کاربران چینی اسمارت‌فون‌های شیائومی دیگر قادر به نصب سرویس‌های گوگل نخواهند بود

کاربران چینی اخیرا متوجه شده‌اند که رابط کاربری MIUI دیگر به آن‌ها اجازه نصب سرویس‌های گوگل روی دستگاه‌های خود را نمی‌دهد. استفاده از اپلیکیشن‌های کلیدی گوگل از جمله فروشگاه گوگل پلی استور مستلزم دسترسی به خدمات موبایلی این شرکت موسوم به Google Mobile Services است. با این‌حال در کشور چین برخی تولیدکنندگان سرویس‌های موبایلی گوگل را بر روی اسمارت‌فون‌های خود نصب نمی‌کنند؛ چرا که کاربران برای نصب انواع اپلیکیشن‌های موردنظر خود به اپ استورهای جایگزین متعددی دسترسی دارند.

در این میان کاربرانی که مایل به استفاده از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های گوگل هستند؛ شخصا می‌توانند نسبت به نصب آن‌ها روی گجت‌های خود اقدام نمایند. اکنون با انتشار MIUI 12.5 کاربران جدیدترین نسخه از رابط کاربری اختصاصی شیائومی گزارش می‌دهند که آ‌ن‌ها قادر به نصب سرویس‌های موبایلی گوگل روی دستگاه‌های خود نیستند.

کمپانی شیائومی در یک بیانیه رسمی کوتاه اعلام کرد که رابط کاربری جدید دیگر از چنین قابلیتی پشتیبانی نخواهد کرد. بر اساس اعلام تولیدکننده چینی اسمارت‌فون‌هایی که از ابتدا بدون پلتفرم خدمات گوگل به بازار عرضه می‌شوند؛ دیگر قادر به نصب خدمات و اپلیکیشن‌های این شرکت نخواهند بود. اکثر دستگاه‌های موجود در چین از خدمات موبایلی گوگل (GMS) پشتیبانی نمی‌کنند؛ زیرا استفاده از سرویس‌های گوگل در این کشور ممنوع اعلام شده است.

شیائومی فهرست اسامی دستگاه‌های مشمول این تغییر سیاست را منتشر نکرده است. با این‌حال کاربران اسمارت‌فون‌های ردمی K30 اولترا و ردمی 10X 5G تائید می‌کنند که آن‌ها دیگر قادر به نصب اپلیکیشن‌های گوگل روی هندست‌های خود نیستند.

کمپانی شیائومی در اقدامی متقابل از وزارت دفاع و اداره خزانه‌داری ایالات‌متحده شکایت کرد

اخیرا چندین تولیدکننده چینی در یک نبرد حقوقی نفسگیر با ایالات‌متحده درگیر شده‌اند. از آن‌جا که اکثر فناوری‌های پیشرفته موردنیاز برای توسعه محصولات رده بالا دارای اصالت آمریکایی هستند؛ لذا ممنوعیت‌های اعمال شده توسط ایالات‌متحده مشکلات بزرگی را برای کمپانی‌های چینی در پی داشته است. اکنون سال‌هاست که شرکت هواوی با تحریم‌ها و ممنوعیت‌های اعلام شده از سوی دولت آمریکا دست و پنجه نرم می‌کند. بنابراین کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که چنین نبردی به تدریج دامن سایر کمپانی‌های چینی تولیدکننده اسمارت‌فون را نیز خواهد گرفت.

با توجه به این‌که نام شیائومی اخیرا به لیست سیاه ایالات‌متحده اضافه شده است؛ این کمپانی برای به چالش کشیدن تصمیم دولت آمریکا گامی جسورانه برداشته است. Xiaomi Group با انتشار اطلاعیه‌ای در سازمان بورس اوراق بهادار هنگ‌کنگ اعلام کرد که از وزارت دفاع و وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده شکایت خواهد کرد.

