کدام نوع سیستم صوتی فراگیر برای خانه بهتر است، با سیم یا بدون سیم؟

ایده پخش موسیقی در تمام اتاق‌های خانه فوق‌العاده به نظر می‌رسد، اما اجرای آن همیشه به همین آسانی نیست. انتخاب بین سیستم صوتی فراگیر با سیم یا بدون سیم برای خانه می‌تواند مشکل باشد. در این مقاله می‌خواهیم به شما برای این انتخاب کمک کنیم. در ادامه مطلب با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

اگر با سیستم صوتی فراگیر آشنایی ندارید لازم است بدانید که این سیستم به بلندگوهایی اشاره دارد که در چندین مکان در خانه شما قرار گرفته‌اند. به جای این که آن‌ها را به عنوان سیستم‌های جداگانه در نظر بگیرید، همه آن‌ها را از یک مکان کنترل می‌کنید و موسیقی از طریق همه آن‌ها به طور هم‌زمان پخش می‌شود.

دو راه اصلی برای راه اندازی یک سیستم صوتی فراگیر برای خانه وجود دارد. روش قدیمی‌تر و سنتی‌تر از بلندگوها و سیم‌های بلندگو استفاده می‌کند که معمولاً از دیوارهای خانه عبور می‌کنند. این روش معمولا خیلی محبوب نیست؛ مگر برای دوستداران جدی موسیقی.

با این حال، علاقه به صدایی که در چند اتاق و کل‌ خانه پخش می‌شود در سال‌های اخیر به لطف شرکت‌هایی مانند Sonos افزایش یافته است. این کمپانی بلندگوهای بی‌سیمی را ارائه می‌دهد که به راحتی به یکدیگر متصل می‌شوند. اسپیکرهای هوشمند گوگل، اپل، آمازون و دیگر برندها نیز اغلب دارای این قابلیت هستند.

سیستم صوتی فراگیر سیمی برای خانه: مزایا و معایب

یکی از محبوب‌ترین دلایلی که مردم سیستم‌های صوتی کامل خانه را با سیم انتخاب می‌کنند، قابلیت سفارشی‌سازی است. می‌توانید هر جزء را با دقت انتخاب کنید، آن‌ها را دقیقاً در جایی که می‌خواهید قرار دهید و هر بخش از سیستم را دقیقاً همانطور که می‌خواهید بسازید. به همین دلیل است که این روش هنوز هم برای علاقه‌مندان به موسیقی جذاب است.

این‌ها معمولاً برای سیستم‌های صوتی حرفه‌ای و سینمای خانگی ایده‌آل هستند، چرا که می‌توانید هر چقدر که دوست دارید اجزای آن را ترکیب کنید. به راحتی می‌توانید از یک برند بلندگو و یک برند دیگر برای آمپلی‌فایر خود استفاده کنید و هیچ مشکلی هم ایجاد نخواهد شد.

استفاده از این روش معمولا هزینه کمتری هم دارد. بلندگوها و سیم‌های بلندگو ارزان‌تر از اسپیکرهای بی‌سیم با آمپلی‌فایرهای یکپارچه داخلی هستند. البته قیمت همیشه نسبی است و شما می‌توانید برای هر دو نوع سیستم پول خیلی زیادی خرج کنید، اما مطمئناً صدای فراگیر با سیم با قیمت پایین‌تری قابل اجرا خواهد بود.

سیستم صوتی خانگی با سیم

 از سوی دیگر در حالی که ممکن است با خرید یک سیستم صوتی فراگیر سیمی در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید، چند نکته وجود دارد. قابلیت سفارشی‌سازی به این معنی است که باید مطمئن شوید که همه اجزای سیستم شما به خوبی با هم کار می‌کنند و با یکدیگر سازگاری دارند، از جمله این که امپدانس بین آمپلی‌فایر‌ها و بلندگوها باید مطابقت داشته باشد.

همچنین ممکن است فکر کنید که سیم‌کشی کار سختی نیست و هزینه زیادی ندارد، به خصوص اگر قبلاً سیستم سینمای خانگی خود را سیم‌کشی کرده باشید؛ اما دقت داشته باشید که در هر صورت مشکلات دیگری از قبیل عبور سیم از دیوارها نیز باید در نظر گرفته شود. اگر در حال ساخت یا بازسازی خانه هستید، این کار ممکن است آسان باشد، اما در غیر این صورت سیم‌کشی یکی از سخت‌ترین مراحل راه اندازی خواهد بود.

