد کاربری گسترده و بسیار متنوع هستند. به‌عنوان مثال احتمالا با کنسول‌های رترو مبتنی بر FPGA آشنایی دارید. در این کنسول‌ها به‌جای شبیه‌سازی ماشین‌های قدیمی، یک کپی از CPU و سایر اجزاء در FPGA ایجاد می‌شود. همچنین این تراشه‌ها می‌توانند به شتاب‌دهنده سخت‌افزاری برای اهداف مختلف نظیر یادگیری ماشینی، شبکه‌بندی و رمزگذاری ویدیو تبدیل شوند.

AMD معتقد است که خریداری زایلینکس به تقویت سبد محصولات و افزایش توانایی رقابت‌پذیری این شرکت کمک خواهد کرد

مدارات FPGA غالبا به‌عنوان یک کارت PCIe عرضه می‌شوند؛ بنابراین افزودن آنها به کامپیوترهای استاندارد به سادگی امکان‌پذیر خواهد بود. اما سال گذشته شرکت AMD پتنت مربوط به طراحی هیبریدی CPU-FPGA را به ثبت رساند. این موضوع به پردازنده‌های Zen امکان می‌دهد تا با اعمال برخی تغییرات سفارشی قادر به انجام کارهایی باشند که پردازنده‌های سنتی جهت اجرای آنها مناسب نیستند.

اکنون سال‌هاست که شرکت اینتل در خصوص ادغام FPGA با پردازنده‌های Xeon صحبت می‌کند. بنابراین این مقوله بایستی در آینده مورد توجه قرار گیرد. خریداری زایلینکس توسط AMD در قالب یک معامله با ارزش کلی 35 میلیارد دلاری عملیاتی خواهد شد. این قرارداد یکی از بزرگترین معاملات در صنعت نیمه‌هادی به‌شمار می‌رود. پیش از این آژانس‌های رگولاتوری در کشورهای ایالات‌متحده، بریتانیا، اروپا و سایر مناطق جهان موافقت خود با انجام چنین معامله‌ای را اعلام نموده‌اند.

نوشته چین با خریداری شرکت زایلینکس توسط AMD به‌صورت مشروط موافقت کرد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.