کمبود جهانی چیپ همه صنایع را درگیر کرد

 
شدت کمبود چیپ جهانی در چند هفته گذشته بیشتر شده و حالا به نظر می‌رسد میلیون‌ها نفر تحت تاثیر آن قرار خواهند گرفت. با پیشرفت تکنولوژی، چیپ‌های نیمه رسانا از کامپیوتر‌ها به خودرو، مسواک و حتی خشک‌کن‌ها راه پیدا کرده‌اند، این چیپ‌ها حالا پایه تعداد زیادی از محصولات محسوب می‌شوند. اما تقاضا برای چیپ همچنان از عرضه جلوتر است و خودرو سازان دیگر تنها شرکتی نیستند که این کمبود را حس می‌کنند.
 
به نقل از CNBC، سامسونگ غول تکنولوژی کره جنوبی هفته گذشته اعلام کرد با کمبود چیپ مواجه شده است و این روند به بخش تولید تلویزیون و لوازم جانبی این شرکت ضربه وارد کرده‌است و ال‌جی نیز اذعان کرد که خطر کمبود چیپ واقعی است.
 
بن ساه، مدیر روابط با سرمایه‌گذاران شرکت سامسونگ در تماسی با تحلیلگران گفت: «به دلیل کمبود جهانی نیمه رسانا، ما شاهد تاثیراتی به ویژه روی دسته محصولات خاص و تولید صفحه نمایش هستیم.» طبق گفته او«ما با خرده فروشان و کانال‌های بزرگ درمورد برنامه عرضه در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم اجزایی را به تولید اختصاص دهیم که اضطرار یا اولویت بیشتری از لحاظ عرضه دارند.»
 
کاه دانگ جین، مدیرعامل و مدیر بخش موبایل سامسونگ نیز در جلسه‌ای با سهام داران در ماه مارس گفت که عدم تعادل عرضه و تقاضا در چیپ تاثیر جدی روی بخش IT خواهد داشت. در آن زمان این شرکت اعلام کرد که احتمالا معرفی سری جدیدی گلکسی نوت خود را عقب می‌اندازد.
 
روزنامه فایننشال تایمز به نقل از ال‌جی اعلام کرد که «از نزدیک شرایط را زیر نظر دارد و درصورت طولانی شدن این مشکل هیچ شرکت تولید کننده‌ای از آن در امان نیست.» ال‌جی هنوز به درخواست CNBC درمورد اظهار نظر در این باره پاسخی نداده است.
 
خطر برای لوازم خانگی روزمره
تولید پردازنده‌هایی با حاشیه پایین از جمله آنهایی که برای وزن کردن لباس در ماشین لباسشویی یا نان تست در توستر هوشمند استفاده می‌شود نیز تحت تاثیر قرار گرفته است. در حالی که اکثر خرده فروشان هنوز می‌توانند به این محصولات دسترسی داشته باشند، در ماه‌های پیش رو ممکن است زنجیره عرضه با مشکل مواجه شود.
 
طبق اعلام واشنگتن پست، حتی تجارت شستشوی سگ نیز با مشکل مواجه شده است. CCSI که اتاقک‌های الکترونیکی شستشوی سگ را در روستای گاردن پریری در ایلینویز می‌سازد به تازگی گفته که عرضه کننده مدار این شرکت اعلام کرده است که چیپ در دسترس نیست.
 
این شرکت که هنوز به درخواست CNBC برای اظهار نظر پاسخ نداده به نظر پیشنهاد چیپ متفاوتی را دریافت کرده اما برای این کار شرکت باید مدار‌های خود را تغییر دهد که فرایند زمان‌ بری است.
 
راسل کالدول نماینده این شرکت می‌گوید: «این مسئله خاص تمامی جوانب تولید از شرکت‌های بزرگ تا غول‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.»
 
بسیاری از شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های چینی که تحت تاثیر تحریم‌ها هستند، در حال پرکردن انبار چیپ خود هستند تا بتوانند این طوفان را پشت سر بگذارند اما این مسئله نیز باعث می شود که مشکل برای دیگر شرکت‌ها دوچندان شود.
 
صنعت خودروسازی هنوز هم بزرگترین قربانی است
بخش خودروسازی که برای همه چیز از جمله مدیریت موتور تا سیستم‌های کمک راننده به چیپ وابسته است هنوز بزرگ ترین قربانی این ماجرا است. شرکت‌هایی مثل فورد، فولکس واگن، جگوار، لندروور کارخانه‌هایی را تعطیل کرده و با کاهش تولید خودرو بسیاری از کارکنان خود را اخراج کرده‌اند.
 
استلیانتیس چهارمین شرکت خودرو سازی جهان اعلام کرده‌است که کمبود چیپ در سه ماهه گذشته بدتر شده است. ریچارد پالمر مدیر امور مالی این شرکت که با تلفیق فیات کرایسلر و سازنده پژو PSA ایجاد شده هشدار داد که اختلال ایجاد شده ممکن است تا سال ۲۰۲۲ ادامه داشته باشد. بلومبرگ گزارش کرده است که برخی سازندگان خودرو به دلیل کمبود چیپ ویژگی‌های پیشرفته را کنار می‌گذارند.
 
نیسان سیستم‌های هدایت را از خودرو‌های خود کنار می‌گذارد و تولید کننده ماشین‌های سنگین رام نیز تحلیلگر «هوشمند» آینه خود را که بر نقاط کور نظارت دارد از پیکاپ‌های ۱۵۰۰ کنار می‌گذارد.
 
