کوالکام به‌دنبال پیشی گرفتن از شرکت‌های اپل و اینتل در زمینه پلتفرم‌های کامپیوتری است

کمپانی کوالکام به‌دنبال پیشرفت صنعت سخت‌افزارهای محاسباتی است و در همین راستا از برنامه‌های خود برای معرفی تراشه‌های نسل جدید مبتنی بر معماری ARM خبر داده است. این تراشه‌ها با هدف ثبت رکوردهای عملکردی جدید برای کامپیوترهای شخصی ویندوزی طراحی می‌شوند.

کارشناسان معتقدند که مهاجرت اجتناب‌ناپذیر کوالکام به معماری ARM موجب می‌شود تا این شرکت در موقعیت بسیار مناسبی برای تبدیل شدن به تولیدکننده برتر پلتفرم‌های PC قرار گیرد.

بر اساس گزارش وبسایت PC Gamer یکی از مدیران ارشد کوالکام با نام دکتر جیمز تامپسون در جریان برگزاری رویداد Investor Day 2021 از برنامه‌های آینده کمپانی تولیدکننده تراشه برای ساخت نسل جدیدی از تراشه‌های مبتنی بر معماری ARM جهت استفاده در لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای دسکتاپ و رقابت با تراشه‌های سری M اپل طی مدت 9 ماه آینده خبر داد.

با توجه به سوابق اخیر کوالکام در بازار کامپیوتر، صدور چنین بیانیه‌ای بسیار جالب‌توجه به‌نظر می‌رسد. تراشه M1 اپل در زمان عرضه به بازار طی سال گذشته موج‌های قابل‌توجهی را در حوزه تراشه‌های کامپیوتری ایجاد کرد؛ اما تلاش‌های پیشین کوالکام جهت ورود به بازار PC چندان موفق نبودند. به‌عنوان مثال دستگاه‌هایی نظیر سامسونگ گلکسی بوک S با تراشه اسنپ‌دراگون 8cx (نخستین تراشه کوالکام که به‌صورت اختصاصی برای کامپیوترها طراحی شده بود) روانه بازار شدند؛ اما در ادامه انتظارات را برآورده نکردند.

حتی همکاری مایکروسافت با کوالکام جهت تولید پردازنده SQ1 برای سرفیس پرو ایکس نیز چندان تاثیرگذار واقع نشد. با وجود چنین عملکرد ناامیدکننده‌ای، کاربران با سطح انتظارات پایین به استقبال از تراشه M1 اپل رفتند؛ اما Apple Silicon با عرضه یک تراشه قدرتمند موفق به ایجاد موجی طوفانی در بازار شد.

تراشه جدید کوالکام توسط تیم مهندسی شرکت Nuvia طراحی خواهد شد. این شرکت در سال 2019 توسط 3 نفر از کارمندان سابق اپل تاسیس شد و متعاقبا کوالکام با پرداخت مبلغ 1.4 میلیارد دلار در ژانویه سال جاری میلادی اقدام به خریداری این کمپانی نمود. کوالکام علیرغم موقعیت فعلی خود نسبت به اپل کماکان به صنعت سخت‌افزارهای محاسباتی در مقیاسی کلان‌تر توجه دارد. وبسایت Tom’s Hardware گزارش می‌دهد که پردازنده گرافیکی آدرنو که در حال حاضر با تراشه‌های اسنپ‌دراگون ادغام شده است؛ به منظور ارائه عملکرد در سطح یک کارت گرافیکی اختصاصی ارتقاء خواهد یافت. اگرچه در خصوص چگونگی توسعه این GPU به هیچ برنامه خاصی اشاره نشده است.

کمپانی تولیدکننده تراشه ادعا می‌کند که نسل جدید تراشه‌های کوالکام مبتنی بر معماری ARM از کارآیی بهتر و بهره‌وری انرژی مطلوب‌تری برخوردار خواهند بود. این تراشه‌ها با طیف گسترده‌ای از دستگاه‌های موبایلی شامل اسمارت‌فون‌ها، تبلت‌ها و حتی وسایل نقلیه نیز سازگاری خواهند داشت. کوالکام قصد دارد تا ظرف مدت 9 ماه آینده نمونه‌های اولیه این تراشه‌ها را در اختیار شرکت‌های تولیدکننده قرار داده و فروش عمومی محصولات مجهز به این تراشه‌ها نیز در سال 2023 آغاز شود.

در این راستا شرکت کوالکام وعده‌های بسیار بزرگی را مطرح نموده است. بسیاری از این وعده‌ها مشابه موارد اعلام شده توسط اپل هنگام معرفی تراشه M1 هستند. بدیهی است که کوالکام در صدد تکرار موفقیت کسب شده توسط واحد Apple Silicon است؛ اما با توجه به سابقه ناامیدکننده کوالکام در بازار کامپیوترهای شخصی، صحت ادعاهای این شرکت صرفا با عرضه یک محصول واقعی و در عمل روشن خواهد شد.

آینده صنعت محاسبات احتمالا تا حد زیادی متکی بر معماری ARM خواهد بود؛ اما بیان ادعاهای جسورانه و انجام اقدامی متفاوت با آن در مقایسه با عمل به وعده‌ها بسیار آسان‌تر خواهد بود. بنابراین تا زمان عرضه نمونه‌های اولیه تراشه به شرکت‌های مختلف و تسترها طی مدت 9 ماه آینده و بررسی عملکرد آن‌ها، هرگونه اظهارنظر پیرامون تراشه‌های آینده کوالکام صرفا مبتنی بر حدس و گمانه‌زنی خواهد بود.

با توجه به معضل کمبود تراشه و مشکلات زنجیره تامین، اعلام زمان برنامه‌ریزی شده برای عرضه عمومی تراشه‌های جدید امکان‌پذیر نیست. به هرحال سیستم اپل در مخفی نگه داشتن اطلاعات محصولات پیش از معرفی رسمی آن‌ها بهتر از سایر شرکت‌ها عمل می‌کند. بدین‌ترتیب انتظارات کاربران نیز در سطح پایینی نگه داشته خواهد شد؛ الگویی که کوالکام نیز بایستی از آن تقلید می‌کرد.

نتایج برخی تست‌های اولیه تراشه‌های آینده کوالکام احتمالا در سال 2022 منتشر خواهند شد؛ اما تا زمان عرضه یک دستگاه با پردازنده‌های جدید اسنپ‌دراگون، همه چیز صرفا در حد حدس و گمان باقی خواهد ماند.

نوشته کوالکام به‌دنبال پیشی گرفتن از شرکت‌های اپل و اینتل در زمینه پلتفرم‌های کامپیوتری است اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.