گزارش آی‌تی‌رسان از نشست خبری برنامه عملیاتی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سال ۹۶

گزارش آی‌تی‌رسان از نشست خبری برنامه عملیاتی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سال 96

امروز در نشست خبری برنامه عملیاتی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، حسن کریمی قدوسی، با اعلام برگزاری Tehran Game Convention به‌عنوان نخستین رویداد تجاری صنعت بازی‌های رایانه‌ای ایران در 15 و 16 تیرماه واقع در مرکز همایش‌های صدا و سیما عنوان کرد:

هدف ما از برگزاری این رویداد، اتصال بازی‌سازان ایرانی به بازار جهانی است.

وی با بیان این موضوع که می‌توان ادعا کرد TGC نخستین همایش بین‌المللی نه تنها در حوزه بازی که در صنعت ICT است، گفت:

برای نخستین‌بار، به‌جای آن‌که به‌طور فرمایشی هیاتی از طرف یک دولت خارجی به ایران بیاید، بیش از 100 نفر از فعالان صنعت گیم از بخش خصوصی و کشورهای مختلف جهان به ایران می‌آیند و امیداوریم حضور این افراد در رشد و توسعه صنعت بازی‌های ویدئویی ایران تاثیر مثبت داشته باشد.

آقای قدوسی با بیان این‌که تجربه به ما نشان داده است ناشران بین‌المللی در مقابل بازی‌های ایرانی مقاومت می‌کنند، اضافه کرد:

حل این مشکل صرفا با حضور در نمایشگاه‌های خارجی شکسته نمی‌شود و شرکت‌های خارجی با حضور در کشور و مشاهده فضای امنی که برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، به همکاری با بازی‌سازان ایرانی تشویق شده و اعتماد لازم به‌وجود می‌آید.

حضور سخنرانان برتر بین‌المللی در TGC

مهرداد آشتیانی مدیر پروژه رویداد TGC نیز در این نشست خبری گفت: هدف از برگزاری این رویداد افزایش تعاملات بین‌المللی برای بازی‌سازان داخلی و ارتقای تجربه و دانش آن‌هاست.
وی افزود:

در نخستین رویداد TGC قرار است 60 سخنرانی با محوریت مسائل اصلی صنعت بازی شامل طراحی بازی، فنی، هنری، مدیریت پروژه و توسعه کسب و کار برگزار شود که نیمی از این سخنرانان، اساتید باتجربه و تراز اول بین‌المللی هستند. به موازات سخنرانی‌ها 6 کلاس تخصصی یک روزه نیز در TGC برگزار می‌شود و اساتید خارجی و داخلی تجربیات و دانش خود را به صورت فشرده در موضوعات تخصصی در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌دهند. همچنین موضوعات مرتبط با حوزه گیم در سه پنل تخصصی در این رویداد به بحث گذاشته خواهد شد.

وی درباره جزییات برپایی نمایشگاه TGC نیز اعلام نمود که 1100 متر مربع فضای نمایشگاهی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما وجود دارد که از این میزان 750 متر مربع در اختیار شرکت‌های تجاری و 350 متر مربع در اختیار بازی‌سازان مستقل قرار گرفته است.
دکتر آشتیانی تاکید کرد که هرچند در دوره نخست TGC بیشتر نگاه ما به حمایت از بازی‌سازان داخلی معطوف بوده است، اما شعار محوری این رویداد، ایجاد پل ارتباطی بین صنعت بازی‌سازی در خاورمیانه و فضای بین‌الملل است و برای دوره‌های بعد تلاش خواهیم کرد با حضور بیشتر بازی‌سازان از

در ادامه این نشست خبری حسن کریمی قدوسی افزود:چ

در بخش حمایت چندین برنامه پیش‌بینی شده است. از سال گذشته مقدمات لازم را برای تدوین هرم حمایت در بنیاد شروع کردیم تا حمایت‌هایی که از شرکت‌های بازی‌سازی انجام می‌دهیم، کاملا شفاف شود. با تدوین و انتشار آن تا شهریور ماه، میزان و نحوه حمایت بنیاد از گروه‌های مختلف کاملا روشن می‌شود و از پایین‌ترین لایه یعنی دانشجویان تا بالاترین لایه یعنی شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی، تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزاری 20 کلاس آنلاین، 24 کارگاه ملی بازی‌سازی و همچنین دوره‌های بازی‌سازی دانش تا مهارت در دانشگاه‌ها را از دیگر برنامه‌های حمایتی این بنیاد اعلام کرد و گفت:

یکی از دغدغه‌ها همواره این بوده که انستیتو ملی بازی‌سازی و امکانات آن تنها در تهران مستقر است. امسال قصد داریم به 5 استان برتر در حوزه بازی‌سازی نیز نمایندگی بدهیم تا این مشکل تا حدود زیادی برطرف شود.

رده‌بندی 3500 بازی

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درباره برنامه‌های بنیاد در بخش نظارت اعلام نمود که امسال رده‌بندی 3000 بازی موبایل و 500 بازی رایانه‌ای و کنسولی را در برنامه داریم.
وی با بیان این‌که برای تعیین تکلیف وضعیت بازی‌های موبایلی از بهمن ماه با اکثر بازی‌سازان ایرانی جلسه داشته‌ایم، گفت:

هم بخش خصوصی و هم ما مخالف جلوگیری از ورود بازی‌های خارجی هستیم چرا که نمی‌خواهیم صنعت بازی ایران مانند برخی صنایع تنها با خود رقابت کرده و از لزوم افزایش کیفیت غافل شوند.

او ادامه داد که در حال رایزنی برای ایجاد عوارض برای بازی‌های موبایلی هستند تا از محل درآمد آن، از بازی‌سازان داخلی حمایت شود. اگرچه این بنیاد به‌دنبال ایجاد عوارض برای بازی‌های موبایلی بوده ولی خواهان کاهش عوارض کنسول‌ها و بازی‌های ارجینال است تا قاچاق این محصولات کاهش یابد.

صدا و سیما و شهرداری‌ها برای بازی‌سازان ایرانی هنوز تخفیفی درنظر نگرفته‌اند

قدوسی درباره وضعیت اجرای یکی از مصوبات شورای عالی فضای مجازی مبنی بر لزوم ارایه تخفیف صدا و سیما و شهرداری‌ها برای تبلیغ بازی‌های رایانه‌ای گفت:

با وجود مکاتبات فراوان، تاکنون موفق نشده‌ایم از این دو نهاد تخفیفی بگیریم. در نتیجه برای اجرای این مصوبه از مرکز ملی فضای مجازی کمک خواسته‌ایم و امیدواریم با دخالت آن‌ها، این دو نهاد تخفیف‌های لازم را اعمال کنند.

پاسخ به سوال خبرنگاران

در پایان این مراسم، زمانی برای پاسخ‌دهی به پرسش خبرنگاران درنظر گرفته شده بود. در پاسخ به یکی از سوالات خبرنگاران اعلام گشت که بنیاد به‌دنبال همکاری با بازی‌سازان و ناشران بین‌المللی است و در این راستا درحال رایزنی با شرکت یوبی‌سافت، سازنده بازی شاهزاده ایرانی است.

نوشته گزارش آی‌تی‌رسان از نشست خبری برنامه عملیاتی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سال 96 اولین بار در پدیدار شد.