کمپانی کوالکام از نسل دوم حسگرهای اثرانگشت ۳D Sonic خود رونمایی کرد

در حوالی ماه جولای سال گذشته و همزمان با معرفی روکش محافظ گوریلاگلس Victus توسط کمپانی کورنینگ بسیاری از گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دادند که این فناوری برای نخستین بار در اسمارت‌فون گلکسی نوت 20 مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. در واقع سامسونگ گلکسی نوت 20 با جدیدترین فناوری حفاظتی نمایشگر روانه بازار شد. بر اساس پیش‌بینی‌ها با عرضه اسمارت‌فون‌های سری گلکسی S21 نیز احتمالا شاهد عملیاتی شدن سناریوی مشابهی خواهیم بود. اخیرا کمپانی کوالکام از جدیدترین ورژن حسگر اثرانگشت اولتراسونیک یکپارچه با نمایشگر خود موسوم به 3D Sonic Sensor Gen 2 رونمایی کرد.

به‌نظر می‌رسد که تکنولوژی جدید در جوانب مختلف نسبت به مدل نسل اول ارتقاء یافته است. در فناوری جدید مساحت ناحیه تحت پوشش حسگر افزایش یافته و فرآیند پردازش نیز به شکلی سریع‌تر اجرا می‌شود. بدین‌ترتیب امکان استفاده از حسگر برای بازگشایی هرچه سریع‌تر قفل گوشی فراهم می‌شود.

بر اساس اعلام کوالکام حسگر 3D Sonic نسل دوم از ابعادی معادل 8×8 میلی‌متر برخوردار است؛ در حالی‌که ابعاد ناحیه تحت پوشش حسگر نسل اول برابر با 4×9 میلی‌متر است. این پدیده بدان معناست که کاربران به 77 درصد فضای بیش‌تر دسترسی خواهند داشت. افزایش مساحت ناحیه تحت پوشش عملا به‌معنای تسهیل فرآیند استقرار دقیق انگشت بر روی حسگر خواهد بود. این موضوع به حسگر امکان می‌دهد تا با هر نوبت اسکن داده‌های بیش‌تری را گردآوری نماید. کوالکام با ترکیب سنسور بزرگتر و قابلیت پردازش سریع‌تر ادعا می‌کند که عملکرد سنسور 3D Sonic نسل دوم این شرکت در زمینه اسکن اثرانگشت و بازگشایی قفل دستگاه 50 درصد سریع‌تر خواهد بود.

جهت یادآوری بایستی خاطرنشان کرد که سنسور اولتراسونیک نسل اول کوالکام معروف به 3D Sonic Sensor در سال 2018 معرفی شد و نخستین بار در سری پرچم‌دار گلکسی S10 سامسونگ مورد استفاده قرار گرفت. در آن زمان تقریبا تمامی حسگرهای اثرانگشت یکپارچه با نمایشگر از یک اسکنر اپتیکی استفاده می‌کردند. این حسگرها در مقایسه با نمونه‌های اولتراسونیک جدیدتر دارای عملکردی کندتر با قابلیت اطمینان‌پذیری کمتر هستند.

با این‌حال سنسور مذکور با مشکلات مختلفی مواجه شد. به‌عنوان مثال وجود یک مشکل امنیتی بسیار دردسرساز موجب شد تا در صورت استفاده از برخی محافظ‌های نمایشگر، کاربران به کمک تقریبا هر اثرانگشتی قادر به بازگشایی قفل دستگاه باشند. در ادامه سامسونگ با انتشار یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری این مشکل را برطرف کرد.

بعدها در سال 2019 کوالکام اعلام کرد که 3D Sonic Max صرفا نسخه بسیار بزرگتر سنسور نسل اول با مساحت 20 در 30 میلی‌متر محسوب می‌شود. به گفته کوالکام نخستین هندست‌های مجهز به سنسور جدید 3D Sonic نسل دوم احتمالا در اوایل سال 2021 روانه بازار خواهند شد. کمپانی آمریکایی به زمان دقیق عرضه این محصول هیچ اشاره‌‌ای نکرده است؛ اما بر اساس گمانه‌زنی‌ها حسگر جدید در پرچم‌داران سری گلکسی S21 مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. این هندست‌ها در روز 14 ژانویه (25 دی ماه) معرفی خواهند شد.

نوشته کمپانی کوالکام از نسل دوم حسگرهای اثرانگشت 3D Sonic خود رونمایی کرد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.