کمپانی چینی با طرح یک دعوی حقوقی در دادگاه منطقه‌ای کلمبیا از وزارت‌خانه‌های فوق در دولت آمریکا شکایت کرده است. شیائومی به‌دلیل معرفی این شرکت به‌عنوان یک نهاد نظامی چینی علیه وزارت‌خانه‌های فوق اقامه دعوی نموده است. تولیدکننده چینی ادعا می‌کند که چنین اتهامی در نتیجه اجرای رویه‌ای ناعادلانه و خطاهای تشخیصی جدی مطرح شده است. در نتیجه شیائومی به منظور حراست از منافع کاربران، شرکاء، کارمندان و سهام‌داران خود در جهان از دادگاه درخواست کرده تا تصمیم اخیر دولت آمریکا را غیرقانونی اعلام نموده و آن‌را لغو کند.

پیش از این دولت آمریکا 9 شرکت چینی را به اتهام ارتباط با ارتش این کشور در لیست سیاه خود قرار داد. شیائومی یکی از 9 کمپانی مذکور به‌شمار می‌رود. بر اساس دستورالعمل‌های مربوط به ممنوعیت‌ها سرمایه‌گذاران آمریکایی در صورت در اختیار داشتن سهام شرکت‌های چینی حاضر در لیست سیاه بایستی پیش از روز 11 نوامبر سال جاری (20 آبان ماه 1400) نسبت به فروش سهام خود اقدام نمایند. بدیهی است که ایالات‌متحده برای انتقال نام این شرکت‌ها به لیست سیاه دلایل خاص خود را دارد.

چنان‌چه دولت آمریکا برای اثبات اتهامات مطرح شده علیه شیائومی شواهدی را در اختیار داشته باشد؛ در این‌صورت این اطلاعات به‌صورت عمومی اعلام نخواهند شد. انتقال نام یک شرکت به لیست سیاه بدون در اختیار داشتن شواهدی واقعی از سوء رفتار آن اقدامی غیرمنصفانه به‌شمار می‌رود. بنابراین کارشناسان معتقدند که ایالات‌متحده قادر به اثبات ادعای خود در دادگاه خواهد بود. با این وجود اکنون شیائومی بایستی با مشکلاتی مشابه چالش‌های پیش روی هواوی دست و پنجه نرم کند. البته وضعیت هواوی در مقایسه با شیائومی بسیار دشوارتر است.

محدودیت‌های ناشی از ممنوعیت‌های اعلام شده علیه شیائومی در مقایسه با هواوی به‌مراتب کمتر هستند

کمپانی شیائومی کماکان می‌تواند از فناوری‌های آمریکایی در دستگاه‌های خود استفاده کند. این تولیدکننده چینی همچنان قادر به ادامه تعامل با شرکت‌های آمریکایی خواهد بود. این موضوع بدان معناست که شیائومی کماکان می‌تواند از تراشه‌های اسنپ‌دراگون و سرویس‌های موبایلی گوگل استفاده کند. با این‌حال استفاده از دستگاه‌های شیائومی در ایالات‌متحده با محدودیت‌هایی همراه خواهد بود. بعلاوه سرمایه‌گذاران آمریکایی دیگر مجاز به سهام‌داری در این شرکت نخواهند بود.

در واقع آن‌ها برای واگذاری کلیه سهام خود در کمپانی شیائومی حدودا 10 ماه فرصت دارند. از سوی دیگر شرکت هواوی مجاز به استفاده از فناوری‌های آمریکایی خصوصا موارد مرتبط با فناوری 5G نخواهد بود. همچنین تعامل این کمپانی چینی با شرکت‌های آمریکایی نیز امکان‌پذیر نیست. اگرچه اخیرا دولت جدیدی در ایالات‌متحده بر سر کار آمده است؛ اما به‌نظر می‌رسد که حل‌وفصل مشکلات موجود در روابط تجاری میان چین و آمریکا جزو اولویت‌های نخست این دولت به‌شمار نمی‌رود. بنابراین رفع چنین اختلافاتی میان چین و ایالات‌متحده احتمالا چندین سال زمان خواهد برد.

نوشته کاربران چینی اسمارت‌فون‌های شیائومی دیگر قادر به نصب سرویس‌های گوگل نخواهند بود اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.