کاهش ۳۰ میلیاردی تومانی درآمدهای همراه اول از سرویس‌های ارزش افزوده

به گزارش آی‌تی‌رسان، در اواخر سال گذشته، الحاقیه جدید مربوط به خدمات ارزش افزوده در جلسه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به تصویب رسید که با اجرای آن، اپراتورهای تلفن همراه موظف بودند تا تمام سرویس‌های ارزش افزوده را تحت نظر کاربر به صورت شفاف و با سقف میزان اعتبار تعیین شده از طرف کاربر ارائه دهند.

اجرای این الحاقیه اتفاق مثبت و در راستای حفظ حقوق مصرف کنندگان تلقی می‌شد اما عملی شدن این طرح کمی با تاخیر شد و سرانجام در اواسط خرداد ماه، سرویس‌های ارزش افزوده برای 4.5 میلیون مشترک به پایان رسید.

از آن زمان میزان شکایات مردمی از خدمات ارزش افزوده به شدت کاهش پیدا کرده و کاربران می‌توانند به مدیریت خود به طور شفاف به سرویس‌های ارزش افزوده دسترسی داشته باشند.

اما این اتفاق به کاهش شدید درآمد اپراتورها از خدمات ارزش افزوده نیز منجر شد. طبق اطلاعات جدید، درآمد همراه اول از محل خدمات ارزش افزوده در ماه تیر نسبت به فروردین ماه، بیش از 30 میلیارد کاهش پیدا کرده که رقم بسیار قابل توجهی است.

همراه اول در ماه ابتدایی سال 99 مبلغ 319 میلیارد ریال از محل ارائه سرویس‌های ارزش افزوده درآمد داشت، این مبلغ در ماه گذشته به 12.5 میلیارد ریال کاهش پیدا کرد. به طور کلی این اپراتور در سه ماه ابتدایی سال 99 بیش از 839 میلیارد ریال از محل ارائه سرویس‌های ارزش افزوده درآمد داشت.

افزایش قیمت سرویس‌های اینترنت برای جبران کاهش درآمد خدمات ارزش افزوده؟

کاهش شدید درآمد اپراتورها بعد از اجرای مصوبه جدید خدمات ارزش افزوده اتفاقی قابل پیشبینی بود، اما به نظر می‌رسد اپراتورها برای جبران این کاهش درآمد راهکارهای دیگری را در پیش گرفته‌اند.

به تازگی شاهد افزایش قیمت سرویس‌های اینترنت هر دو اپراتو همراه اول و ایرانسل بودیم که این اتفاق با مخالفت وزارت ارتباطات، رگولاتوری و مردم همراه شد. هر دو اپراتور همراه اول و ایرانسل تاکنون به هیچ کدام از اخطارهای وزارت ارتباطات توجهی نداشته و حتی تهدید به جریمه نقدی سنگین نیز موجب نشد تا قیمت بسته‌های اینترنت به حالت قبل باز گردد.

به نظر می‌رسد تاکید اپراتورها به افزایش قیمت بسته‌های اینترنت به کاهش درآمد آن‌ها از محل سرویس‌های ارزش افزوده ارتباط مستقیم دارد.

نوشته کاهش 30 میلیاردی تومانی درآمدهای همراه اول از سرویس‌های ارزش افزوده اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.