سیستم فراگیر سیمی همیشه شامل فقط یک آمپلی‌فایر، بلندگو و سیم نیست. بسته به مسافت سیم و تعداد اتاق‌هایی که سیم‌کشی می‌کنید، ممکن است به تقویت کننده‌های اضافی و تجهیزات دیگری نیاز داشته باشید.

سیستم صوتی فراگیر بی‌سیم: مزایا و معایب

تنوع سیستم‌های فراگیر بی‌سیم احتمالاً همان چیزی است که اکثر مردم این روزها با شنیدن این اصطلاح به آن فکر می‌کنند. وجود سیستم‌های بلندگوی چند اتاقه بی‌سیم مدرن، راه‌اندازی صدای فراگیر در تمام خانه را آسان کرده است. فقط اسپیکرهای خود را وصل کنید، آنها را به Wi-Fi متصل کنید و شروع به گوش دادن موسیقی کنید.

استفاده از سیستم‌های صوتی بی‌سیم کل خانه نیز معمولاً آسان‌تر است. به جای استفاده از ریموت کنترل فیزیکی برای یک سیستم سیمی، اکثر سیستم‌های فراگیر بی‌سیم به شما امکان می‌دهند همه امکانات آنها را با دستور صوتی یا تلفن هوشمند خود کنترل کنید. این کار تنظیم صدا یا پخش آن در اتاق‌های خاص را بسیار آسان‌تر می‌کند.

گذشته از کنترل پخش و صدا، سیستم‌های بی‌سیم عموماً بسیار هوشمندتر از سیستم‌های سیمی هستند. برای مثال می‌توانید با اسپیکرهای Amazon Echo یک سیستم فراگیر ساده ایجاد کنید. حتی اگر از بلندگوی هوشمند استفاده نمی‌کنید، این امکان را دارید که دستیار صوتی تلفنتان را فعال کنید و با آن تعامل داشته باشید.

سیستم صوتی خانگی بیسیم

وایرلس بودن سیستم به معنای عدم نیاز به سیم‌‌کشی است. عبور سیم‌های بلندگو سخت‌ترین بخش راه‌اندازی یک سیستم صوتی فراگیر با سیم است، ولی حالا تنها کابل‌هایی که دارید کابل‌های برقی هستند که به پریز دیواری وصل می‌کنید.

یکی از بهترین مزایای سیستم‌های بی‌سیم این است که به طور بالقوه می‌توانید بهترین سناریوی هر دو نوع سیستم را داشته باشید. شما خطوط تولیدی مانند Yamaha MultiCast را پیدا خواهید کرد که مزایای سیستم فراگیر بی‌سیم را در کنار ویژگی‌های حرفه‌ای انواع سیمی دارند؛ البته، این سهولت استفاده ارزان نیست. سیستم‌های صوتی فراگیر باکیفیت برای خانه گران هستند و هزینه با هر اتاق اضافی افزایش می‌یابد. برای مثال، راه اندازی یک سیستم دو اتاقه ساده با بلندگوهای برند Sonos One تقریباً 600 دلار هزینه دارد.

یک نقطه ضعف بزرگ سیستم‌های صوتی بی‌سیم خانگی این است که بسیاری از برندها با برندهای دیگر کار نمی‌کنند. برای مثال، کار آسانی نخواهید داشت اگر بخواهید بلندگوهای اپل و گوگل را با هم متصل کنید.

اگر از علاقه‌مندان به موسیقی هستید، این مطلب را هم بخوانید: بهترین اسپیکرهای بلوتوث قابل حمل موجود در بازار ایران

کدام گزینه برای شما مناسب است؟

اگر به دنبال ساده‌ترین گزینه هستید، نوع بی‌سیم انتخاب بهتری به نظر می‌رسد. راه اندازی یک سیستم چند اتاقه بی‌سیم آسان و استفاده از آن نیز راحت است. می‌توانید با دو یا سه اسپیکر کار را شروع کنید و بعدا هر تعداد که می‌خواهید بلندگوهای بیشتر اضافه کنید. فقط به یاد داشته باشید که با این کار قیمت هم بالا می‌رود.

اگر هم در حال ساخت یا بازسازی منزل هستید، دوست دارید طرح دلخواه و رویایی خود را داشته باشید و از روند سیم‌‌کشی راه‌اندازی آن لذت می‌برید، گزینه سیمی بهتر است. در پایان هر کدام از سیستم‌های بی‌سیم یا سیمی را انتخاب کنید، از نتیجه کار شگفت زده خواهید شد.

نوشته کدام نوع سیستم صوتی فراگیر برای خانه بهتر است، با سیم یا بدون سیم؟ اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.