کسب و کارهای فضاپایه در جشنواره فاوا ارزیابی می شوند

کسب و کارهای فضاپایه برای اولین بار در جشنواره فاوای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرند.
 
به گزارش سازمان فضایی ایران، با توجه به اینکه استفاده از زیرساخت‌های ماهواره‌ای در ارتقا کیفیت زندگی جوامع اهمیت زیادی پیدا کرده است، امسال برای اولین بار و با شکل گرفتن کسب و کارهای فضاپایه، جشنواره فاوای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تصمیم به بررسی و معرفی شرکت‌های برتر این حوزه گرفته است.
 
طبق تعریف کسب و کارهای فضاپایه از دید سازمان فضایی ایران، شرکت‌هایی که برای تولید محصول و سرویس خود از فناوری و خدمات فضایی استفاده می‌کنند، از جمله کسب و کارهای فضاپایه محسوب می‌شوند.
 
در نتیجه، تمام شرکت‌های حوزه طراحی، توسعه و ساخت فناوری فضایی در سطح سیستم و زیرسیستم شرکت‌های سنجش از دور و شرکت‌های مخابراتی استفاده کننده از پهنای باند مخابراتی ماهواره‌ای و همچنین، شرکت‌های استفاده کننده از سیستم‌های موقعیت یابی بین المللی واجد شرایط شرکت در این جشنواره هستند.
 
کارآفرینان و شرکت‌هایی که از فناوری و خدمات فضایی در حوزه‌های کشاورزی، بیمه کشاورزی، نفت و گاز، سلامت، انرژی، مدیریت بلایا، محیط زیست، مدیریت شهری و روستایی و… استفاده می‌کنند، با شرکت در این جشنواره می‌توانند به توسعه فعالیت‌های خود از طریق داده‌های ماهواره‌ای بپردازند.
 
محورهای کسب و کارهای فضاپایه
 
- خدمات و کاربردهای فضایی که منجر به ایجاد کسب و کارهای فضاپایه می‌شوند شامل سه دسته عمده هستند:
 
۱. استفاده از سرویس ماهواره‌های موقعیت یابی مثل GPS که اساس اکثریت کسب و کارهای مکان پایه است.
 
۲. استفاده از پهنای باند مخابراتی تأمین شده توسط ماهواره‌های مخابراتی.
 
۳. استفاده از تصاویر سطح زمین که با دقت‌های مختلف توسط ماهواره‌های سنجشی تهیه می‌شوند.
 
- تحقیق، طراحی ساخت و تولید فناوری‌های فضایی در سطح سیستم و زیر سیستم.
 
ملاک‌های ارزیابی شرکت‌ها در ۳ محور کسب و کارهای فضاپایه در پرتال سازمان فضایی ایران قرار داده شده است.
 
جشنواره ملی فاوا اردیبهشت ماه همزمان با روز جهانی ارتباطات برگزار می‌شود.