کمپانی ARM موفق به توسعه یک تراشه از جنس پلاستیک شد

روند روبه رشد بازار اسمارت‌فون‌های تاشو موجب افزایش میزان تقاضا برای گونه جدیدی از تراشه‌ها شده است. اگرچه امروزه نمایشگر هندست‌ها از قابلیت تاشوندگی برخوردار هستند؛ اما برخی چالش‌ها کماکان پابرجا بوده و در واقع سخت‌افزار اسمارت‌فون‌ها بزرگترین چالش پیش روی شرکت‌ها برای عرضه دستگاه‌های کاملا انعطاف‌پذیر محسوب می‌شود. ظاهرا کمپانی ARM در صدد ارائه ایده‌ای است که زمینه ساخت تراشه‌ها با انعطاف‌پذیری بالاتر را فراهم می‌کند. در حال حاضر صنایع مختلف برای تولید تراشه‌های خود از سیلیکون استفاده می‌کنند؛ اما ARM در کاوش‌های اخیر خود از یک ماده اولیه جدید یعنی پلاستیک بهره گرفته است.

بر اساس اعلام یک گزارش، کمپانی بریتانیایی که در پشت پرده تولید تعداد بسیار زیادی از پردازنده‌های موبایلی قرار دارد؛ به‌دنبال استفاده از پلاستیک در ساخت تراشه‌های آینده است. امروزه تقریبا تمامی لوازم الکترونیکی از میکروکنترلرها استفاده می‌کنند. این تراشه‌ها حتی در مواد انعطاف‌پذیری نظیر یک تکه کاغذ یا باندهای پزشکی نیز به‌کار گرفته می‌شوند. کمپانی با انتشار مقاله‌ای در نشریه علمی Nature چگونگی موفقیت خود در زمینه ساخت یک تراشه با کمک پلاستیک را تشریح نموده است.

شایان به ذکر است که پیش‌تر نیز شاهد انتشار خبرهایی پیرامون تراشه‌های انعطاف‌پذیر بوده‌ایم. با این‌حال ARM خاطرنشان می‌کند که این‌بار به پیشرفتی فوق‌العاده دست یافته است. به‌عنوان مثال تعداد گیت‌های ورودی در طراحی جدید نسبت به تراشه‌های پیشین حداقل 12 برابر بیش‌تر است.

PlasticARM: چشم‌انداز ARM برای آینده

تراشه جدید دارای نام مستعار PlasticARM بوده و از پردازنده مرکزی 32 بیتی Cortex-MO، رام 456 بایتی و رم 128 بایتی بهره می‌گیرد. این تراشه بسیار ساده به‌نظر می‌رسد؛ با این‌حال موجودیت طرح مفهومی تراشه پلاستیکی و روند روبه پیشرفت توسعه آن را به اثبات می‌رساند. البته در حال حاضر بابت تولید چنین تراشه‌ای نبایستی چندان هیجان‌زده شد؛ زیرا اکنون تراشه PlasticARM قادر به اجرای هیچ چیز نیست. در حال حاضر این تراشه صرفا می‌تواند 3 برنامه تست را اجرا نماید؛ برنامه‌هایی که در مدارات این نیمه‌هادی بارگذاری شده است. با این‌حال ARM خاطرنشان کرده که در ورژن‌های آینده امکان نصب کد جدید توسط سایرین نیز فراهم خواهد شد.

همان‌طور که احتمالا می‌دانید؛ PlasticARM یک سیستم مبتنی بر تراشه یا SoC محسوب می‌شود. این محصول نمادی برای یک سیستم کامل یا کامپیوتر روی تراشه است. امروزه با توجه به عرضه تراشه‌های اسنپ‌دراگون کوالکام، تراشه‌های شرکت مدیاتک و چیپست‌های سری Bionic و M اپل این اصطلاح از ماهیتی شناخته شده برخوردار است. این سبک از طراحی صرفه‌جویی در فضا، بهبود بهره‌وری توان و و ارائه کارآیی فوق‌العاده را به‌دنبال خواهد داشت. با پیشرفت PlasticARM یا سایر ایده‌های دیگر احتمالا تراشه Snapdragon Wear در عوض قرارگیری درون قاب اسمارت‌واچ با بند ساعت یکپارچه خواهد شد.

بر اساس اعلام گزارش، کمپانی ARM به منظور انجام محاسبات روزمره موردنیاز بشر به‌دنبال استفاده از تراشه‌هایی نظیر PlasticARM روی بسته‌بندی خوراکی‌ها، ابزارهای پوشیدنی یا حتی یک بطری عطر است. آینده‌ای به این شکل عمدتا در تصاویر علمی و تخیلی قابل تصور است. بدین‌ترتیب پزشکان در آینده با استفاده از یک باند دارای ریزپردازنده انعطاف‌پذیر می‌توانند بر وضعیت بیماران از راه دور نظارت نمایند. کمپانی ARM نیز در چشم‌انداز خود چنین ایده‌ای را تعریف نموده است.

نوشته کمپانی ARM موفق به توسعه یک تراشه از جنس پلاستیک شد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.