سخنگوی رام (Ram) گفت: «رام به دلیل محدودیت عرضه اجزای الکترونیک مورد استفاده در این آپشن، این قابلیت را از تمامی مدل‌های Tradesman، Bighorn، Rebel و Laramie حذف کرده است.»
 
شرکت رنو نیز دیگر صفحه بزرگ دیجیتالی را پشت فرمان یک سری مد‌ل‌ها قرار نمی‌دهد. نیسان و رنو هنوز به درخواست CNBC برای اظهارنظر در این باره پاسخ نداده‌اند.
 
طبق گزارشی که بلومبرگ روز پنجشنبه منتشر کرد، شرکت‌های اجاره خودرو نیز به نظر تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته و دیگر قادر نیستند خودرو‌های جدیدی که می‌خواهند را خریداری کنند. هرتز و اینترپرایز (Herts وEnterprise) شرکت‌های اجاره خودرویی که پیشتر خودرو‌های جدید را به صورت عمده خریداری می‌کردند و اجاره می‌دادند حالا به جای این کار طبق گزارش‌ها ماشین‌های دست دوم را در مزایده خریداری می‌کنند.
 
سخنگوی هرتز در مصاحبه با CNBC می گوید: «کمبود میکروچیپ جهانی صنعت اجاره خودرو را به طور کاملا تحت تاثیر قرار داده است و ما دیگر قادر نیستیم به سرعت قبل خودرو‌های جدیدی که می‌خواهیم را خریداری کنیم.»
 
هرتز می‌گوید این شرکت محصولات خود را «با خرید خودرو‌های کم کارکرد» در مزایده و بنگاه‌ها «تکمیل می‌کند».
 
یکی از سخنگویان اینترپرایز می‌گوید که کمبود چیپ جهانی «موجودی خودرو جدید و ارسال آن را حالا که تقاضا بالارفته در تمامی این صنعت تحت تاثیر قرار داده است.»
 
موضوعی پیچیده که اجزای بسیاری از شامل می‌شود
شرکت TSMC(شرکت تولید کننده چیپ تایوانی) بزرگ‌ترین تولید کننده چیپ جهان پیش‌بینی می‌کند از ماه ژوئن بتواند درخواست‌های خودروسازی پاسخ دهد.
 
پاتریک ارمسترانگ، مدیر ارشد اطلاعاتی تیم سرمایه گذاری Plurimi Investment Managers در مصاحبه خود با CNBC گفت که زمان بندی‌ها بسیار مبهم هستند. او با اشاره به اینکه به عقیده او کمبود تا ۱۸ ماه ادامه خواهد داشت گفت: «اگر شما به فورد، BMW، فولکس‌ واگن گوش کنید همه آنها به تنگنای ظرفیتی اشاره کرده‌ و می‌گویند که نمی‌توانند برای تولید خودرو‌های جدید خود چیپ تهیه کنند.»
 
مدیرعامل شرکت سازنده چیپ Infineon در آلمان نیز گفت که صنعت نیمه رسانا قلمرو ناشناخته‌ای است. ریهنهارد پلاس، در مصاحبه با CNBC نیز گفت: «تا به حال وضعیتی مثل الان که تمام صنایع عمودی در حال انفجار هستند را ندیده‌ام.»
 
پلاس می‌گوید: «بسیار واضح است عرضه و تقاضا بار دیگر متعادل شود زمان خواهد برد.» او پیش‌بینی می‌کند که این مدت دو سال به طول انجامد. طبق گفته او «مطمئنا این موضوع تا ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت. من فکر می‌کنم ظرفیت اضافی در راه است… من برای تقویم سال آینده وضعیت متعادل تری را انتظار دارم.»
 
سلطه تکنولوژی
دولت‌ها مجبور هستند به فکر راه چاره‌ای برای افزایش تولید چیپ باشند. اکثر چیپ‌های جهان در حال تازه در چین تولید می‌شوند و آمریکا دومین تولید کننده بزرگ جهان است.
 
کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه اروپا گفته است که می‌خواهد ظرفیت تولید چیپ اروپا را به منظور تلاش برای استقلال داخلی در یک تکنولوژی مهم افزایش دهد. اروپا در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد از تولید چیپ جهانی را به خود اختصاص داده که البته این رقم نسبت به سهم ۶ درصدی اروپا در پنج سال پیش افزایش یافته است. این اتحادیه قرار است سهم اروپا را تا ۲۰ درصد افزایش دهد و برای رسیدن به این هدف به دنبال سرمایه گذاری ۲۰ تا ۳۰ میلیارد یورویی (۲۴ تا ۳۶ میلیارد دلار) در این حوزه است.
 
اینتل غول تکنولوژی آمریکایی پیشنهاد کمک کرده اما براساس گزارشات ۸ میلیارد یورو یارانه دولتی را برای ساخت کارخانه نیمه رسانا در اروپا درخواست کرده است.
 
پت گلسینگر مدیرعامل اینتل که هفته پیش با وزرای آلمان دیدار گرفته بود یک روز پس از آن دیدار با کمیسر‌های اتحادیه اروپا از جمله تیری برتون در بروکسل نیز دیدار کرد.
 
گلسینگر در مصاحبه‌ای با بخش اروپایی پولتیکو در حالی که به درخواست ۸ میلیارد یورو یارانه دولتی برای ساخت کارخانه این شرکت اشاره کرد گفت: «ما از دولت‌های آمریکا و اروپا می‌خواهیم که شرایطی رقابتی ایجاد کننده تا این کار را به جای آسیا در اینجا انجام دهیم».