کنفرانس F8 فیسبوک: تایپ کردن با امواج مغزی و دوربین‌های ۳۶۰ درجه

کنفرانس F8 فیسبوک تصویر اصلی

وقتی کیبوردهای نرم‌افزاری در صفحه نمایش‌های لمسی شروع به رقابت با کیبوردهای سخت‌افزاری قدیمی کردند، ما کم کم در مقابل کیبوردهای غیر لمسی از خودمان استقبال کمتری نشان دادیم. حالا فرض کنید روزی بدون لمس کردن چیزی (نه کلیدها و نه صفحه نمایش‌ها) بتوانید متنی را تایپ کنید. آیا ممکن است؟ فیسبوک این‌طور فکر می‌کند و همین حالا هم مشغول کار کردن روی پروژه‌ای است که به شما اجازه می‌دهد افکارتان را به طور مستقیم به متن تبدیل کنید.

پروژه Silent Speech (یا سخنرانی صامت) این امکان را به شما می‌دهد که در هر دقیقه ۱۰۰ کلمه تایپ کنید. بد نیست یادآور شوم که یک تایپیست نسبتا حرفه‌ای در هر دقیقه فقط می‌تواند بین ۵۰ تا ۸۰ کلمه تایپ کند، بهترین تایپیست‌ها هم ۱۲۰ کلمه در هر دقیقه تایپ می‌کنند. مدیر فیسیوک، مارک زاکربرگ تصمیم دارد تا با قدم‌های کوچک شروع کند و به همین دلیل قبل از تایپ کردن، به سراغ فرآیند ساده‌تری مثل پاسخ‌های آری یا نه به سوال‌ها از طریق امواج مغزی رفته است. این قدم هر چند کوچک است ولی باز همین هم اگر موفق شود پیشرفت بزرگی برای واقعیت افزوده محسوب می‌شود.

در نهایت این فناوری تبدیل به یک گجت پوشیدنی خواهد شد که قادر است افکار شما را به متن تبدیل کند. هدف نهایی فیسبوک این است که پا را از زبان نوشتاری هم فراتر بگذراد و امکانی فراهم کند که انسان‌ها بتوانند افکار خام و یا احساسات خود را هم منتقل کنند.

گرچه این پروژه روی بخش خروجی ایده اصلی تمرکز دارد، اما فیسبوک برای پوشش بخش‌های داخلی هم برنامه‌هایی دارد. مثلا فیسبوک در حال طراحی سیستمی است که از طریق آن کاربران بتوانند با پوست خود هم پیام‌ها را بشنوند. با این ساز و کار، انسان‌ها می‌توانند بدون نیاز به هیچ صفحه نمایشی، یک پیام را دریافت و سپس باز هم بدون نیاز به صفحه نمایش به آن پاسخ بدهند.

البته این فناوری هنوز در مراحل اولیه به سر می‌برد و برای تحقق آن باید حسگرهای پیشرفته جدیدی ساخته شود. فیسبوک برای رسیدن به این فناوری از همین حالا بیش از ۶۰ دانشمند و محقق را گرد هم جمع کرده تا روی این پروژه هم‌فکری کنند.

اما در همین حین، فیسبوک روی یک پروژه کوتاه مدت هم کار کرده و آن چیزی نیست جز ارایه ویدیوهای ۳۶۰ درجه برای واقعیت مجازی. فیسبوک با دنبال کردن پروژه Sorround 360 که سال گذشته آن را معرفی نمود، امسال دو دوربین جدید را به معرض نمایش گذاشت. x24 و x6. نام آنها نشان دهنده تعداد لنزهایی است که روی آنها گنجانده شده و به درد افرادی می‌خورد که کارشان تولید محتوای ویدیویی به صورت حرفه‌ای است.

هر دو دوربین ویدیوهایی با ۶ درجه آزادی ارایه می‌دهند و ویدیوها را با برجسته بینی ۳۶۰ درجه پردازش می‌کنند. این یعنی شما در ویدیوهای ضبط شده با این دروبین‌ها نه تنها می‌توانید اطراف را مشاهده کنید، بلکه حتی می‌توانید سر خود را از این سو به آن سو و به عقب و جلو نیز حرکت دهید. هر پیکسل در این ویدیوها در فضای سه بعدی جای گرفته است و این به تولید کنندگان محتوای واقعیت مجازی کمک قابل توجهی می‌کند.

دوربین 24x (که در همکاری با FLIR توسعه یافته) هم بزرگ‌تر است و هم گران‌تر، اما دوربین 4x (که فیسبوک به تنهایی روی ساخت آن کار کرده) ارزان‌تر و کوچک‌تر است. قیمت این دوربین‌ها هنوز اعلام نشده است.

نوشته کنفرانس F8 فیسبوک: تایپ کردن با امواج مغزی و دوربین‌های ۳۶۰ درجه اولین بار در پدیدار شد.