کشف سیاهچاله ی پنهان در کهکشان راه شیری

دانشمندان موفق به کشف سیاهچاله ای در کهکشان راه شیری شدند.

دانشمندان موفق به کشف سیاهچاله ای در کهکشان راه شیری شدند.

دانشمندان با مقایسه ی داده های یک منبع عجیب و غریب از امواج رادیویی به نتیجه ی جالبی رسیدند. آنها دریافتند چیزی که زمانی فکر می کردند یک کهکشان دور باشد، در واقع یک سیستم ستاره ای دوتایی و نزدیک است. این سیستم از یک ستاره ی کم حجم و یک سیاهچاله تشکیل شده است. اطلاعاتی که از رصدخانه ی پرتو ایکس چاندرا، تلسکوپ فضایی ناسا و بنیاد ملی علوم جمع آوری شده، منجر به کشف سیاهچاله شد؛ و حالا محققان معتقدند که این تنها سیاهچاله ی این ناحیه نبوده است.

این مطالعات نشان می دهد سیاهچاله ی VLA J2130+12، حجمی چند برابر بیشتر از حجم خورشید را دارد. لازم به ذکر است که محل دقیق این سیاهچاله هنوز مشخص نیست، چرا که مانند سایر سیاهچاله های فضایی موجود در سیستم های دوتایی، فعالیت چندانی ندارد.

بیلی تتارنکو از دانشگاه آلبرتای کانادا در این باره گفت: “به طور معمول، کشف سیاهچاله ها زمانی اتفاق می افتد که در حال کشیدن ماده ای به درون خود باشند. مواد مختلف قبل از افتادن به درون سیاهچاله بسیار داغ می شوند و از خود پرتو ایکس ساطع می کنند. سکوت این سیاهچاله به اندازه ایست که عملا می توان از آن به عنوان یک سیاهچاله ی پنهانی یاد کرد.”

به گفته ی ناسا، این برآوردها نشان می دهد که ده ها هزار و یا حتی میلیون ها از این سیاهچاله در کهکشان راه شیری وجود دارد. این مقدار، ۳ تا هزار برابر بیشتر از تصوراتی است که قبلا داشته ایم. آرش بهرامیان، یکی از نویسندگان این مطالعات از دانشگاه آلبرتا می گوید: “کشف چنین منبعی در آسمان با شانس بسیار زیادی همراه بوده است. سیاهچاله های زیادی در سیستم های دوتایی موجود در کهکشان ما وجود دارند، این مقدار بیشتر از آن چیزیست که قبلا تصور می کردیم.”

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: engadget


عصر تکنولوژی، تکرا

نوشته کشف سیاهچاله ی پنهان در کهکشان راه شیری اولین بار در عصر تکنولوژی - تکرا پدیدار شد.